CC-båge: Höjd på bältessträvan?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club

CC-båge: Höjd på bältessträvan?

Post by Hans Hjertén »

Har idag beställt en båge av Bengt på CC (3000 + frakt känns ok). Han snackade om att eventuellt leverera bältessträvan lös så jag själv kan bestämma höjden på den. Kan dock tycka det vore skönt om den är färdigsvetsad vid leverans. Vad ska jag tänka på angående bältessträvans höjd? För- och nackdelar med olika höjd? Nån i min längd med erfarenhet? Jag är 1,90 och använder f.n. originalstol men planerar att sätta i Sparco sprint.
Mazda MX-5 NB MP62 -98
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Re: CC-båge: Höjd på bältessträvan?

Post by Andreas E »

Här är en bild på SBFs reglement för racing om hur bältena ska vara vinklade:
bältesmontage.JPG
Även om du inte planerar att börja tävla så är de vinklarna vettiga att följa med tanke på säkerheten. Eftersom axelbältena ska vinklas nedåt kan inte bältesskrävan sitta för högt.

Om du inte har bråttom att bestämma dig kan jag försöka mäta lite när jag fått i CC-båge + Sparco Sprint stol igen (jag valde en lös bältesträva som jag bultar i bältestornet) för att se om det går att sätta bältessträvan så att glasrutan inte tar i samtidigt som den inte kommer för högt upp.
En sak att vara medveten om är dock att sufletten med största sannolikhet inte kommer att kunna fällas helt om du har glasruta hur du än gör med bakåtsträvan då de diagonala strävorna tar i cabtyget jämte glasrutan på CC-bågen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club

Re: CC-båge: Höjd på bältessträvan?

Post by Lejban »

Hans Hjertén wrote:Har idag beställt en båge av Bengt på CC (3000 + frakt känns ok). Han snackade om att eventuellt leverera bältessträvan lös så jag själv kan bestämma höjden på den. Kan dock tycka det vore skönt om den är färdigsvetsad vid leverans. Vad ska jag tänka på angående bältessträvans höjd? För- och nackdelar med olika höjd? Nån i min längd med erfarenhet? Jag är 1,90 och använder f.n. originalstol men planerar att sätta i Sparco sprint.
Se till att du får ner stolen så långt ner på golvet som möjligt. Detta så huvudet (med hjälm) inte sticker ovanför bågen när du är så lång. Jag har kapat bort bakre fästen till orginalstolen för att kunna "sitta på golvet".
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply