Page 1 of 1

Krängare och förstärkning

Posted: Fri 26 Nov 2010, 21:15
by jafo
Hallo, håller och funderar på vinterpyssel med bilen, fjädrar och dämpare ska det bli, GAZ med största sannolikhet, samt en ny kraftigare krängare fram också. Fjäderhårdhet 9kg/mm fram och 5kg bak har jag tänkt, men osäker om det är rätt men som ett utgångsläge får det bli, och hellre hårt än för mjukt, prioritet är för banträffar. men vad ska jag ha för krängare fram? och bör det vara en förstärkning vid krängaren också? bör jag även byta krängare bak? Verkar vara lite olika bud om detta, men som sagt jag behöver ett schysst utgångsläge att börja "mickla" väghållningen ifrån.

Och vi får hoppas att Pundet och Euron fortsätter att böja av elegant i sydlig riktning! :mrgreen:

Ha en bra helg

Re: Krängare och förstärkning

Posted: Sat 27 Nov 2010, 12:02
by TPR
Jag har bra kontakt med GAZ så om du vill köpa deras dämpare så hör av dig.
Ska lägga en beställning på 3 satser snart.
Om du ska prioritera bankörning och ska köra på R-däck så hade jag nog valt lite hårdare fjädrar.

Re: Krängare och förstärkning

Posted: Sat 27 Nov 2010, 12:42
by TPR
Kanske borde tillägga att min åsikt om fjäderhårdheten är helt baserad på beräkningar och vad andra kör med.
Har ju inte testat själv än... :D

Re: Krängare och förstärkning

Posted: Mon 29 Nov 2010, 13:25
by TPR
Har fått en del frågor ang dämpare från GAZ.
Kollade med dem och jag kan tyvärr bara fixa rabatt åt förare i MX-5 Cup, en slags spons.
Så om man ska köra cupen och är intresserad av GAZ dämpare så hör av er.

Mvh Thomas

Re: Krängare och förstärkning

Posted: Mon 29 Nov 2010, 16:37
by Josen
För förstärkning av krängaren finns det annat knep som brukar hjälpa om det tenderar att böja sig:
Lägg några brickor mellan U-fästen så krängaren kan röra sig mera och lättare

Re: Krängare och förstärkning

Posted: Mon 29 Nov 2010, 16:51
by Niklas Falk
Josen wrote:För förstärkning av krängaren finns det annat knep som brukar hjälpa om det tenderar att böja sig:
Lägg några brickor mellan U-fästen så krängaren kan röra sig mera och lättare
Krängaren ska gå lätt, det är viktigt, att minska klämgraften på bussningen är ett enkelt sätt :up: .
De rapporter som finns om spruckna krängarfästen fram är ofta från 10 års användande av grov krängare och ca 25 AutoXhelger per år... Det antalet lastväxlingar får du harva bana länge för att komma upp i, men det hindrar ju inte att man håller koll på det ändå (och förstärkta fästen kan ju aldrig vara fel, om de inte är avsedda att vara deformationszon när nåt går fel, då kan de ju rädda rambenen från skador).