Page 1 of 1

Värmeskydd

Posted: Tue 06 Nov 2012, 21:57
by Nille
Är det värt att köpa detta eller är det bortkastade pengar? :think2:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1030.html

Re: Värmeskydd

Posted: Tue 06 Nov 2012, 22:02
by Niklas Falk
Grenröret går igenom efter nåt år (ca 8h racetimmar), och dessutom ser grejerna ut som skit efteråt (inre aluskiktet smälter fast etc).

Har du ett plåtskydd närmast grenröret så kanske, men inte rakt på rören.

Re: Värmeskydd

Posted: Wed 07 Nov 2012, 07:25
by Miatamannen
Jag har ett sånt skydd men tillsammans med lindat grenrör, först då gör det nytta...

Re: Värmeskydd

Posted: Wed 07 Nov 2012, 08:46
by Victor
Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.

Re: Värmeskydd

Posted: Wed 07 Nov 2012, 09:02
by Nille
Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Det låter intressant! :up:

Re: Värmeskydd

Posted: Wed 07 Nov 2012, 09:13
by Lejban
Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Intressant, vad har detta för biverkningar? Det posivita är att motorummet inte värms upp lika mycket, men borde inte katalysatorn få ta smällen istället då?

Re: Värmeskydd

Posted: Wed 07 Nov 2012, 10:42
by Victor
Lejban wrote:
Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Intressant, vad har detta för biverkningar? Det posivita är att motorummet inte värms upp lika mycket, men borde inte katalysatorn få ta smällen istället då?
Jo, det lär ju bli varmare avgaser längre bak i systemet. På en tävlingsbil kan detta vara nog ett problem men på en gatbil så brukar det vara svårt att få en sport/metallkatalysator att "tända" över huvudtaget vid normal körning och med tanke på hur nära motorn katalysatorn sitter på nyare bilar (ibland i grenröret) så tror jag inte det är något större problem på våra bilar. Men visst, man kanske bör placera katalysatorn lite längre bak så att avgaserna hinner svalna mer om man bygger ett racesystem.

Re: Värmeskydd

Posted: Wed 07 Nov 2012, 19:58
by Myran
Om ni är rädda för värmestrålningen så kör med helt vanlig Avgasbandage.. Linda ordentligt tajt lås med slangklämmor. Gör underverk för värmen under huven.


Vet av erfarenhet.