Hur minska gnisslandet från bromsarna när man inte bromsar?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Hur minska gnisslandet från bromsarna när man inte bromsar?

Post by Andreas E »

I och med byte av bromsbelägg till Carbotech har bilen tidigare gnisslar en del när man bromsar lätt men nu har bilen fått ovanan att även gnissla när man inte bromsar. Jag har en NBFL med de stora bromsarna (270 mm fram och 276 mm bak). På denna typen av bromsar så verkar det inte finnas fjädrar som håller isär beläggen när de är obelastade - som det finns på till de vanliga bromsarna:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 515b898a59

På bakbromsarna lyckades jag när jag monterade de nya Carbotech beläggen inte pressa in kolvarna så långt att jag kunde montera de tunna plåtplattorna på "baksidan" av de yttre bromsbeläggen. Har dessa plåtar de en "anti-gnissel" effekt?
Tips på hur man kan göra för att minska på gnissladet mottages tacksamt :bow:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
xtimmyx

Re: Hur minska gnisslandet från bromsarna när man inte broms

Post by xtimmyx »

Andreas E wrote:På bakbromsarna lyckades jag när jag monterade de nya Carbotech beläggen inte pressa in kolvarna så långt att jag kunde montera de tunna plåtplattorna på "baksidan" av de yttre bromsbeläggen. Har dessa plåtar de en "anti-gnissel" effekt?
Exakt så tänkte jag med när jag monterade mina nya bromsbelägg. På RedStuff sitter det en tunn gummi-klibba på baksidan som jag tyckte gjorde dem onödigt tjocka och drog bort. Det vissade sig sedan att syftet med dessa var just exakt att motverka gnissel så mina bromsar gnisslade något vansinnigt.

Fick svälja min stolthet och åka till Biltema och köpa ett set "skrikdämpningsplattor".
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... sal-59201/

Nu är mina bromsar helt gnisselfria. :banana:
Och som en bonus så står det nu "Biltema" klart och tydligt på mina belägg. :bang2:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Myran

Post by Myran »

Du använde väl den gömda juster skruven för att dra tillbaka kolvarna?

Jag fick faktiskt inte plast med skrik-plattorna med mina hemlös-stuff belägg i bak.

Fick du dit beläggen i oket utan våld? Bytt belägg flera gånger där man fått slipa lite på belägen för att dom inte ska kärva i oken. Kärvar det så brukar det gnissla.

Annars får du slita lite på beläggen så skrikplattorna får plats.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Tack för tipsen. Ska prova igen att pressa tillbaka kolvarna och förhoppningsvis får plåtplattorna plats utan att det kärvar (nu borde bak-beläggen slitits ner någon mm så förutsättningarna är bättre än när jag monterade bromsarna i våras).

/Andreas E
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Då var "skrikplattorna" monterade efter att jag tryckt tillbaka kolven och använt justerskruven. Gnisslandet är bort :up: men har en följdfråga efter monteringen:
Är bakbromsarna självjusterande om man har lite för lite bromsverkan bak :?:
När jag bytte bromsoket bak i våras upplevde jag att bromsverkan blev bättre efter att ha kört och bromsat en del. Eller måste jag av med hjulen, justera lite + lufta systemet för att få det bra?

/Andreas E
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:Är bakbromsarna självjusterande om man har lite för lite bromsverkan bak :?:
När jag bytte bromsoket bak i våras upplevde jag att bromsverkan blev bättre efter att ha kört och bromsat en del. Eller måste jag av med hjulen, justera lite + lufta systemet för att få det bra?
Handbromsen är ju självjusterande men annars är det inget annat än att beläggen slits in lite mot skivan (nytt belägg eller lite annorlunda monterat).

Sen har väl du EBD med ABSen som ger mycket mer broms bak än nån tidigare miata (mycket mindre bromsreducering och ABSen justerar därefter)? För det kom väl inte 03 (min hade det, slingrade sig mysigt vid varje hård inbromsning)?
Post Reply