Page 1 of 1

Hur regleras servoverkan i styrningen.

Posted: Thu 03 May 2012, 10:21
by Bertil Thorsson
Har provat med servo och helt borttagen pump och rör. Tycker det går tungt utan.Enligt handbok skall servoverkan avtaga med ökat motorvarvtal.Hur sker detta, är det flödet eller trycket som ändras och hur går det till. Ovan på pumpen finns en el-lanslutning vad har denna för funktion.
Bertil Thorsson

Re: Hur regleras servoverkan i styrningen.

Posted: Mon 07 May 2012, 08:55
by Torkel k
Det var dåligt med svar du fick Bertil! Det kanske var en klurig fråga.

"Rätt" sätt att ta bort servostyrningen är att öppna racket, plocka ut hela styrningen och såga bort den lilla "bricka" som sitter på racket. Svårt att förklara, men mycket tydlgt beskrivet här :wink: :
http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1

Jag började med att "Lopa linorna" dvs att ta genvägen och inte ta isär alltihop. Men när jag sedan skärpte till mig och gjorde det den seriösa metoden tycker jag det blev klar bättre.

Jag hittar inte sladden du nämnde. Kanske du hittar svaret i sprängskisserna på denna sida? Skrolla ned till ~1/3 av dokumentet så hittar du styrningen.
http://www.miata.net/garage/90-99Parts/ ... HASSIS.pdf

Lycka till!

Re: Hur regleras servoverkan i styrningen.

Posted: Sun 17 Jun 2012, 20:42
by Kraniel
Torkel, du som har kört med både fulmek och seriöst FM-mod - hur upplever du skillnaden?