Hur sitter "bogseröglekonsolen" bak på NB fast?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Hur sitter "bogseröglekonsolen" bak på NB fast?

Post by Andreas E »

Är det någon som vet om "bogseröglekonsolen" bak på en NB är punktsvetsad i balkarna eller om den bara sitter med de 3 bultarna som är synliga om man kika underifrån?
Tänkte lätta bort den ena konsolen men eftersom det inte går att komma åt bultarna utan att demontera hela konfångaren bak vill jag helst inte göra det för att sedan upptäcka att den ändå inte går att få loss.

/Andreas E

PS: Finns det någon bra verkstadsbok för NB (som inkluderar faceliften från 2001)?
Haynes som påstår sig täcka alla modeller från NA till NC är ju helt kass när det gäller NB (verkar kass även när det gäller NC) :down:
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Victor
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Hur sitter "bogseröglekonsolen" bak på NB fast?

Post by Victor »

Andreas E wrote:PS: Finns det någon bra verkstadsbok för NB (som inkluderar faceliften från 2001)?
Haynes som påstår sig täcka alla modeller från NA till NC är ju helt kass när det gäller NB (verkar kass även när det gäller NC) :down:
Är det så illa? Jag har ju satt upp Haynesboken på önskelistan nu till jul bara för att den numera ska omfatta NB. :evil:

Tyvärr har jag inte mekat med just de delarna så på sakfrågan kan jag inte ge något svar.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:PS: Finns det någon bra verkstadsbok för NB (som inkluderar faceliften från 2001)?
Det går ju att få tag på Mazdas Böcker, men om de är bra vette katten.
En del nedladdningar finns ju mot betalning om man vill pyssla med sånt (428MB pdfer för alla Maiatamodeller tex)...

Annars är det väl så enkelt att lossa bultarna och se om du får delen i skallen.

Själv skulle jag vara så lat som de varit på min från början, (låta) svetsa dit ett plattjärn på sidan av nederdelen av "tornet" och bulta en bogserögla till detta plattjärn.
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Victor wrote:...Är det så illa? Jag har ju satt upp Haynesboken på önskelistan nu till jul bara för att den numera ska omfatta NB. :evil:
Japp, det är det. Haynes tycker t.ex att inredningen och bakdelen på NA och faceliftad NB är identiska när det gäller demontering och montering vilket jag inte håller riktigt med om.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply