Page 1 of 1
Erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg
Posted: Tue 27 May 2008, 21:30
by Svederud
Efter att gjort slut på ett par Mintex belägg per banträff så funderar jag på något som håller lite längre. Endast plåten kvar fram.
Någon som har erfarenhet av
EBC Kevlar bromsbelägg
Eller klarar man sig en säsong på Greenstuff beläggen?
Posted: Tue 27 May 2008, 23:49
by Jari Olavison
Menar du dessa:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/270
Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket
Har inte så mycket annat att jämföra med vad gäller bettet i dem, säkert bättre bett i Green stuff men livslängden är det iaf inget fel på
Posted: Wed 28 May 2008, 07:03
by Svederud
jo, det är dom jag menade.
Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket
Låter ju lovande, får be brorsan ta hem ett kit från England.
Hållbarheten är det primära just nu, jobbigt att hela tiden byta belägg innan hemresan efter banträffarna.
Posted: Wed 28 May 2008, 08:13
by Per Hammarsjö
Om du inte ska köra jättehårt så håller dom väl..
Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
Posted: Wed 28 May 2008, 10:43
by Svederud
Eftersom det bara blir banträffar
i år så provar jag EBC GreenStuff + EBC Kevlar i år.
Får kanske prova Carbotech nästa år när det blir på allvar
Prismässigt så kostar EBC GreenStuff + EBC Kevlar 700:- på Mx5Parts,
slipper moms+tull+frakt
.
Vi får väl se om man är dumsnål, eller inte? (hoppas beläggen håller hela sommaren)
Posted: Mon 09 Jun 2008, 11:21
by Andreas E
Per Hammarsjö wrote:Om du inte ska köra jättehårt så håller dom väl..
Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
Är snart dags att byta bromsbelägg på min NA. Ni som kör med Carbotech, kan man köra med orginal/Mekonomen bromsskivor eller behöver är det läge att byta upp sig?
Kör med Green stuff idag och tycker det funkar OK (dammar en del men har inte haft problem med fading - kör kankse inte hårt nog...), men om Carbotech är så bra som det sägs kan det vara värt att investera (ca 2000 kr för Carbotech jämfört med 1000 kr för Green Stuff)
/Andreas K
Posted: Mon 09 Jun 2008, 11:58
by Mats Lundin
Har kört Björkvik och Kinnekulletävlingen på Carbotech XP8 i fram och det funkar jättebra på Mekonomen-skivor. Skitar dessutom mycket mindre än mina tidigare PFC97.
M.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 14:41
by Dennis Kullman
Jag upplever stor skillnad i bett mellan EBC green/red och Carbotech XP8.
XP8 funkar fint med originalskivor.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 15:56
by Fredrik Henriksson
Läste någonstans att miatan från 94 och framåt har ganska bra bromsar som det är. Jag kör med orginalskivor och orginalbackar och tycker bilen stannar ganska bra med dessa prylar. Är jag för feg i körningen tro?
Finns det mkt att plocka när d gäller varvtider här eller är det mer känsla och enstaka tiondelar vi pratar om?
Posted: Mon 09 Jun 2008, 16:14
by JOnas
Jag körde FERODO (minns inte exakt just nu vad dom hette) å Josen har kört dom nån gång med. Nåt långloppsteam (kommer nu inte ihåg vem) testade massor och föll för dessa att köra med på sin S40(WOW!). Körde dessa Ferodo ihop med Brembo orginal skivor. Finns på Mekonomen.
Josen din brunsås
, hur upplevde du dom?
Posted: Mon 09 Jun 2008, 16:21
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Finns det mkt att plocka när d gäller varvtider här eller är det mer känsla och enstaka tiondelar vi pratar om?
För varvtiderna är det viktigare att ha exakt rätt hastighet in i kurvan och snabbast möjliga ut. För att säkerställa detta kan man gott bromsa tio meter tidigare än max.
Ska man däremot försvara placering i en bromsduell så gäller det att inte bromsa tidigare än nödvändigt ibland (dvs offra varvtid för placering).
På Knutan så finns det ett antal ställen där tio meter senare (kontrollerad) bromsning möjliggör många fler omkörningstillfällen.
Ibland kan man tom lura ut motståndaren i gräset/sandfållan och då har man det enklare resten av racet.
Se till att ha fasta punkter som referenser, inte bromsljusen på den framför.
På Knutans långaraka är 50meterskylten en riktmärke, men om det kniper så verkar det gå att bromsa vid 45 (ABS som jobbar vid turn-in iofs) med en Miata, men inte med en 924a
.
