Page 1 of 1

Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Thu 21 Jun 2012, 15:13
by Torbjorn968
Hej! Torbjörn här! Ny på forumet, just handlat en -00 som skall bli glass och banmötesbil. Till att börja med standardchassie (tänkte köra is i vinter) och gatdäck (vill sladda lite i stället för att åka med en mass R däcks grepp).

fråga 1: olja, 0-30 rekommenderas, OK även för bankörning? Har ett lager av Brad Penn race olja 10 - 30 och 0 - 30. Har även 20-50 som kan blandas häften hälfte med 10 - 30 för att skapa en 15-40.

fråga 2: liten bil... med lång förare: stolslösning! Har surfat lite och köper gärna en färdig lösning av någon forummedlem som redan löst problemet. Tänker mig att köra bana med stol dikt an mot golvet och plocka bort dynor.

Så småningom skall det bli rejsbil i klass standard av bilen.

Mvh

Torbjörn

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Thu 21 Jun 2012, 17:12
by Niklas Falk
Sparco Sprint heter väl stålrörsvarianten som är hyfsat lätt att få ner i golvplåten (eftersom det är en "ass hamock", dvs har inget hårt som bygger höjd, så rumpan kan möta plåten vid kompressioner).

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Tue 07 Aug 2012, 02:18
by Torbjorn968
Förstår jag rätt går den att montera rakt på standardskenorna?

Mvh

Torbjörn

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Tue 07 Aug 2012, 07:49
by Niklas Falk
Torbjorn968 wrote:Förstår jag rätt går den att montera rakt på standardskenorna?
Det är det ingen skalstol som gör, det blir alltid att klia sig i skallen och klura ut nån egen patentlösning. Ska du ha originalskenorna kvar så offrar du dyrbara centimetrar. Möjligen kan mjukbottnad stol bli ganska låg ändå men jag tror de flesta patentlösningar offrar justerbarheten för att komma ner några centimeter till.

Sidomonterade stolar är lättare att få till (eftersom de L-formade plåtar man använder då enkelt kan sättas i golvet först). Bottenmontage är extremt bökigt och att bulta dem rätt igenom golvet blir aldrig rätt (du vill sannolikt luta den lite bakåt etc).

Hitta en stol som du passar i och som inte har alltför höga sidor (det blir lättare att komma i och ur till vardags), sen löser sig monteringen (under förutsättning att stolen inte är för stor då).

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Tue 07 Aug 2012, 08:54
by Torkel k
Välkommen i gänget! Du har väl en seriös båge i bilen? Det är #1 på säkerhetslistan.

Även att montera smala racestolar, som t ex Sparco Sprint, i Miatan kräver en rejäl dos tålamod, gott om tid och gott om plats. Det går naturligtvis! Det har gjorts i en mängd bilar! Men mig veterligen passar inga standardfästen världen sett, utan som Niklas säger måste man modifiera grejorna, borra extra hål i rälsen, göra egna metalbläck, och klura ut monteringen själv.

Lycka till!

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Tue 07 Aug 2012, 11:08
by Myran
Sparco sprint V går ganska lätt montera på original skenor men hamnar inte superlågt då. Allt som krävs är att man får fila lite o original stolsfästen. Tog mig runt 15-20min att montera min stol på original skenorna.


Ang olja så skulle jag slå ett slag för castrols 10w60. Allt går varmt på bana och därmed krävs en olja som klarar högre temperaturer än normal körning.

Vilken märke du än väljer skulle jag kika på en 10w60 eller minst en 50 olja.


Ang 0w30 är våra motorer ens konstruerade för så pass tunn olja? trodde man mest körde sådan i nyare låg-emmisions maskiner (stavas?)



Edit: Bor du nära örebro kan du få provsitta en sparco sprint v på original skenor för känna på höjden.

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Tue 07 Aug 2012, 12:04
by xtimmyx
Jag monterade mina Sparco Sprint med sidomonterings-fästen på originalskenorna. Lite pill var det om man vill ha stolarna så toklågt det bara går med den varianten. Fick såga bort mycket av sidan på sidomonteringsfästena samt borra nya hål längre ner i dem.

Är Sthlm närmare än Örebro kan du få provsitta min också och se hur jag gjorde.

Image

Vill du åka och sladda så rekommenderar jag starkt att köra R-däck fram och torra gamla gatdäck bar. Det gör underverk för balansen i bilen. :banana:


Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Posted: Wed 08 Aug 2012, 09:08
by glitch
Min Sparco Sprint sitter enligt samma princip som på bilden (inte min installation dock) med ett plattjärn direkt skruvat i golvet.
Bälteslåset sitter sen med en FIA-ögla genom kardantunneln.
Så när jag vill ha originalstol i så är det bara 4 bultar som lossas, originalstol dit, skruva fast 4 bultar.
Smidigt och man sitter riktigt lågt.
Är du lång / har långa ben kanske inte detta funkar så bra, eftersom man hamnar rätt nära ratten även om man monterar stolen så långt bak det går innan böjen på plattjärnen. (bulthålen ligger ju vinklade).
Sparco Sprint Install.jpg