Rev Limit i MSPnP

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club

Rev Limit i MSPnP

Post by Conny Lundell »

Hejsan!

Jag har en fråga som gäller varvstoppet i MSPnP.
Jag har kört med MSPnP nu i några år utan att riktigt ha testat om varvstoppet funkar.
Det skall gå in på 7000 rpm och slå av bränslet och vid 7200 så skall den slå ifrån hela boxen (hardcut).
Att den slår ifrån boxen har jag upplevt innan jag bytte kopplingen då min gamla koppling inte klarade vridet.
Men nu har jag på allvar testat gränsen på varvstoppet och den verkar inte funka. Satte även rev limit på 5000 rpm och testade, man kunde känna en tendens till ryckningar vid 5000 varv men motorn varvade på utan problem. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av detta bekymmer här.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Rev Limit i MSPnP

Post by Dennis Kullman »

Conny Lundell wrote:Hejsan!

Jag har en fråga som gäller varvstoppet i MSPnP.
Jag har kört med MSPnP nu i några år utan att riktigt ha testat om varvstoppet funkar.
Det skall gå in på 7000 rpm och slå av bränslet och vid 7200 så skall den slå ifrån hela boxen (hardcut).
Att den slår ifrån boxen har jag upplevt innan jag bytte kopplingen då min gamla koppling inte klarade vridet.
Men nu har jag på allvar testat gränsen på varvstoppet och den verkar inte funka. Satte även rev limit på 5000 rpm och testade, man kunde känna en tendens till ryckningar vid 5000 varv men motorn varvade på utan problem. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av detta bekymmer här.

Conny L
Jag har samma erfarenhet; jag har varvtalsstoppet på 7800 rpm men motorn drar bara vidare över 8000 rpm;
kanske inte så lämpligt med en topp som gått 28000 mil...
Post Reply