Olika belägg ger olika friktion, detta ger skillnad i möjligheterna till kontroll. Rent friktionsmässigt för
en inbromsning skulle det räcka med möjlighet att låsa upp hjulen, men det är kontroll vid upprepade inbromsningar under en kvart som gäller för vår del.
Bettigare belägg samt kylning till frambromsarna är allt som behövs för att klara sig bra med original bromsar (tom 1.6ans uppenbarligen).
Vette katten om inte bantid för pengarna av en bromsstorleksuppgradering ger mer i varvtid
.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 16:47
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Vette katten om inte bantid för pengarna av en bromsstorleksuppgradering ger mer i varvtid
.
Bra, då väntar iaf jag och uppgraderar när bromsarna är slut...
Posted: Mon 09 Jun 2008, 18:03
by Josen
Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
Posted: Mon 09 Jun 2008, 20:18
by Andreas E
Finns det någon nackdel med XP-belägg om man kör blandat gata (inklusive vinter) och bana förutom priset?
/Andreas K
Posted: Mon 09 Jun 2008, 20:23
by Per Hammarsjö
sliter mer på skivorna
Posted: Mon 09 Jun 2008, 20:33
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
På Knutans långaraka är 50meterskylten en riktmärke, men om det kniper så verkar det gå att bromsa vid 45 (ABS som jobbar vid turn-in iofs) med en Miata, men inte med en 924a
.
Super!
Fasen, ett skäl till att välja Miata som rejssugen nybörjare är ju att alla hjälper alla. Ingen håller igen på info som tar andra framåt.
Posted: Mon 09 Jun 2008, 20:50
by Per Hammarsjö
Fredrik Henriksson wrote:
Super!
Fasen, ett skäl till att välja Miata som rejssugen nybörjare är ju att alla hjälper alla. Ingen håller igen på info som tar andra framåt.
Iallafall innan tävling.. Men under tävling dyker ju en del lögner upp.. Soppatorsk Fredrik?
Posted: Mon 09 Jun 2008, 20:55
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Iallafall innan tävling.. Men under tävling dyker ju en del lögner upp.
Inte lögner, bara svar som man frågar
Som tävlande har man ganska selektiv fokusering vid en del tidpunkter (som när det bara är 20minuter att pusta ut på).
Posted: Mon 09 Jun 2008, 21:15
by Fredrik Henriksson
Hehehe, jo frågan var väl egentligen retorisk, men Per stod ju där så jag slapp prata med mig själv...
Posted: Wed 11 Jun 2008, 11:05
by Andreas E
Josen wrote:Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
Tack för era tips. Har nu ringt och beställt XP-belägg från PEAN Sweden AB (riktigt trevlig och service-vänlig kille). Får se på Kinnekulle om de är så bra som ni säger...
/Andreas K
Posted: Wed 11 Jun 2008, 12:20
by Cyberoid
Andreas K wrote:Josen wrote:Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
Tack för era tips. Har nu ringt och beställt XP-belägg från PEAN Sweden AB (riktigt trevlig och service-vänlig kille). Får se på Kinnekulle om de är så bra som ni säger...
/Andreas K
Carbotech rekommenderar nya skivor eller en ordentlig rengörning av ytan om man ska köra med gamla skivor. Det står mer på hemsidan och i instruktionerna som följer med. Om/hur mycket det påverkar friktionen vet jag inte men kanske värt att följa om möjligt.
Posted: Wed 11 Jun 2008, 15:31
by Dennis Kullman
Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
men skivor är billigare än belägg.
Posted: Wed 11 Jun 2008, 15:45
by Cyberoid
Dennis Kullman wrote:Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
men skivor är billigare än belägg.
Ja, skivorna är billiga! Jag kör på eftermarknadsskivor från Mx5parts samt Carbotech utan problem.
Priset på framskivorna har t.o.m. gått ner med £3 sedan jag beställde.
Totalt £73 (~880:-) för en uppsättning fram+bak!
Posted: Wed 11 Jun 2008, 17:52
by Per Hammarsjö
Dennis Kullman wrote:Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
men skivor är billigare än belägg.
Jupp.. Verkar som man köra 2 omgångar PFC 97:or på en uppsättning skivor iaf.. Man får nöta in de nya beläggen ett par mil extra bara sa herr Stacke..
Nya PFC på väg med posten.. Håller kvar vid dom.. Varför byta när man är 100% nöjd?
// Per