Page 1 of 1

Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Wed 23 Mar 2011, 18:43
by Andreas E
Vid besiktningen av min 91:a påpekade de på att det var lite glapp i hjullagren fram. Vad ska jag göra åt det? Att låta det vara känns inte optimalt och att byta mot nya skulle kännas i plånboken. På besktningsmannen lät det som att man kunde dra åt dem själv. Är det enkelt att göra och behöver man något mer än hylsa i rätt storlek och "momentåtdragare"?

/Andreas K

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Wed 23 Mar 2011, 20:36
by Niklas Falk
Det är bara att byta, det går inte att dra åt (det är dubbla kullager med navet självt som yttre lagerbana, inte koniska rulllager).

29mm hylsa är vad som behövs, momentet blir vad du orkar med ett halvmetersskaft.

Men hjullagret brukar höras tydligt om det är glappt (eller så har jag kört mina till rejält glapp när de gått), det är inte spindelleder eller yttre styrled då?

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Thu 24 Mar 2011, 21:35
by Andreas E
Niklas Falk wrote: Men hjullagret brukar höras tydligt om det är glappt (eller så har jag kört mina till rejält glapp när de gått), det är inte spindelleder eller yttre styrled då?
Har inte kollat själv om det kan vara glapp någon annanstans, får undersöka (men fick för mig att besiktningsgubben hade koll på vad han gjorde - fick ju igenom bilen med blankt papper :wink: ).

Att det hörs tydligt när det är glapp, vad betyder det? Vet att det inte är lätt att beskriva ljud men är det malande hela tiden när man kör, bara när man svänger, värre vi hög fort...? All hjälp att beskriva underlättar.

/Andreas K

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Thu 24 Mar 2011, 22:44
by Niklas Falk
Andreas K wrote:Att det hörs tydligt när det är glapp, vad betyder det? Vet att det inte är lätt att beskriva ljud men är det malande hela tiden när man kör, bara när man svänger, värre vi hög fort...? All hjälp att beskriva underlättar.
Nu har det varir rejält glapp i mina fall (klart märkbart med ögat, dvs 1-2mm ute vid däcket), men ett malande spom avtar när man svänger åt andra hållet (mitt HF var tyst i högfartarn på Falkenberg men hördes tydligt över min vindnade växellåda, som hörs in i bilar som ligger 50m bakom på vägen).

Ett hjullager glappar så du har rörelse mellan fälg och spindel, så med lite kreativa brutjärnsövningar så ska det nog gå att isloera.
Annars är det ju bara att skruva isär och känna om axeln sitter glappfritt (då är det ju inte nån av lederna).
Om lagret är ok, så är det bara att pilla isär det, byta fett och kasta ihop det igen).
Övre spindelled är ännu dyrare att byta än navet (eftersom den endast köps som hel arm).

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Sat 26 Mar 2011, 14:47
by Torkel k
Ett sätt att lyssna på lagren är att lyfta bilen, dra isär bromsklossarna (så de inte skrapar mot skivan) och snurra hjulet så fort du kan. Vad du hör då är dina lager, om än i låg fart. Måste man anstränga sig för att höra om lagren låter så låter de helt klart inte för mycket. :?

Om hjulet kan vickas med händerna klockan 12 och 6 kan det vara lager eller kulleden. Men om det går att vicka hjulet mer med händerna klockan 9 och 3 bör yttre styrleden undersökas. Hoppas på styrleden, den är lätt att byta. Men besiktningsmannen har nog testat ett antal olika bilar, så säger han hjullager finns det väl ganska stor risk att det är hjullager.

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Tue 29 Mar 2011, 11:25
by Anders Träff
Jobbar med att sälja bildelar bland annat hjullager, skall alltid dras med moment hur många gånger man fått
höra att jag vet minsan hur man monterar ett hjullager. när man skickar in lagret till SKF så får man tillbaka
en fullständig redogörelse vad som har hänt med lagret inte ett enda hjullager på drygt 20år har godtjänts
. Anntingen för löst eller för hårt draget. jag hade en xc90 för en 5-6 år sen ben böt volvo hjullager 3 gånger på
dom som satt orginal på bilen hade en för dålig p-box på in sidan men det berodde inte på skf utan volvo sa att
lagren inte fick kosta mer, så volvo fick stå för kalaset. sen hade jag en kund inne som köpte lager bak till en v40 samtidigt vi disken stod det en meck från volvo vid disken, så jag frågade honom om han viste vilket moment lagren skulle dras med. Han svarade moment jag andvänder muttermaskin, inte så konsigt att man böt 1 gång extra.

