Page 1 of 1
Tips/risker vid byte av expansionskärl
Posted: Fri 25 Apr 2008, 22:18
by Cyberoid
--- Utsplittade inlägg från
Fredrik Henrikssons Biltråd ---
Fredrik Henriksson wrote:Fick bli en okonventionell lösning på kylarvätske behållaren, bara hoppas SBP och vagnsboksbesiktigaren tycker d e ok...
Orginal expansionstank har ju en pip som går ner i botten. Men systemet kan ju inte suga baklänges? Kylarlocket har en fjäderbelasted övertrycksventil som kan öppna och släppa vatten till expansionskärlet men hur fasen skulle det komma tillbaka?
Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag.
Posted: Fri 25 Apr 2008, 22:46
by Fredrik Henriksson
Cyberoid wrote:Fredrik Henriksson wrote:Fick bli en okonventionell lösning på kylarvätske behållaren, bara hoppas SBP och vagnsboksbesiktigaren tycker d e ok...
Orginal expansionstank har ju en pip som går ner i botten. Men systemet kan ju inte suga baklänges? Kylarlocket har en fjäderbelasted övertrycksventil som kan öppna och släppa vatten till expansionskärlet men hur fasen skulle det komma tillbaka?
Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag.
*huvudkli* Jag har nog inte tänkt längre än att det borde funka som tidigare om jag trycker ner orginallock med pip ner i en flaska och ser till att vätskenivån är överpipen...
Har du plockat bort orginallocket och bara kört ner en slang?
Posted: Fri 25 Apr 2008, 22:47
by Peter Sandström
Det kan mycket väl ha orsakat din överhettning om kylsystemet fått in luft..
Radiator Cap
The OEM cap’s positive pressure valve should hold closed until at least 11 psi and not more than 15 psi pressure. The negative pressure valve should be easily opened with two fingers and should seal closed when released.
Coolant Reservoir
This tank connects to the radiator at the cap, just above the positive pressure valve. The tank is not under radiator pressure. It should be sufficiently full to
allow coolant to be sucked back into the radiator as it cools off. If air is sucked in instead of coolant, it will expand in the cooling system as the engine warms up, and will result in air and coolant being expelled back into the reservoir if the pressure is over 15 psi.
The small tube from the reservoir input to the bottom of the tank sometimes gets clogged with rust or other deposits from the cooling system. It should be cleaned for good operation of the system.
The other tube from the reservoir is an overflow to vent excess air and coolant. If the hoses are removed from the reservoir cap, be sure to reassemble with the cap’s yellow tab pointing toward the rear of the engine; the long tube connects to the radiator hose.
Allt om Miatans kylning...
http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Posted: Fri 25 Apr 2008, 22:57
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag.
Jag har för mig att jag nämnde att slangen skulle gå ner till bottnen av flaskan när jag skrev om Petflaskeriet (hoppas verkligen att jag inte är "skyldig").
Om det inte funnits nån möjlighet att expansionskärlet kan fylla systemet vid lågtryck så skulle det ju vara meningslöst att ha nivåmarkeringarna "low" och "hi" på det (dvs det är där man fyller på vid småförluster).
Posted: Fri 25 Apr 2008, 22:58
by Fredrik Henriksson
Uj vilken överkurs d blev för mig...
Om vi kör "Klartext, mekskola för nybörjare"... Tror ni min lösning funkar om jag bara har tillräckligt hög vätskenivå? Eller får jag luft i systemet problemen som Cyberoid?
Posted: Fri 25 Apr 2008, 23:00
by Peter Sandström
Är väl också viktigt att "medelnivån" ligger i nivå med locket? Enklast är väl som Niklas säger i inlägget nedanför att jämför originalet...
Posted: Fri 25 Apr 2008, 23:00
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Uj vilken överkurs d blev för mig...
Om vi kör "Klartext, mekskola för nybörjare"... Tror ni min lösning funkar om jag bara har tillräckligt hög vätskenivå? Eller får jag luft i systemet problemen som Cyberoid?
Flaskan lodrät och slangen ända i botten ska räcka.
På vilken nivå toppen ska vara vette katten, originalliknande är en lågrisklösning.
Posted: Sat 26 Apr 2008, 00:15
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Fredrik Henriksson wrote:Uj vilken överkurs d blev för mig...
