Nya besiktningsregler och Airbag SRS med sportratt?
Posted: Thu 08 Mar 2012, 08:26
Hej,
är spekulant på en Miata tysklandsimporterad med sportratt där originalratten saknas. Bilen har enligt en Mazda verkstad som kollade upp chassinr. airbags som standardutrustning men detta saknas nu alltså på bilen.
Inget problem för mig, men för bilprovningen som sedan slutet Januari har börjat kollat detta med airbags också.
Är bilen fabriksutrustad så ska det göras en ockulär besiktning av airbag SRS lampan att den släcks och tänds korrekt vid start samt att det visuellt inte ser ut att föreligga någon säkerhetsrisk.
Har man en sportratt på bilen så är det ju uppenbart att airbagen inte finns kvar i bilen, även om man motståndskopplar SRS-lampans funktion.
Detta gör mig alltså jäkligt osäker på den bilen jag kikat på, då det känns som det lätt kan bli en dyr historia att montera in airbagsystemet igen om det behövs för besiktning, i synnerhet då man inte vet hur de från börjat kopplat ur det och om det gjorts någon åverkan på systemet annat än att det är urkopplat.
Att köpa en beggad ratt på ebay någonstans kanske inte är hela världen men som sagt vet jag ju inte vad som gjorts med kablaget mm. så osäkerhetsfaktorn är stor. Vill inte heller sitta där med en bil som inte går att besiktiga.
Har någon av er besiktigat en bil med airbag som standardutrsutning med sportratt sedan de nya reglerna börjat gälla?
är spekulant på en Miata tysklandsimporterad med sportratt där originalratten saknas. Bilen har enligt en Mazda verkstad som kollade upp chassinr. airbags som standardutrustning men detta saknas nu alltså på bilen.
Inget problem för mig, men för bilprovningen som sedan slutet Januari har börjat kollat detta med airbags också.
Är bilen fabriksutrustad så ska det göras en ockulär besiktning av airbag SRS lampan att den släcks och tänds korrekt vid start samt att det visuellt inte ser ut att föreligga någon säkerhetsrisk.
Har man en sportratt på bilen så är det ju uppenbart att airbagen inte finns kvar i bilen, även om man motståndskopplar SRS-lampans funktion.
Detta gör mig alltså jäkligt osäker på den bilen jag kikat på, då det känns som det lätt kan bli en dyr historia att montera in airbagsystemet igen om det behövs för besiktning, i synnerhet då man inte vet hur de från börjat kopplat ur det och om det gjorts någon åverkan på systemet annat än att det är urkopplat.
Att köpa en beggad ratt på ebay någonstans kanske inte är hela världen men som sagt vet jag ju inte vad som gjorts med kablaget mm. så osäkerhetsfaktorn är stor. Vill inte heller sitta där med en bil som inte går att besiktiga.
Har någon av er besiktigat en bil med airbag som standardutrsutning med sportratt sedan de nya reglerna börjat gälla?