Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by Torbjorn968 »

Hej! Torbjörn här! Ny på forumet, just handlat en -00 som skall bli glass och banmötesbil. Till att börja med standardchassie (tänkte köra is i vinter) och gatdäck (vill sladda lite i stället för att åka med en mass R däcks grepp).

fråga 1: olja, 0-30 rekommenderas, OK även för bankörning? Har ett lager av Brad Penn race olja 10 - 30 och 0 - 30. Har även 20-50 som kan blandas häften hälfte med 10 - 30 för att skapa en 15-40.

fråga 2: liten bil... med lång förare: stolslösning! Har surfat lite och köper gärna en färdig lösning av någon forummedlem som redan löst problemet. Tänker mig att köra bana med stol dikt an mot golvet och plocka bort dynor.

Så småningom skall det bli rejsbil i klass standard av bilen.

Mvh

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by Niklas Falk »

Sparco Sprint heter väl stålrörsvarianten som är hyfsat lätt att få ner i golvplåten (eftersom det är en "ass hamock", dvs har inget hårt som bygger höjd, så rumpan kan möta plåten vid kompressioner).
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by Torbjorn968 »

Förstår jag rätt går den att montera rakt på standardskenorna?

Mvh

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by Niklas Falk »

Torbjorn968 wrote:Förstår jag rätt går den att montera rakt på standardskenorna?
Det är det ingen skalstol som gör, det blir alltid att klia sig i skallen och klura ut nån egen patentlösning. Ska du ha originalskenorna kvar så offrar du dyrbara centimetrar. Möjligen kan mjukbottnad stol bli ganska låg ändå men jag tror de flesta patentlösningar offrar justerbarheten för att komma ner några centimeter till.

Sidomonterade stolar är lättare att få till (eftersom de L-formade plåtar man använder då enkelt kan sättas i golvet först). Bottenmontage är extremt bökigt och att bulta dem rätt igenom golvet blir aldrig rätt (du vill sannolikt luta den lite bakåt etc).

Hitta en stol som du passar i och som inte har alltför höga sidor (det blir lättare att komma i och ur till vardags), sen löser sig monteringen (under förutsättning att stolen inte är för stor då).
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by Torkel k »

Välkommen i gänget! Du har väl en seriös båge i bilen? Det är #1 på säkerhetslistan.

Även att montera smala racestolar, som t ex Sparco Sprint, i Miatan kräver en rejäl dos tålamod, gott om tid och gott om plats. Det går naturligtvis! Det har gjorts i en mängd bilar! Men mig veterligen passar inga standardfästen världen sett, utan som Niklas säger måste man modifiera grejorna, borra extra hål i rälsen, göra egna metalbläck, och klura ut monteringen själv.

Lycka till!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by Myran »

Sparco sprint V går ganska lätt montera på original skenor men hamnar inte superlågt då. Allt som krävs är att man får fila lite o original stolsfästen. Tog mig runt 15-20min att montera min stol på original skenorna.


Ang olja så skulle jag slå ett slag för castrols 10w60. Allt går varmt på bana och därmed krävs en olja som klarar högre temperaturer än normal körning.

Vilken märke du än väljer skulle jag kika på en 10w60 eller minst en 50 olja.


Ang 0w30 är våra motorer ens konstruerade för så pass tunn olja? trodde man mest körde sådan i nyare låg-emmisions maskiner (stavas?)



Edit: Bor du nära örebro kan du få provsitta en sparco sprint v på original skenor för känna på höjden.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by xtimmyx »

Jag monterade mina Sparco Sprint med sidomonterings-fästen på originalskenorna. Lite pill var det om man vill ha stolarna så toklågt det bara går med den varianten. Fick såga bort mycket av sidan på sidomonteringsfästena samt borra nya hål längre ner i dem.

Är Sthlm närmare än Örebro kan du få provsitta min också och se hur jag gjorde.

Image

Vill du åka och sladda så rekommenderar jag starkt att köra R-däck fram och torra gamla gatdäck bar. Det gör underverk för balansen i bilen. :banana:

Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Ny på forumet önskar olje och stolsråd

Post by glitch »

Min Sparco Sprint sitter enligt samma princip som på bilden (inte min installation dock) med ett plattjärn direkt skruvat i golvet.
Bälteslåset sitter sen med en FIA-ögla genom kardantunneln.
Så när jag vill ha originalstol i så är det bara 4 bultar som lossas, originalstol dit, skruva fast 4 bultar.
Smidigt och man sitter riktigt lågt.
Är du lång / har långa ben kanske inte detta funkar så bra, eftersom man hamnar rätt nära ratten även om man monterar stolen så långt bak det går innan böjen på plattjärnen. (bulthålen ligger ju vinklade).
Sparco Sprint Install.jpg
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Post Reply