ECU
ECU
Håller på och läser om Megasquirt 3 eller om man ska mappa om orginal ECUn?
Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: ECU
Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: ECU
Är det samma Maxeffekt man får ut med båda alternativen?Lejban wrote:Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: ECU
Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: ECU
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: ECU
Japp! Dimitris, heter han egentligen. En toppenkille, som sagt. Hälsa gärna från mig.Nille wrote:Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: ECU
Ja.Nille wrote:Är det samma Maxeffekt man får ut med båda alternativen?Lejban wrote:Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.
Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: ECU
Min bil rullar med megasquirt DIYpnp dvs plug n play box. Funkar felfritt men visst saknar man lite grejjer som perfekta kallstartstabeller och en perfekt fungerande tomgångs motor. men visst bilen går ju bra att köra även till vardags. Min kördes till och från jobbet nästa varje dag enda tills stakarna blev krokiga vilket inte har något med ecu:n o göra direkt.Torkel k wrote:Japp! Dimitris, heter han egentligen. En toppenkille, som sagt. Hälsa gärna från mig.Nille wrote:Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Ska du inte överladda eller måste vara värst i cupen så är eftermarknads ECU overkill. Gör ingen större nytta om du bara ska byta lite avgas-sytem och luft-fiter.
Om du endå har sug efter ett par hk till efter ha klämt dit lite filter och avgassystem och INTE ska överladda så skulle jag nog rekomendera turbocenter som tobias var hos för mappning av original ecu.
Om du inte överladdar så har du ingen fördel med eftermarknads ecu jämfört med mappad original ecu.
Att tänka på är att ett megasquirt system kommer inte med någon direkt fungerande mappning. Bara en grundmapp för att kunna starta bilen. Dvs du måste ställa in både tändning och bensin själv samt kallstart med mera. Eller lämna in bilen till firma som gör det åt dig. Utöver själva styrboxen åker du även på att köpa bredbandslambda för ca 1500-2000kr
För alla er som åker överladdat (både kompressor och turbo) GO megasquirt! När jag körde min bil i bänk för att justera tändning så hitta vi ca 20-25hk över hela registret på bara 2 grader skillnad i tändning. Försök det med era powercards!
Hoppas det inte blev allt för luddigt. Men har ni frågor om megasquirt så är det bara höra av er.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: ECU
Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: ECU
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: ECU
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?Victor wrote:Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: ECU
Nille wrote:Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?Victor wrote:Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
"intake manifold" låter som ett insug i minna öron.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: ECU
Nej, han menar insuget, där är det Japan/EU 01-05 som är "bäst" av originalinsugen. Om det skiljer mellan USA och EU 98-00 vet jag inte.Nille wrote:Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?Victor wrote:Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: ECU
JDM 98-00 har högre lyft på insugskammen än EU 98-00 (trots samma märkningar på kammen, USA har en annan märkning), jag har mätt mina (med skjutmått iofs men medel av fyra mätningar på varje, EUkammen verkar ha samma maxlyft som deni USA).
Bägge har dessutom retursystem för bränslet, nåt som de i USA har lite svårt att greppa...
Bägge har dessutom retursystem för bränslet, nåt som de i USA har lite svårt att greppa...
Re: ECU
Manifold = Plenum. Intake manifold = Insugs plenum, dvs t ex denna komponent: Camshaft = kamaxel, dvs t ex denna komponent:Nille wrote:Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå? OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: ECU
Jag har ett tips !Nille wrote:Håller på och läser om Megasquirt 3 eller om man ska mappa om orginal ECUn?
Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
kör tre st onsdags träningar på gelleråsen .
dom kommer ge dig mer än ett nytt sprut.
mvh Anders R
Re: ECU
Det är en sådan här man ska ha då:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: ECU
På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!Nille wrote:Det är en sådan här man ska ha då:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: ECU
Eftersom du har en 00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).Nille wrote:Det är en sådan här man ska ha då:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Re: ECU
Jag köpte mitt MS härifrån.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-521.html
Dock till Na. Och den är verkligen plug and play
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-521.html
Dock till Na. Och den är verkligen plug and play
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: ECU
Men Tobias, det har du väl ändå inte gjort?Lejban wrote:På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: ECU
Klart jag inte gjort! Men man kan göra om man ändå inte ska köra i cuppenTPR wrote:Men Tobias, det har du väl ändå inte gjort?Lejban wrote:På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: ECU
Åker man på att justera ventilerna med MSMkammen?Niklas Falk wrote:Eftersom du har en 00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).Nille wrote:Det är en sådan här man ska ha då:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Det verkar vara populärt att byta till den kammen i USA.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: ECU
på NA med hydraliska lyftare nej.Nille wrote:Åker man på att justera ventilerna med MSMkammen?Niklas Falk wrote:Eftersom du har en 00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).Nille wrote:Det är en sådan här man ska ha då:Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Det verkar vara populärt att byta till den kammen i USA.
på NB med solida lyftare ja.
Justera solida lyftarna på NB med schims är ett skitgöra. Väljer därför själv att köra original kam tills det finns cash att gå all in på riktiga kammar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.