Värmeskydd
Posted: Tue 06 Nov 2012, 21:57
Är det värt att köpa detta eller är det bortkastade pengar?
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1030.html
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1030.html
Det låter intressant!Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Intressant, vad har detta för biverkningar? Det posivita är att motorummet inte värms upp lika mycket, men borde inte katalysatorn få ta smällen istället då?Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Jo, det lär ju bli varmare avgaser längre bak i systemet. På en tävlingsbil kan detta vara nog ett problem men på en gatbil så brukar det vara svårt att få en sport/metallkatalysator att "tända" över huvudtaget vid normal körning och med tanke på hur nära motorn katalysatorn sitter på nyare bilar (ibland i grenröret) så tror jag inte det är något större problem på våra bilar. Men visst, man kanske bör placera katalysatorn lite längre bak så att avgaserna hinner svalna mer om man bygger ett racesystem.Lejban wrote:Intressant, vad har detta för biverkningar? Det posivita är att motorummet inte värms upp lika mycket, men borde inte katalysatorn få ta smällen istället då?Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.