pedaler

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo

pedaler

Post by jafo »

Har någon flyttat pedalerna för att få mer benutrymme? marginalerna är små, några futtiga centimeter skulle göra susen för benkomforten, dock frågan är om det är krångligt att utföra?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Re: pedaler

Post by Niklas Falk »

jafo wrote:Har någon flyttat pedalerna för att få mer benutrymme? marginalerna är små, några futtiga centimeter skulle göra susen för benkomforten, dock frågan är om det är krångligt att utföra?
Det var ett tag sen jag skrev det
viewtopic.php?f=5&t=3262
Men det är fortfarande sant :)
jafo

Post by jafo »

Tack Niklas, detta verkar vara lösningen för mig, måste kolla imorgon...
Jarmo Forselius

Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Största skillnaden för mig var att slippa lyfta vänsterbenet för att få foten från dödpedalen till kopplingspedalen (låret gick i ratten).
Men se till att ha lite marginal kvar utifall pedalerna sjunker (det kan vara bra att ha lite reservslag om hydrauliken inte vill vara perfekt).
jafo

Post by jafo »

Det blev en stor skillnad efter utförd justering, det finns dock några millimeter kvar att justera på kopplingen och bromsen som reserv. Gaspedalen måste bockas om och plattan bör nog höjas upp lite grann, som det är nu tycker jag att den hamnar lite för långt ned på gasfoten för att vara optimalt. Funderar på att införskaffa en begagnad gaspedal och börja modifiera om den i lugn och ro och sen sätta dit den, gaspedalen verkar tack och lov vara lätt att demontera som det såg ut.
Jarmo Forselius

Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Visst känns det fånig efteråt att man väntat med en så simpel justering som ger så mycket? :)

Köparen av min 03 trodde det var nåt fel på kopplingen, men efter förklaring och erbjudande om återjustering så ville han lära sig att köra med den mer direkta hanteringen (det är ju dödspelet som försvinner i stort sett) istället (och han har betydligt kortare ben än mig).
Post Reply