Om vi kör "Klartext, mekskola för nybörjare"... Tror ni min lösning funkar om jag bara har tillräckligt hög vätskenivå? Eller får jag luft i systemet problemen som Cyberoid?
Flaskan lodrät och slangen ända i botten ska räcka.
På vilken nivå toppen ska vara vette katten, originalliknande är en lågrisklösning.
Aha!
Good enough for me, bara d funkar. Testar detta imorgon...
Posted: Sat 26 Apr 2008, 00:30
by Fredrik Henriksson
Cyberoid wrote:Fredrik Henriksson wrote:Fick bli en okonventionell lösning på kylarvätske behållaren, bara hoppas SBP och vagnsboksbesiktigaren tycker d e ok...
Orginal expansionstank har ju en pip som går ner i botten. Men systemet kan ju inte suga baklänges? Kylarlocket har en fjäderbelasted övertrycksventil som kan öppna och släppa vatten till expansionskärlet men hur fasen skulle det komma tillbaka?
Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag.
Tack för inlägget
Läste om ditt "motorhaveri".
Om d nu var detta som orsakade din överhettning så hade jag kanske råkat ut för samma sak.
Posted: Sat 26 Apr 2008, 18:56
by Fredrik Henriksson
*huvudkli* Blir inte klok på detta...
Monterade idag en ny lösning för exp-kärl. Försökte hitta en flaska så att locket hamnar på ungefär samma nivåsom tidigare samt att röret hamnar i botten på flaskan. Det närmaste jag kom, se bild, var en lösning där locket hamnade nån cm över orginalhöjd och röret ca 2-3cm över botten. Åkte sedan ut och provkörde efter att ha fyllt flaskan till en nivå mellan de två strecken(undre streck = tejp)...
Posted: Sat 26 Apr 2008, 19:13
by Fredrik Henriksson
Pressade bilen ganska bra och temperaturmätaren höll sig i skinnet, men när jag öppnade motorhuven såg jag att hela flaskan var fylld. Jag öppnade locket och en del kylarvätska rann över. Jag lät bilen svalna med locket åtskruvat och nivån ända upp till locket. När bilen var kall noterade jag att flaskan fortfarande såg full ut men att den hade klämts ihop en del, när jag öppnade locket och släte in luft sjönk nivån tillbaka strax under strecket. Ska jag sänka nivån i flaskan till strax över första strecket och hoppas att utrymmet räcker för expansion? Det något ihopklämda läget borde ju gå tillbaka när bilen blir varm igen.
Funkar detta, eller vad fasen ska man göra?
Posted: Sun 27 Apr 2008, 09:48
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Pressade bilen ganska bra och temperaturmätaren höll sig i skinnet, men när jag öppnade motorhuven såg jag att hela flaskan var fylld. Jag öppnade locket och en del kylarvätska rann över. Jag lät bilen svalna med locket åtskruvat och nivån ända upp till locket. När bilen var kall noterade jag att flaskan fortfarande såg full ut men att den hade klämts ihop en del, när jag öppnade locket och släte in luft sjönk nivån tillbaka strax under strecket. Ska jag sänka nivån i flaskan till strax över första strecket och hoppas att utrymmet räcker för expansion? Det något ihopklämda läget borde ju gå tillbaka när bilen blir varm igen.
Funkar detta, eller vad fasen ska man göra?
Locket på flaskan ska inte vara lufttätt, det är det inte på original expansionskärl.
Beteendet du beskriver är ju precis som det ska fungera. Vätska som inte får plats i systemet när det blir varmt trycks över till expansionskärlet och när systemet kallnar sugs ungefär samma mängd vätska tillbaka igen.
Posted: Sun 27 Apr 2008, 10:19
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Fredrik Henriksson wrote:Pressade bilen ganska bra och temperaturmätaren höll sig i skinnet, men när jag öppnade motorhuven såg jag att hela flaskan var fylld. Jag öppnade locket och en del kylarvätska rann över. Jag lät bilen svalna med locket åtskruvat och nivån ända upp till locket. När bilen var kall noterade jag att flaskan fortfarande såg full ut men att den hade klämts ihop en del, när jag öppnade locket och släte in luft sjönk nivån tillbaka strax under strecket. Ska jag sänka nivån i flaskan till strax över första strecket och hoppas att utrymmet räcker för expansion? Det något ihopklämda läget borde ju gå tillbaka när bilen blir varm igen.
Funkar detta, eller vad fasen ska man göra?
Locket på flaskan ska inte vara lufttätt, det är det inte på original expansionskärl.
Beteendet du beskriver är ju precis som det ska fungera. Vätska som inte får plats i systemet när det blir varmt trycks över till expansionskärlet och när systemet kallnar sugs ungefär samma mängd vätska tillbaka igen.
Aha, bort med tätningen i locket mao...
Posted: Sun 27 Apr 2008, 10:41
by Cyberoid
Peter Sandström wrote:Det kan mycket väl ha orsakat din överhettning om kylsystemet fått in luft..
Radiator Cap
The OEM cap’s positive pressure valve should hold closed until at least 11 psi and not more than 15 psi pressure. The negative pressure valve should be easily opened with two fingers and should seal closed when released.
Coolant Reservoir
This tank connects to the radiator at the cap, just above the positive pressure valve. The tank is not under radiator pressure. It should be sufficiently full to
allow coolant to be sucked back into the radiator as it cools off. If air is sucked in instead of coolant, it will expand in the cooling system as the engine warms up, and will result in air and coolant being expelled back into the reservoir if the pressure is over 15 psi.
The small tube from the reservoir input to the bottom of the tank sometimes gets clogged with rust or other deposits from the cooling system. It should be cleaned for good operation of the system.
The other tube from the reservoir is an overflow to vent excess air and coolant. If the hoses are removed from the reservoir cap, be sure to reassemble with the cap’s yellow tab pointing toward the rear of the engine; the long tube connects to the radiator hose.
Allt om Miatans kylning...
http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Det där skulle man läst innan helgen.
Jag trodde jag hade koll på kylsystemet. Vi var 3(!) personer som tittade på systemet och var någonlunda överrens om att det inte kunde suga baklänges. Det var nivåindikeringen jag syftade på när jag skrev "tankevurpa". Får ta en titt till på detta när jag kommer hem.
Som du kopplat systemet nu borde det funka. Nivån på behållaren borde väl spela mindre roll bara den har pipen under ytan och inte suger luft.
Det underliga är att tempen inte rörde sig på hela dagen av hård körning. Det var först under de sista ~5 varven som det måste börjat hända saker och då hade jag full koncentration på annat. Totalt körde jag 77 varv denna dagen. Så håll en extra koll på tempen nu när du ändrat på systemet.
Posted: Sun 27 Apr 2008, 12:13
by Josen
Det underliga är att tempen inte rörde sig på hela dagen av hård körning. Det var först under de sista ~5 varven som det måste börjat hända saker och då hade jag full koncentration på annat. Totalt körde jag 77 varv denna dagen. Så håll en extra koll på tempen nu när du ändrat på systemet
Inte så konstigt - samma problem hade jag vår locost sjua. Jag löste det med att använda ett Volvo 140:e expansions-kärl som är bra för detta. Kommer jag använda när jag gör lamp-kittet.
Det som händer är att det puttar ut lite vatten vid varje expansion och det slutar att kyla vid ett tillräckligt låg nivå, luft pumpas runt i stället
Smygande fel m.a.o
Posted: Sun 27 Apr 2008, 13:11
by Fredrik Henriksson
Var ute i garaget och tittade på alternativet att ta bort canistern för att få plats med orginal exp-kärl. Det finns en soppaslang på toppen och en i botten samt en slang till någon givare som i sin tur har elektriska kopplingar till annat på bilen.
Förmodar att man skall koppla samman toppslang med bottenslang om man vill ta bort grunkan? Men vad har elektroniken med det hela och göra? Trasslar man till något om man tar bort burken och kopplar ihop slangarna men låter resten vara?
Edit: Fick reda på att d var olagligt att plocka bort den så d alternativet hoppar jag...
Posted: Thu 22 May 2008, 20:55
by Fredrik Henriksson
Har inte haft några problem med mitt hemmabygda expansionskärl förrän igår. Då körde jag för första ggn med värmen på och när jag parkerade bilen rann det över en jäkla massa kylarvätska från expansionskärlet.
Den gick ju varm på Falkenberg efter en kvart, har jag luft i systemet på nåt sätt fast jag fyllt på vatten i kylet?