Ett tips med andra ord andvänd MOMENT

m.v.h
Anders

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Tue 29 Mar 2011, 13:25
by Niklas Falk
Anders Träff wrote:Ett tips med andra ord andvänd MOMENT
Mazdas spec på den muttern är 166.6-215.6 Nm, precist så det förslår (191.1 +- 12.8%)...
100kg på ett halvmetersskaft är i området.

Men det finns mer än ett fåtal racerapporter där detta inte räcker, utan att det behövs mer för att få det att fungera bra.
Det är lite skillnad på att sträcka livslängden från 15k mil till 25k mil jämfört med att få det att fungera ett race eller 25, belastnignarna är en hel del över grundspec.

Hjullager är en konsumptionsvara, men mitt VF har med Redline CV2 klarat sig sen 2005 nu (nymonterat då med moment på känsla).

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Tue 29 Mar 2011, 23:19
by Manley
Jag har jobbat med bilar sedan -71 och har aldrig dragit ett hjulager med moment utan med hjullagerfettet
väl insmörjt och rätt känsla på kronmuttern och har aldrig behövt byta ett hjullager pga det.

Har även åkt ett större antal biltävlingar utan att hjulagret har gett sig.
Bara väl insmörj och rätt anspänning... så funkar det utmärkt. :lol:

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Wed 30 Mar 2011, 08:05
by CG Leijonhufvud
Bytte hjullager på min Renault -02 runt om 1½ gång hos Volvo, när jag för 2:a gången bytte fram efter ca 2000 min frågade jag servicesnubben på Bilia, som svarade att det är så pass dåliga lager nu för tiden att det är mer eller mindre rutin.. m a o dåliga lager :x

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Wed 30 Mar 2011, 12:17
by TPR
Manley wrote:Bara väl insmörj och rätt anspänning... så funkar det utmärkt. :lol:
Och vad är det för skillnad på att ha "rätt anspänning" och dra med rätt moment...? :wink:
Om man sedan har känslan i händerna eller om man behöver en momentnyckel så blir ju slutsatsen densamma, man ska inte dra för löst eller för hårt utan med rätt moment.

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Wed 30 Mar 2011, 14:41
by Torkel k
Jag använder så gott som alltid momentnyckeln på de vitalare bultarna och muttrarna på bilen, förutsatt att info om moment finns tillgängligt såklart. Mest är det för att momentnyckel oftast klickar till långt innan jag skulle stannat själv om jag höftat och att jag blir helt galen på folk som alltid drar allting så hårt de kan. Kanske en vana som är formad av att jag trots allt är maskiningenjör, men det är ju så att varje fästelement har ett momentspann som de mår bäst att jobba inom. Sedan finns det såklart de med större eller mindre spann, dvs mer eller mindre kritiskt att dra med rätt moment.

Men tillbaka till ämnet: Hur går det Andreas? Är det lagren och tänker du byta ut dem?

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Sat 02 Apr 2011, 09:02
by Andreas E
Torkel k wrote:...
Men tillbaka till ämnet: Hur går det Andreas? Är det lagren och tänker du byta ut dem?
Tack för tipsen om vad det kan vara (som vanligt snabba och tydliga svar).
Just nu går mesta av tiden åt till jobbet samt planering av bröllop som ska ske i slutet på sommaren och bilen får inte så mycket fokus. Men jag har iallafall kört en sväng nercabbat och kan inte höra något onormalt gnisslande från framvagnen oberoende av hastighet och rattutslag. Ska ge mig på och försöka banka ut framskärmen inom kort och då passar det ju bra att försöka identifiera vart glappet kan komma ifrån.

/Andreas K

Re: Glapp i hjullager fram - vad göra?

Posted: Tue 05 Apr 2011, 09:31
by CG Leijonhufvud
Bröllop, jaha då får man väl gratulera :banana: