Jag tänkte montera "riktiga" mätare för olje tryck/temp samt vatten-temp och har nu inhandlat en bunt sådana tillsammans med förhoppningsvis lämpliga monteringstillbehör. Är dock lite fundersam kring var sensorerna bäst monteras.
1. Oljetemp
I oljetråget har jag hört ska vara att föredra, så jag har köpt en extra oljeplugg för att kunna borra/skruva i sensorn i. Men finns något enklare/säkrare/bättre alternativ?
2. Oljetryck
Jag har införskaffat mig en sådan här:
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/T-4.jpg
Men frågan är var jag bäst kopplar den, och om jag isf även kan ta oljetemp därifrån så vore det ju ytterst smidigt.
3. Vattentemp
Denna är väl den tacksammaste, har dessutom köpt en sån här:
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/30mm.jpg
Så rimligtvis så klipper jag bara en kylarslang på lämpligt ställe och skarvar in den där med sensorn i. Men bör jag göra det på utgången från kylaren eller returen? Vilken temperatur känns mest relevant?
Bilen i fråga är en -99 NB 1.8.
Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Vattentempen ska du ta på övre kylarslangen, där flödet kommer från motorn. Då vet du hur varmt vattnet som just lämnat motorn är, vilket är det som är mest intressant.
Oljetrycksadaptern borde gå att skruva i där original oljetrycksgivare sitter (förutsatt att gängan stämmer). Hur mycket plats det finns låter jag dock vara osagt, det är ganska nära oljefiltret har jag för mig.
Jag har min oljetempgivare i oljepluggen (köpte en färdig plugg med givare). Då vet man åtminstone att oljan inte är kallare än den temperaturen. Dock kan oljan vara varmare på något annat ställe i motorn eftersom den kyls en del i tråget.
Oljetrycksadaptern borde gå att skruva i där original oljetrycksgivare sitter (förutsatt att gängan stämmer). Hur mycket plats det finns låter jag dock vara osagt, det är ganska nära oljefiltret har jag för mig.
Jag har min oljetempgivare i oljepluggen (köpte en färdig plugg med givare). Då vet man åtminstone att oljan inte är kallare än den temperaturen. Dock kan oljan vara varmare på något annat ställe i motorn eftersom den kyls en del i tråget.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Då miatan har lite underlig vattendragning orginal så kan det vara lämpligt att ersätta original tempsensor istället. Den sitter på baksidan av motorn mot torpeden. Där har du sämst vattenflöde och högst temperatur. Det är också denna cylinder som brukar ta skada först när motorerna går varma.Victor wrote:Vattentempen ska du ta på övre kylarslangen, där flödet kommer från motorn. Då vet du hur varmt vattnet som just lämnat motorn är, vilket är det som är mest intressant.
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Ang. att ersätta original-sensorerna, används inte dem av bilens ECU eller dylikt då så inte den får spunk och börjar ge massa felkoder och dylikt om den inte får värden från sensorerna?
Och om jag ersätter dem så lär inte originalmätarna på instrumentpanelen bli så glada heller. Nu är förvisso dessa betydligt bättre men vill ändå behålla bilen "så original som det går" så ser helst att original-mätarna fortfarande fungerar.
Men till oljan skulle man kanske kunna koppla in den där "förgreningen" i blocket och både originalsensorn och den till nya mätaren i den med lite tur om gängorna skulle stämma.
Ska undersöka möjligheterna att använda min givare till vattnet bakom blocket. Det låter ju som en sund idé.
En annan halvrelaterad fråga, varifrån tar jag enklast ström till mätarna? Finns det någon smidig kontakt nånstans som är avsedd för att mata ström när tändningen är på?
Och om jag ersätter dem så lär inte originalmätarna på instrumentpanelen bli så glada heller. Nu är förvisso dessa betydligt bättre men vill ändå behålla bilen "så original som det går" så ser helst att original-mätarna fortfarande fungerar.
Men till oljan skulle man kanske kunna koppla in den där "förgreningen" i blocket och både originalsensorn och den till nya mätaren i den med lite tur om gängorna skulle stämma.
Ska undersöka möjligheterna att använda min givare till vattnet bakom blocket. Det låter ju som en sund idé.
En annan halvrelaterad fråga, varifrån tar jag enklast ström till mätarna? Finns det någon smidig kontakt nånstans som är avsedd för att mata ström när tändningen är på?
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Det finns flera sensorer till vattentempen. Den som sitter i blocket är endast till mätaren i panelen. Den kommer naturligtvis inte att fungera om du ersätter den med en annan. ECU:n har en egen tempsensor som sitter på ungefär samma ställe. Sen finns det en sensor vid termostaten som styr kylfläkten.xtimmyx wrote:Ang. att ersätta original-sensorerna, används inte dem av bilens ECU eller dylikt då så inte den får spunk och börjar ge massa felkoder och dylikt om den inte får värden från sensorerna?
Och om jag ersätter dem så lär inte originalmätarna på instrumentpanelen bli så glada heller. Nu är förvisso dessa betydligt bättre men vill ändå behålla bilen "så original som det går" så ser helst att original-mätarna fortfarande fungerar.
Detta gäller NA men borde vara liknande på NB. Men kolla i en mekhandbok för säkerhetsskull.
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Visstja, det tänkte jag inte på. Bästa stället för vattentempmätning är som sagt i bakkant av motorn.
På NB finns det två givare, båda i bakkant av motorn. Den ena är till ECUn och den andra är till original tempmätare. Elfläkten styrs av ECUn.
Angående ström så skarvade jag in mig på ISO-adapterkablaget till stereon. På så sätt slapp jag klippa i bilens kablar.
På NB finns det två givare, båda i bakkant av motorn. Den ena är till ECUn och den andra är till original tempmätare. Elfläkten styrs av ECUn.
Angående ström så skarvade jag in mig på ISO-adapterkablaget till stereon. På så sätt slapp jag klippa i bilens kablar.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Efter mitt lilla lager-missöde så kommer en magnetisk oljeplugg prioriteras före oljeplugg med tempsensor.
Så var monterar jag då bäst tempsensorn för olja istället? Vilket material är oljetråget av?
Tänkte att man kanske kunde borra upp det och gänga fram ett nytt hål. Eller bör jag nöja mig med att sätta tempsensorn vid oljetrycksmätaren?
Så var monterar jag då bäst tempsensorn för olja istället? Vilket material är oljetråget av?
Tänkte att man kanske kunde borra upp det och gänga fram ett nytt hål. Eller bör jag nöja mig med att sätta tempsensorn vid oljetrycksmätaren?
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Frågor ang. temp/tryck-sensorer
Kapar tråden för en fläktfråga.
Fläkten har lagt av på bilen, men fungerar och får ström (kollat genom att bygla diagnosuttaget). I och med att det är en NA8C, så sitter givaren till fläkten bak, eller fram i toppen? Vad kan felet vara?
Fläkten har lagt av på bilen, men fungerar och får ström (kollat genom att bygla diagnosuttaget). I och med att det är en NA8C, så sitter givaren till fläkten bak, eller fram i toppen? Vad kan felet vara?
Christian Olsson