Laddningsproblem

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
anders58
Posts: 2
Joined: Mon 30 Jul 2012, 21:16

Laddningsproblem

Post by anders58 »

HEJ
HAR PROBLEM MED LADDNINGEN PÅ MIN BIL. DET BÖRJADE MED ATT LADDLAMPA BÖRJADE LYSA ÖVER 4000RPM.
BYTTE DÅ TILL EN NY GENERATOR,FUNKADE BRA I 14 DAGAR. SEDAN BÖRJADE LAMPAN LYSA KONSTANT.
HAR KOLLAT ALLA JORDPUNKTER MM.VAD JAG FÖRSTÅR SÅ STYRS GENERATORM AV ECU.
ÄR DET VANLIGT ATT ECU KRÅNGLAR? ELLER ÄR DET KANSKE NÅGOT ANNAT SOM ÄR PROBLEMET?

TACKSAM FÖR SVAR DÅ JAG SKA TILL KINNEKULLE PÅ FREDAG!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Laddningsproblem

Post by Lejban »

Det är lätt att byta ECU och se om det löser problemet. Låna en kompis ECU eller köp en för en hundring på e-bay.

Sedan, snälla skriv inte med stora bokstäver, det uppfattas som du skriker.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Laddningsproblem

Post by Myran »

Det är inte alla årsmodeller där ECU:n styr generatorn. Om jag inte mins fel så är det bara NB karosserna som har regulatorn i ECUn.


Vilken årsmodell har du? Har box till nb 1.8 liggandes fall du bor nära örebro och bara vill prova fall det är boxen som strular.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Laddningsproblem

Post by Conny Lundell »

Var generatorn som du bytte ut till helt ny?
Det är ju ingen omöjlighet att du har fått fel på den generatorn också.
Hur många volt ger den ut? Bör väl ligga på 13-5-14 volt.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
anders58
Posts: 2
Joined: Mon 30 Jul 2012, 21:16

Re: Laddningsproblem

Post by anders58 »

Conny Lundell wrote:Var generatorn som du bytte ut till helt ny?
Det är ju ingen omöjlighet att du har fått fel på den generatorn också.
Hur många volt ger den ut? Bör väl ligga på 13-5-14 volt.

Conny L
Har du nått bra sätt att mäta hur många volt som generatorn ger? vilka mätpunkter?
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Laddningsproblem

Post by Conny Lundell »

Mät på batteripolerna med en multimeter.

Börja med att mäta spänningen över batteriet, det ska normalt vara ungefär mellan 13.6-14.6 V med motorn igång strax över tomgång. Om den är mycket lägre/högre så kan det vara så enkelt att laddregulatorn lagt av och det är en enkel/billig sak att byta.

Sen bör man även kolla allt kablage så att det är friskt och har bra kontaktytor, gäller även samtliga jordkablar.

Här är en bra länk till felsökning av generator http://www.startmotor.se/page/generator

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Laddningsproblem

Post by Torkel k »

Hur hårt har du spänt remmen? Jag har varit med om att en gammal rem slirat vid höga varv även utan oljud. Du ska knappt kunna vrida remmen 90grader. Då är det lagom.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply