Hardtop

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
alspeed
Posts: 2
Joined: Thu 15 Dec 2011, 18:17

Hardtop

Post by alspeed »

Hej, jag är ny på forumet men har varit inne på den här hemsidan av och till. Jag har köpt en Miata som är byggd för bana och tanken är att försöka åka på nån banträff eller åka nåt race framöver. Har nyss flyttat till Gotland så det mesta av tiden går dock åt till renovering av hus osv...
Nu till min fundering. Jag har tänkt skaffa en hardtop och har i så fall tänkt gjuta av den för att få en lätt hardtop. Men det finns troligen andra som redan har gjort det och jag undrar, finns det någon som har en lätt avgjutning liggande eller kan gjuta upp en top till mig?
Anders L
Anders Littorin
Gotland
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Hardtop

Post by ephas »

Om jag inte missminner mig så gjuter Ronnie och Plastfredrik :-) (fredrik henriksson) allt själv men huruvida de gjuter åt andra/lånar ut formar får du fråga dem.

Magnus på Classic Composite gjuter hardtops efter önskemål, han jobbar med composite helt enkelt.

Lycka till.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hardtop

Post by Niklas Falk »

Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hardtop

Post by Lejban »

Fastback är supernajs, men då är man väl inte välkommen i Roadsport längre? (eftersom man ändra på orginal karossformen)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hardtop

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Fastback är supernajs, men då är man väl inte välkommen i Roadsport längre? (eftersom man ändra på orginal karossformen)
Då skulle inte plastade bakluckor etc inte heller fungera...

Det enda som jag kan tänka mig inte är tilltet är att uppenbart höja takhöjden för att kunna placera en spoiler högre. Tänk en halvmeter hög hajfena...

Skillnaden mellan ingen top och originalliknande HT är större än mellan olika sorters HT. Sen skiljer det sig inte så mycket från Coupén som specialbyggdes i japan.

Bygg om en bärande kaross till cabriolet kräver regbesikting, men att sätta lite olika lösa tak på en cab går finfint.
Post Reply