Page 1 of 1
Kopplingsfråga
Posted: Wed 15 Jun 2011, 23:41
by Lejban
Köpte en ny slavcylinder för min koppling har trilskas till och från, när jag satt dit den nya så ser det ut så här, men jag tror
inte att den guldiga pinnen ska gå igenom det utstickande ifrån växellådan, utan att det är ett hål där som inte ska va där?
Hjälp!
Jag vill kunna köra på söndag! Måste jag byta hela kopplingen?
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 00:25
by Torkel k
Nej, där ska det väl inte vara något hål?
Men inte behöver du byta hela kopplingen för det? Har du svets eller polare med svets kan du ju fixa det där.
Bilden kanske är lite sned, men det ser ut som om slavcylindern inte sitter på riktigt rätt plats? Som om pistongen är krökt en smula? Inte är det väl skillnad mellan NA och NB på slavcylindern? Någon som vet?
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 08:52
by Lejban
Tack för svaret.
Det förklarar varför det gått att koppla ibland och ibland inte, gissar på att pinnen åkt genom hålet titt som tätt.
Känner ingen med svets och man får inte heller svetsa i mitt garage. Har mailat till några mazda verkstäder för offerter.
Logistiken är inte så kul heller, bilen står i ett garage tre våningar under mark, och kan jag inte köra den så vet jag inte hur jag ska få den till en verkstad. Får väl muta massa kompisar att hjälpa mig putta den upp på vägen så en bärgare kan dra den till en verkstad...
känns som detta kommer bli dyyyyyyrt
(hoppas inte så dyrt så jag inte har råd med SSM)
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 09:36
by TPR
Skulle då detta hål ha uppkommit av utslitning av material?
Låter konstigt...
Tror inte den går tillbaka igenom hålet när den väl har gått igenom.
Ang vinkeln på "pistongen", ser nästan ut som den har tryckts ut för långt och hoppat ur cylindern?
Men då borde det nog läcka olja. Brukar gå att bara trycka tillbaka in i cylindern, glöm ej att lufta.
En fullösning för att kunna köra bilen till verkstad eller liknande borde gå att fixa, skruva dit något slags stöd för kolven så den inte kan gå igenom hålet.
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 09:37
by xtimmyx
Det är inte så att du vänt staven baklänges då? På bilderna på nedanstående länk ser det ju ut som om den ju helt annorlunda ut ute i änden. Likaså på mx5parts produktbild:
http://www.miata.net/garage/slavecyl.html
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/252
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 09:44
by TPR
Något fel är det helt klart om man kollar på bilderna Timmy bifogade.
Ser ut som det faktiskt ska vara ett hål där, troligen för centrering av kolven.
Det positiva är att det troligen är ganska lätt att fixa!
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 10:43
by Torkel k
+1 på att hålet knappast kan ha uppkommit genom rost+slitage. Känns inte riktigt rimligt.
Har du kvar din gamla slavcylinder? Det råkar inte finnas en komponent som ska sitta längst ut på kolven, som du kan flytta över? En del med lite större diameter som passar i kopplingsarmen?
Jag kan kräla in under min bil med kamera ikväll, om det hjälper.
Man kan köra bilar utan koppling också. Starta med 1an i bara så ska du se att den skuttar igång ganska lätt.
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 11:43
by Conny Lundell
Tobias!
Hålet i kopplingsarmen skall vara där och pinnen på slavcylindern skall styra in i hålet.
Det som ser konstigt ut är att slavcylindern är så långt ute utan att kopplingengspedalen är nertryckt.
Eller är det så att pedalen är nertryckt?
Jag har för mig att det går att byta kopplingsarmen utan att plocka bort växellådan.
En länk till en arm.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/855
Conny L
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 12:39
by Torkel k
Fattas inte delen jag ringat in i blått?
Re: Kopplingsfråga
Posted: Thu 16 Jun 2011, 20:26
by Lejban
Ja, om man vänder pinnen rätt som timmy säger så blir det så klart bättre
Nu fick man skämmas för man "Hur svårt kan det va?" och "Jag behöver väl ingen manual"...
När jag vände på nummer 2 på denna bild...
...så gick det mycket bättre.
På söndag blir det brum brum!