Page 1 of 1
Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Tue 31 Jul 2012, 09:40
by Kraniel
Min bil råkade ju bli lite skynklig på
SSM.
Jag skulle nog behöva mäta upp om den är rak - och dra i den, om den visar sig vara sned. Kryssmätning/riktbänk alltså.
Är det någon som har
tips om var man kan göra det?
Framgångsrika upplysningar kan leda till Kranielskt sällskap i Falkenbergsdepån. Som om nu det skulle vara någon fördel.
BTW: köpes: framskärmar, högerdörr... och någonting som botar mina misständningar.
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Tue 31 Jul 2012, 20:52
by gokarting.nu
Åk och gör en 4hjuls inställning, Mekonomen t.ex, har fin utrustning oftast.
Där får du en fin vink om något är snett.
Och inte mer camber bak än fram nu Daniel
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Tue 31 Jul 2012, 20:56
by Josen
Instämmer med Andreas, och tror inte att bilen behöver riktas.
De är rätt tuffa dessa bilar som tål mycket
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Wed 01 Aug 2012, 08:34
by Anders R
hej från en som HAR bulat några bilar haha
den där lilla bucklan borde omöjligt gjort nån åverkan på chassit
och gick inget sönder på fälg och hjulupphängning så ännu mindre troligt.
andreas tips är bäst i nuläget och klart mycket billigare
mvhAR
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Wed 01 Aug 2012, 11:09
by aviacons
Hej,
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
1. Kör bilen genom en vattenpöl på slät yta och se om hjulen spårar efter varandra. (axelbredden kan ju vara olika så se bara efter om hjulen följer lika på varje sida)
2. Lyft upp bilen och mät avstånd med en tråd/lina som inte sträcker sig.
a. Mät mellan två identiska punkter i längdled mellan fram och bakhjulsupphägning på vardera sida. Bör vara lika långt.
b. Mät avståndet diagonalt mellan dessa punkter. Bör vara lika långt.
Stämmer dessa mått torde bilen vara rak. I gamla tider kunde man se rallybilar som spårade rätt men vars kaross gick med sidan före då karossen fått sig en smäll – Såg konstigt ut men fungerade ändå bra på rallyvägen.
Med vänliga hälsningar och reservation för att detta inte gäller MX5.
Lars F.
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Thu 02 Aug 2012, 08:51
by Kraniel
aviacons wrote:Hej,
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
Lysande! Ska provas.
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Thu 02 Aug 2012, 10:40
by Torkel k
Kraniel wrote:aviacons wrote:Hej,
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
Lysande! Ska provas.
Men TÄNK PÅ att inte grubbla och överanalysera detta för mycket. Klart man vill ha en rak bil, men vad är "rak" egentligen? Våra racejärn är inte en moderna premiumbilar, direkt. Jag har en känsla av att oavsett vilken av våra gamla krigare du mäter upp kommer de vara lite skeva. Men det brukar funka bra i alla fall med corner weight och hjulinställning.
Mäta är aldrig fel... men jag skulle bli förvånad om den där lilla mes-bucklan du grejade gjorde din bil skevare än den var innan racet.
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Thu 02 Aug 2012, 14:37
by hclund
Jag var med och mätte, som ovan, på en räserbil en kompis har och det visade sig att dom byggt fel flera år tidigare och framvagnen suttit bortåt en centimeter skevt hela tiden. Bilen gick inte sämre för det
Även om det nog kommer att gå fortare när dom fixat till det, kanske...
Att göra en fyrhjulsintällning är nog rätt väg att gå.
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Thu 02 Aug 2012, 17:20
by Kraniel
Torkel k wrote: Våra racejärn är inte en moderna premiumbilar, direkt.
Huuuuuuuur menar du nu?? Min fina deluxesportbil!
Nja, eftersom bilen kändes som en påse strumpor att köra hem kan det ju vara vettigt att se om den är knaskrokig eller om det bara är inbillning – huven står på trekvart och växelspaken pekar i sydväst, kanske inte de bästa tecknen, men kanske är det bara något motorfäste som glidit lite.
Jaja, jag ska på med fälgar som är någorlunda runda först så att jag kan känna på bilen.
Lite glas gick också åt, det är väl en utmärkt ursäkt för att skaffa polykarbonat?
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Posted: Thu 02 Aug 2012, 21:51
by Torkel k
Kraniel wrote:... och växelspaken pekar i sydväst, kanske inte de bästa tecknen, men kanske är det bara något motorfäste som glidit lite.
OK, jag ska erkänna... det där hade gjort mig ganska orolig. Håller tummarna för att det inte är så illa.