Problem med airbaglampa
Posted: Mon 26 Mar 2012, 20:25
Helvetesdag på besiktningen idag
Har haft en blinkande airbaglampa i slutat av förra säsongen. Ibland har den varit släckt i flera veckor utan att blink och ibland blinkar den hela dagarna. Chansade och åkte upp på besiktningen med hopp om att den inte skulle strejka idag men när det var min tur blinkade den som aldrig förr. Fick nedslag och nu ska hon tillbaka igen innan 26 april.
Besiktningsmannen tolkade blinkningen som någon felkod och efter lite googlande har jag förstått att en lång blink och två korta betyder antingen felkod 3 eller felkod 12. Eftersom min en NB (98a) är innan den nya NB modellen så verkar det mest troligt att det är felkod 3 (3 - bad power, 3 Battery(voltage less than 9 volts on SAS terminals AB and Z simultaneously). Läste att det finns ett backup batteri till air bag sas terminalen som kan bli dåligt och måste bytas ibland. Är det någon som har ett förslag om vad man kan göra eller om det bara är att åka upp till Mazda med den?
Har gjort följande ikväll:
Kopplat ur och kollat kontakterna på förarairbagen. Kopplat ur kontakten som sitter på connectorn och kollat "tungorna" på den. Kopplat ur passagerar airbagen och kollat. Har lagt av och på strömmen när de var urkopplade för att se om jag har samma fel koder då. När man kopplar ur den på passagerarsidan får man kod 7 som betyder att det är mindre än 2 ohms motstånd på kontakten på passagerarsidan vilket stämmer eftersom den är urkopplad så varningssystemet fungerar.. drar därför slutsatsen att den är styrenheten till airbagen som inte fungerar.
Verkar som dom har nya regler hos bilbesiktningen nu som säger att om bilen har airbag så ska airbagen vara installerad och fungera med lampan. Så jag förstår inte hur ni som har snap-off ratt går igenom utan anmärkning i år?
Allmän skitdag på besiktningen idag alltså. Började med att besiktningsmannen var för lång för att komma in i bilen och en tanig lite kille fick ta den istället. Sen gick inte bilen att bromsprova eftersom den var för låg för besiktningsstationen så jag fick och till en annan bilprovning för att få den besiktigad. Allt funkade utom lampan som ska tillbaka på ombesiktning innan 26 april
Har haft en blinkande airbaglampa i slutat av förra säsongen. Ibland har den varit släckt i flera veckor utan att blink och ibland blinkar den hela dagarna. Chansade och åkte upp på besiktningen med hopp om att den inte skulle strejka idag men när det var min tur blinkade den som aldrig förr. Fick nedslag och nu ska hon tillbaka igen innan 26 april.
Besiktningsmannen tolkade blinkningen som någon felkod och efter lite googlande har jag förstått att en lång blink och två korta betyder antingen felkod 3 eller felkod 12. Eftersom min en NB (98a) är innan den nya NB modellen så verkar det mest troligt att det är felkod 3 (3 - bad power, 3 Battery(voltage less than 9 volts on SAS terminals AB and Z simultaneously). Läste att det finns ett backup batteri till air bag sas terminalen som kan bli dåligt och måste bytas ibland. Är det någon som har ett förslag om vad man kan göra eller om det bara är att åka upp till Mazda med den?
Har gjort följande ikväll:
Kopplat ur och kollat kontakterna på förarairbagen. Kopplat ur kontakten som sitter på connectorn och kollat "tungorna" på den. Kopplat ur passagerar airbagen och kollat. Har lagt av och på strömmen när de var urkopplade för att se om jag har samma fel koder då. När man kopplar ur den på passagerarsidan får man kod 7 som betyder att det är mindre än 2 ohms motstånd på kontakten på passagerarsidan vilket stämmer eftersom den är urkopplad så varningssystemet fungerar.. drar därför slutsatsen att den är styrenheten till airbagen som inte fungerar.
Verkar som dom har nya regler hos bilbesiktningen nu som säger att om bilen har airbag så ska airbagen vara installerad och fungera med lampan. Så jag förstår inte hur ni som har snap-off ratt går igenom utan anmärkning i år?
Allmän skitdag på besiktningen idag alltså. Började med att besiktningsmannen var för lång för att komma in i bilen och en tanig lite kille fick ta den istället. Sen gick inte bilen att bromsprova eftersom den var för låg för besiktningsstationen så jag fick och till en annan bilprovning för att få den besiktigad. Allt funkade utom lampan som ska tillbaka på ombesiktning innan 26 april