Hjälp med bedömning av koppling m.m
Posted: Fri 03 Aug 2012, 15:23
Bilen gäller en Mazda Miata. Detta har jag saxxat från rejsa då jag står i garaget och vill ha svar nu
Motorn är en vass sug motor på 1,8 med ett rimligt mål på kring 200hk långt uppe i varv ~8-9000rpm. Kanske kommit till 160-170hk nu.
Problemet va från början att 3an skrapa. Tyckte att kopplingen slirade någon gång. Sen försvan trean och jag hittade denna när jag tömde oljan på den.
Detta tolka jag som obra
Ny låda har införskaffats. Och medans man va ändå där o rota beställde jag en ny orginal lamell och tryckplatta. Exedy. Som jag läste precis på lådan kan explodera om man övervarvar den :eek2:
Jag kommer inte köra strippen och resonerade att orginal kopplingen fungerar för detta. Det håller för turbo och kompressor matade Miator.
Det jag har tagit ur nu är en 4 pucks sinter och en bränd tryckplatta.
Kopplingens anläggningsyta har 1-1,2 mm kvar innan nitarna är jäms med anläggningsytan.
Vad ligger en ny på? 1mm känns som det är dags att byta.
Jag har inte tagit loss denna än men det gör inte saken roligare
Vad ska jag vänta mig till följdfel på denna?
Såg tråkigare ut än vad det va. Beställer nytt lager.
Jag har kikat över delarna lite nu.
Svänghjul är lättat! Den väger in på 5 kg.
Tryckplattan är lättare än original Men bränd
Kan jag renovera ytorna på svänghjul och tryckplatta och bara byta lamell?
Det hade klart vart bäst!
Går det att använda den nya original lammell med de lättare svänghjul och tryckplatta? Vad blir effekten av det bättre/sämre?
Hur kan jag identifiera kopplingen?
Står 3k27 894000 på tryckplattan och Miba T1 på lamellen.
För jag vill inte riva lådan igen i onödan.
Motorn är en vass sug motor på 1,8 med ett rimligt mål på kring 200hk långt uppe i varv ~8-9000rpm. Kanske kommit till 160-170hk nu.
Problemet va från början att 3an skrapa. Tyckte att kopplingen slirade någon gång. Sen försvan trean och jag hittade denna när jag tömde oljan på den.
Detta tolka jag som obra
Ny låda har införskaffats. Och medans man va ändå där o rota beställde jag en ny orginal lamell och tryckplatta. Exedy. Som jag läste precis på lådan kan explodera om man övervarvar den :eek2:
Jag kommer inte köra strippen och resonerade att orginal kopplingen fungerar för detta. Det håller för turbo och kompressor matade Miator.
Det jag har tagit ur nu är en 4 pucks sinter och en bränd tryckplatta.
Kopplingens anläggningsyta har 1-1,2 mm kvar innan nitarna är jäms med anläggningsytan.
Vad ligger en ny på? 1mm känns som det är dags att byta.
Jag har inte tagit loss denna än men det gör inte saken roligare
Vad ska jag vänta mig till följdfel på denna?
Såg tråkigare ut än vad det va. Beställer nytt lager.
Jag har kikat över delarna lite nu.
Svänghjul är lättat! Den väger in på 5 kg.
Tryckplattan är lättare än original Men bränd
Kan jag renovera ytorna på svänghjul och tryckplatta och bara byta lamell?
Det hade klart vart bäst!
Går det att använda den nya original lammell med de lättare svänghjul och tryckplatta? Vad blir effekten av det bättre/sämre?
Hur kan jag identifiera kopplingen?
Står 3k27 894000 på tryckplattan och Miba T1 på lamellen.
För jag vill inte riva lådan igen i onödan.