Några saker jag kom att tänka på:
# Ha så lite spolarvätska i behållaren som möjligt, enkelt sätt att spara något/några kilon.
# Vad har du för stereo? Är det original dubbel-DIN så lär man spara en del på att gå ned till en vanlig + täcklock där du kan sätta huvudströmbrytaren (för en komfortkryssare ska väl ha stereo?)
# Ta bort ett av signalhornen (sitter ju två st. original).
# Byt slutdämparen till något lättare (och få roligare ljud på köpet), t.ex. en RoadsterSport 3 (väger 7,5 kg, original till NB 98-00 väger 9,9 kg), går säkert att spara ännu mer med något hembyggt (men då ökar risken för resonansproblem).
# Mattan på hatthyllan består av en textilmatta överst ihopsydd här och var i kanterna med en 2-3 mm tjock gummimatta (och sedan är det lumpisolering under detta). Ta bort gummimattan, den känns ganska tung. Hur mycket det gör på ljudet vet jag dock inte. Alternativt kan du ta bort allt utom textilmattan men då ökar bullret (men det ser fortfarande gatmässigt ut).
# Konvertera till fönstervev på förarsidan (denna sida når man ju själv, sedan kan man ha el på passagerarsidan så att man kan köra upp och ned det fönstret även om man är ensam i bilen). Lite jobbigare att kunna återställa till original med annan dörrsida osv.)
# Ta bort solskydden (jag använder dem väldigt sällan, jag vet de som har tagit bort dem för att de tycker att de skymmer sikten i uppfällt läge i NBFL som ju har något högre sitthöjd i originalstolarna än NB 98-00), det finns snygga täcklock att köpa på Moss har jag för mig.
Några tips halvt på skämt (de sparar inga kilon men väl gram):
# Ta bort halvljusautomatiken om du har det, det brukar vara ett antal reläer och en del kabel och är dessutom en källa till problem med tiden.
# Ta bort själva tändaren ur cigarettändaruttaget (för du röker väl inte i bilen ändå).
# Ta ur glödlampan till backljuset, det är inte krav på backljus.
# Ta ur glödlampan ur den ena regskyltbelysningen, bara den ena behöver fungera (inte så snyggt dock).