Ställa in höjden på bilen - med/utan krängningshämmare?
Posted: Sun 02 Sep 2012, 12:43
Tidigare har jag för att få samma höjd på vänster och höger sida nöjt mig med att justerat längden på dämparna (mellan övre och undre infästningen) så att de är exakt lika långa på båda sidorna. Inför 4-hjulinställning (bidde ingen riktig cornerweight utan det får räcka med att ställa camber och toe) som verkstad ska göra på onsdag tänkte jag dubbelkolla höjden på bilen. Då jag mätte avståndet från hjulcentrum till skärmkant skiljde det ca 5 mm mellan vänster och höger fram. För att justera detta lyfte jag upp bilen och höjde 5 mm på ena sidan. Efter det körde jag en kort sträcka och mätte sedan igen. Den sida jag justerat var nu ca 5 mm högre men även andra sidan hade höjt sig (knappt 5 mm) .
Börjar därför fundera på om jag borde montera loss krängningshämmarna innan jag ger mig på att justera höjden på bilen eller om jag ska nöja mig med att säkerställa att längden på dämparna är identisk . Hur gör ni andra när ni justerar höjden på bilen - gör ni det med eller utan krängningshämmare monterade?
/Andreas E
Börjar därför fundera på om jag borde montera loss krängningshämmarna innan jag ger mig på att justera höjden på bilen eller om jag ska nöja mig med att säkerställa att längden på dämparna är identisk . Hur gör ni andra när ni justerar höjden på bilen - gör ni det med eller utan krängningshämmare monterade?
/Andreas E