Page 1 of 1
ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 21:28
by Nille
Håller på och läser om Megasquirt 3 eller om man ska mappa om orginal ECUn?
Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 21:55
by Lejban
Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 22:17
by Nille
Lejban wrote:Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Är det samma Maxeffekt man får ut med båda alternativen?
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 22:28
by Torkel k
Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 22:47
by Nille
Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 22:56
by Torkel k
Nille wrote:Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?
Japp! Dimitris, heter han egentligen. En toppenkille, som sagt. Hälsa gärna från mig.
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 23:05
by Lejban
Nille wrote:Lejban wrote:Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Är det samma Maxeffekt man får ut med båda alternativen?
Ja.
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 23:09
by Myran
Torkel k wrote:Nille wrote:Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?
Japp! Dimitris, heter han egentligen. En toppenkille, som sagt. Hälsa gärna från mig.
Min bil rullar med megasquirt DIYpnp dvs plug n play box. Funkar felfritt men visst saknar man lite grejjer som perfekta kallstartstabeller och en perfekt fungerande tomgångs motor. men visst bilen går ju bra att köra även till vardags. Min kördes till och från jobbet nästa varje dag enda tills stakarna blev krokiga vilket inte har något med ecu:n o göra direkt.
Ska du inte överladda eller måste vara värst i cupen så är eftermarknads ECU overkill. Gör ingen större nytta om du bara ska byta lite avgas-sytem och luft-fiter.
Om du endå har sug efter ett par hk till efter ha klämt dit lite filter och avgassystem och INTE ska överladda så skulle jag nog rekomendera turbocenter som tobias var hos för mappning av original ecu.
Om du inte överladdar så har du ingen fördel med eftermarknads ecu jämfört med mappad original ecu.
Att tänka på är att ett megasquirt system kommer inte med någon direkt fungerande mappning. Bara en grundmapp för att kunna starta bilen. Dvs du måste ställa in både tändning och bensin själv samt kallstart med mera. Eller lämna in bilen till firma som gör det åt dig. Utöver själva styrboxen åker du även på att köpa bredbandslambda för ca 1500-2000kr
För alla er som åker överladdat (både kompressor och turbo) GO megasquirt! När jag körde min bil i bänk för att justera tändning så hitta vi ca 20-25hk över hela registret på bara 2 grader skillnad i tändning. Försök det med era powercards!
Hoppas det inte blev allt för luddigt. Men har ni frågor om megasquirt så är det bara höra av er.
Re: ECU
Posted: Wed 01 Aug 2012, 23:21
by Lejban
Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Re: ECU
Posted: Fri 03 Aug 2012, 12:21
by Victor
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Re: ECU
Posted: Fri 03 Aug 2012, 16:48
by Nille
Victor wrote:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
Re: ECU
Posted: Fri 03 Aug 2012, 18:28
by Myran
Nille wrote:Victor wrote:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
"intake manifold" låter som ett insug i minna öron.
Re: ECU
Posted: Fri 03 Aug 2012, 19:30
by Victor
Nille wrote:Victor wrote:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
Nej, han menar insuget, där är det Japan/EU 01-05 som är "bäst" av originalinsugen. Om det skiljer mellan USA och EU 98-00 vet jag inte.
Re: ECU
Posted: Fri 03 Aug 2012, 20:51
by Niklas Falk
JDM 98-00 har högre lyft på insugskammen än EU 98-00 (trots samma märkningar på kammen, USA har en annan märkning), jag har mätt mina (med skjutmått iofs men medel av fyra mätningar på varje, EUkammen verkar ha samma maxlyft som deni USA).
Bägge har dessutom retursystem för bränslet, nåt som de i USA har lite svårt att greppa...
Re: ECU
Posted: Sat 04 Aug 2012, 12:07
by Torkel k
Nille wrote:Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå? OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
Manifold = Plenum. Intake manifold = Insugs plenum, dvs t ex denna komponent:
- plenum.jpg (7.11 KiB) Viewed 4549 times
Camshaft = kamaxel, dvs t ex denna komponent:
- kamaxel.jpg (8.67 KiB) Viewed 4549 times
Re: ECU
Posted: Sat 04 Aug 2012, 21:40
by Anders R
Nille wrote:Håller på och läser om Megasquirt 3 eller om man ska mappa om orginal ECUn?
Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
Jag har ett tips !
kör tre st onsdags träningar på gelleråsen .
dom kommer ge dig mer än ett nytt sprut.
mvh Anders R
Re: ECU
Posted: Tue 07 Aug 2012, 13:18
by Nille
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det är en sådan här man ska ha då:
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Re: ECU
Posted: Tue 07 Aug 2012, 13:21
by Lejban
På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Re: ECU
Posted: Tue 07 Aug 2012, 14:04
by Niklas Falk
Eftersom du har en
00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Re: ECU
Posted: Tue 07 Aug 2012, 16:13
by chriss
Jag köpte mitt MS härifrån.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-521.html
Dock till Na. Och den är verkligen plug and play
Re: ECU
Posted: Tue 07 Aug 2012, 23:01
by TPR
Lejban wrote:På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Men Tobias, det har du väl ändå inte gjort?
Re: ECU
Posted: Tue 07 Aug 2012, 23:05
by Lejban
TPR wrote:Lejban wrote:På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Men Tobias, det har du väl ändå inte gjort?
Klart jag inte gjort! Men man kan göra om man ändå inte ska köra i cuppen
Re: ECU
Posted: Sat 11 Aug 2012, 21:47
by Nille
Niklas Falk wrote:Eftersom du har en
00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Åker man på att justera ventilerna med MSMkammen?
Det verkar vara populärt att byta till den kammen i USA.
Re: ECU
Posted: Sun 12 Aug 2012, 02:02
by Myran
Nille wrote:Niklas Falk wrote:Eftersom du har en
00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Åker man på att justera ventilerna med MSMkammen?
Det verkar vara populärt att byta till den kammen i USA.
på NA med hydraliska lyftare nej.
på NB med solida lyftare ja.
Justera solida lyftarna på NB med schims är ett skitgöra. Väljer därför själv att köra original kam tills det finns cash att gå all in på riktiga kammar.