Hej, jag är ny på forumet men har varit inne på den här hemsidan av och till. Jag har köpt en Miata som är byggd för bana och tanken är att försöka åka på nån banträff eller åka nåt race framöver. Har nyss flyttat till Gotland så det mesta av tiden går dock åt till renovering av hus osv...
Nu till min fundering. Jag har tänkt skaffa en hardtop och har i så fall tänkt gjuta av den för att få en lätt hardtop. Men det finns troligen andra som redan har gjort det och jag undrar, finns det någon som har en lätt avgjutning liggande eller kan gjuta upp en top till mig?
Anders L
Hardtop
Re: Hardtop
Om jag inte missminner mig så gjuter Ronnie och Plastfredrik (fredrik henriksson) allt själv men huruvida de gjuter åt andra/lånar ut formar får du fråga dem.
Magnus på Classic Composite gjuter hardtops efter önskemål, han jobbar med composite helt enkelt.
Lycka till.
Magnus på Classic Composite gjuter hardtops efter önskemål, han jobbar med composite helt enkelt.
Lycka till.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hardtop
Fastback är supernajs, men då är man väl inte välkommen i Roadsport längre? (eftersom man ändra på orginal karossformen)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hardtop
Då skulle inte plastade bakluckor etc inte heller fungera...Lejban wrote:Fastback är supernajs, men då är man väl inte välkommen i Roadsport längre? (eftersom man ändra på orginal karossformen)
Det enda som jag kan tänka mig inte är tilltet är att uppenbart höja takhöjden för att kunna placera en spoiler högre. Tänk en halvmeter hög hajfena...
Skillnaden mellan ingen top och originalliknande HT är större än mellan olika sorters HT. Sen skiljer det sig inte så mycket från Coupén som specialbyggdes i japan.
Bygg om en bärande kaross till cabriolet kräver regbesikting, men att sätta lite olika lösa tak på en cab går finfint.