Kopplingsfråga

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Kopplingsfråga

Post by Lejban »

Köpte en ny slavcylinder för min koppling har trilskas till och från, när jag satt dit den nya så ser det ut så här, men jag tror inte att den guldiga pinnen ska gå igenom det utstickande ifrån växellådan, utan att det är ett hål där som inte ska va där?

Hjälp!

Jag vill kunna köra på söndag! Måste jag byta hela kopplingen? :cry:

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Kopplingsfråga

Post by Torkel k »

Nej, där ska det väl inte vara något hål? :think2: Men inte behöver du byta hela kopplingen för det? Har du svets eller polare med svets kan du ju fixa det där.

Bilden kanske är lite sned, men det ser ut som om slavcylindern inte sitter på riktigt rätt plats? Som om pistongen är krökt en smula? Inte är det väl skillnad mellan NA och NB på slavcylindern? Någon som vet?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Kopplingsfråga

Post by Lejban »

Tack för svaret.
Det förklarar varför det gått att koppla ibland och ibland inte, gissar på att pinnen åkt genom hålet titt som tätt.

Känner ingen med svets och man får inte heller svetsa i mitt garage. Har mailat till några mazda verkstäder för offerter.

Logistiken är inte så kul heller, bilen står i ett garage tre våningar under mark, och kan jag inte köra den så vet jag inte hur jag ska få den till en verkstad. Får väl muta massa kompisar att hjälpa mig putta den upp på vägen så en bärgare kan dra den till en verkstad...

känns som detta kommer bli dyyyyyyrt :(
(hoppas inte så dyrt så jag inte har råd med SSM)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Kopplingsfråga

Post by TPR »

Skulle då detta hål ha uppkommit av utslitning av material?
Låter konstigt... :think2:
Tror inte den går tillbaka igenom hålet när den väl har gått igenom.

Ang vinkeln på "pistongen", ser nästan ut som den har tryckts ut för långt och hoppat ur cylindern?
Men då borde det nog läcka olja. Brukar gå att bara trycka tillbaka in i cylindern, glöm ej att lufta.

En fullösning för att kunna köra bilen till verkstad eller liknande borde gå att fixa, skruva dit något slags stöd för kolven så den inte kan gå igenom hålet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Kopplingsfråga

Post by xtimmyx »

Det är inte så att du vänt staven baklänges då? På bilderna på nedanstående länk ser det ju ut som om den ju helt annorlunda ut ute i änden. Likaså på mx5parts produktbild:

http://www.miata.net/garage/slavecyl.html
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/252
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Kopplingsfråga

Post by TPR »

Något fel är det helt klart om man kollar på bilderna Timmy bifogade.
Ser ut som det faktiskt ska vara ett hål där, troligen för centrering av kolven.
Det positiva är att det troligen är ganska lätt att fixa! :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Kopplingsfråga

Post by Torkel k »

+1 på att hålet knappast kan ha uppkommit genom rost+slitage. Känns inte riktigt rimligt.

Har du kvar din gamla slavcylinder? Det råkar inte finnas en komponent som ska sitta längst ut på kolven, som du kan flytta över? En del med lite större diameter som passar i kopplingsarmen?

Jag kan kräla in under min bil med kamera ikväll, om det hjälper.

Man kan köra bilar utan koppling också. Starta med 1an i bara så ska du se att den skuttar igång ganska lätt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Kopplingsfråga

Post by Conny Lundell »

Tobias!

Hålet i kopplingsarmen skall vara där och pinnen på slavcylindern skall styra in i hålet.
Det som ser konstigt ut är att slavcylindern är så långt ute utan att kopplingengspedalen är nertryckt.
Eller är det så att pedalen är nertryckt?
Jag har för mig att det går att byta kopplingsarmen utan att plocka bort växellådan.
En länk till en arm. http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/855

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Kopplingsfråga

Post by Torkel k »

Fattas inte delen jag ringat in i blått?
SlaveCylinder.jpg
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Kopplingsfråga

Post by Lejban »

Ja, om man vänder pinnen rätt som timmy säger så blir det så klart bättre :bang2:

Nu fick man skämmas för man "Hur svårt kan det va?" och "Jag behöver väl ingen manual"...

När jag vände på nummer 2 på denna bild...

Image

...så gick det mycket bättre. :bang2:

På söndag blir det brum brum! :burnout:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply