Inköp av NB, 5vxl eller 6 vxl

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Inköp av NB, 5vxl eller 6 vxl

Post by Emberglow66 »

Hej

Är det någon som har någon erfarenhet om det är någon större skillnad på 5 eller 6 växlad låda på 1,9L motorerna.
Om så är fallet vad kan skilja sig mer? Avser årsmodell 99-2002
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Inköp av NB, 5vxl eller 6 vxl

Post by Niklas Falk »

EU-modeller har 4,1:1 slutväxel med 5vxl och 3,636:1 slutväxel med 6vxl.
I övrigt skiljer det inget bortsett från att vissa utrustningspaket finns på den ena och inte på den sjunde kombinationen (Sverige tog bara in ett fåtal kombinationer men i DE och UK kunde varje handlare tota ihop sin egen specialare, "Miracle" och allt vad de heter).

Det finns värre specnördar på annat forum, här är det mestadels de mekaniska skillnaderna vi bryr oss om (och allt går ju att plocka fritt mellan modellerna, så köp nåt billigt och förbättra :)).
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Inköp av NB, 5vxl eller 6 vxl

Post by Emberglow66 »

Hej

Vad är att föredra ur ett racing perspektiv. Att motorn snurrar 3,6 eller 4,1 varv. Som novis skulle jag säga 3,6, men tänker jag rätt
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Inköp av NB, 5vxl eller 6 vxl

Post by Victor »

På svenska banor (läs förhållandevis korta och utan så långa rakor förutom Anderstorp och i viss mån Mantorp) med låg effekt så vill du ha låg utväxling (d.v.s. höga siffror). Då får du ett smalare register på varje växel = mer tid på de varvtal där det finns effekt. Dock finns ju alltid risken att det blir dumt med någon växlingspunkt på någon bana men generellt verkar det vara bra med lägre utväxling på Miatorna i cupen.

1,6 har 4,3:1 i utväxling, dock har de ingen diffbroms (möjligen 1,6:or från 90-93 men 98-05 har det inte).
Alla NB 1,8 i Europa har torsendiff, de senare (02-05 eller 03-05 har jag för mig) har en variant med några lameller istoppade också, dock verkar hållbarheten inte vara helt hundra på den (många har hittat lösa metalldelar i diffen vid oljebyte).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Inköp av NB, 5vxl eller 6 vxl

Post by Myran »

Rätt ointressant för den som inte trimmar extremt (turbo eller STOR kompressor). Men 6växlade lådan är mycket starkare byggd och håller bättre än 5 växlade.

Utan rejält trimmad motor har jag hört väldigt få som haft sönder sinna växelådor.


(rejält trimmad = 250hk eller mera)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply