Styrning – operera bort servostyningen
Posted: Sun 19 Dec 2010, 14:36
Jag har kört med så kallade ”loopade linor” ett tag nu, men styrningen var ganska trög. För att se om det kunde göra någon skillnad följde jag instruktionerna på FMs hemsida och rensade bort systemet på riktigt.
http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1
Instruktionerna funkar riktigt bra, men jag vill ändå fylla på med ett par punkter de inte tar upp, men som jag hittade i min verkstadsmanual. Kanske är det för att FM plockade isär styrningen från en NA, medan min bil är en NB (-99a).
På bild 6 i FMs guide skriver de: ”The steering rack is bla bla blaaa … Some model years use a different technique for holding the rack in place." ”Some models” innefattade min bil: Den inringade delen på de 2 bilderna är en stor bult med ett genomgående hål där styrsningen löper. Bulten löper i en fin gänga på insidan av racket. Den är dessutom låst på plats med ett körnslag! Borra ur detta körnslag innan du tar i, annars förstörs gängorna. Bulten är lång, så om lite gäng skadas är det inte en katastrof. Bulten kommer ju ändå inte täta vätska när du är klar med operationen. När det är dags att sätta ihop styrningen igen kan denna info komma bra till pass: Styrningen är ”nollad” på 67mm av stången sticker ut (OBS: Gäller –99an!! , dvs med största säkerhet NBn.) Om det gör någon skillnad eller inte återstår att se, men att rengöra allt och smörja på rikligt med kullagerfett lär knappast ha gjort skada i alla fall. Noterbart är också att trots att jag tyckte jag tömt mitt system på vätska jättenoga (med alla nipplar öppna och Andrijana vevandes styrningen fram och tillbaka) fanns ändå säkert 3dl kvar som drogs runt av tätningarna.
http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1
Instruktionerna funkar riktigt bra, men jag vill ändå fylla på med ett par punkter de inte tar upp, men som jag hittade i min verkstadsmanual. Kanske är det för att FM plockade isär styrningen från en NA, medan min bil är en NB (-99a).
På bild 6 i FMs guide skriver de: ”The steering rack is bla bla blaaa … Some model years use a different technique for holding the rack in place." ”Some models” innefattade min bil: Den inringade delen på de 2 bilderna är en stor bult med ett genomgående hål där styrsningen löper. Bulten löper i en fin gänga på insidan av racket. Den är dessutom låst på plats med ett körnslag! Borra ur detta körnslag innan du tar i, annars förstörs gängorna. Bulten är lång, så om lite gäng skadas är det inte en katastrof. Bulten kommer ju ändå inte täta vätska när du är klar med operationen. När det är dags att sätta ihop styrningen igen kan denna info komma bra till pass: Styrningen är ”nollad” på 67mm av stången sticker ut (OBS: Gäller –99an!! , dvs med största säkerhet NBn.) Om det gör någon skillnad eller inte återstår att se, men att rengöra allt och smörja på rikligt med kullagerfett lär knappast ha gjort skada i alla fall. Noterbart är också att trots att jag tyckte jag tömt mitt system på vätska jättenoga (med alla nipplar öppna och Andrijana vevandes styrningen fram och tillbaka) fanns ändå säkert 3dl kvar som drogs runt av tätningarna.