Page 1 of 1
131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 12:16
by Niklas Falk
Eftersom vi vill att alla hårdvara på motorn följer med så kan detta vara ett tips för den som vill behålla styrsystemet från 1,6an (sänka tröskeln och göra det helt med standardelektroniken).
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=397093
Detta är inget revolutionerande, bra frågan om att nån har orkat skriva ihop det på ett öppet ställe.
Om nån nörd i gammal passiv elektronik kan svänga ihop en komplett adapter för TPS (så även WOTsignalen finns med) så vore det ännu bättre (gärna då med kontakter så det bara är att ploppa i
).
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 15:00
by Conny Lundell
Niklas Falk wrote:Eftersom vi vill att alla hårdvara på motorn följer med så kan detta vara ett tips för den som vill behålla styrsystemet från 1,6an (sänka tröskeln och göra det helt med standardelektroniken).
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=397093
Detta är inget revolutionerande, bra frågan om att nån har orkat skriva ihop det på ett öppet ställe.
Om nån nörd i gammal passiv elektronik kan svänga ihop en komplett adapter för TPS (så även WOTsignalen finns med) så vore det ännu bättre (gärna då med kontakter så det bara är att ploppa i
).
Är det stopp enligt reglementet att montera en TPS från en 1,6.a på 1.8ans spjäll, det vore ju det enklaste?
Conny
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 20:15
by Niklas Falk
Conny Lundell wrote:Är det stopp enligt reglementet att montera en TPS från en 1,6.a på 1.8ans spjäll, det vore ju det enklaste?
Spjället ska vara samma som hör till motorn, men jag skulle gissa att det är enklare att modifiera den elektroniskt än att få dit 1,6ans mekaniskt (har svaga minnen om att det skiljer på axelanslutningen).
De som vill ha variabel TPS på 1,6or verkar jaga automativersionen istället för att ta en från 1,8.
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 20:53
by Josen
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 21:11
by Niklas Falk
Man kan även bygga amatörbygge reglementesoptimerat från start istället för att börja med en klumpig crusingbil.
Du kan betala betydligt mer än 15 för ett sprut om du vill det, samma sak med dämpare osv osv. Men att det finns billigare lösningar passar ju inte argumentationen
Den rullande landsvägen kan du använda för att tuna din AFM om du vill det, inget skillnad och det är valfritt.
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 21:56
by Josen
Du vet Niklas det ena leder till det andra och så är kost-sprialen igång - varför inte hålla det enkelt.
Finns ett enkel adpater-kitt att köpa på FM så är det igång ? Måste väl finnas undantag som bekräftar regeln ?
Tror du pärleporten av fuskare öppnar sig om man låter folk köra med 1.6 trottle hus i enkla miator ? Ge dig nu, det faller ju på sin egna orimlighet. Är ju fjantigt med tanke på hur andra bilar i Roadport ser ut
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Sun 24 Oct 2010, 22:14
by Niklas Falk
Varför då inte ett lite större trottelhus, eller ett lite annat plenum (det kan ju vara snyggare, bara för att ta en annan anledning att vilja joxa)...
Kan du inte hålla motorn enligt spec från spjäll till avgaspackning så kör du efter beräknad effekt, punkt.
Det finns "något" fler motorer än miator och ska du börja glida med vad som är enligt spec eller inte så blir det en himla röra. Eller är det det du vill med Roverrovan?
Det spelar ju ingen roll om anledningen till att du vill göra en ändring, slutresultatet är ju detsamma.
Jag kan lova att en elektronisk minigrunka för att göra om 1,8an TPS till funktion som 1,6an är billigare än FMs adapter, vem är det då som driver kostnaden (nu snackar vi femtilappar, grova stålar)?
Att tävlingsinrikting driver optimering för att komma så långt fram inom befintliga regler är väl inget konstigt.
Det finns inget kostnadstak för nån racing, det finns alltid nå som lägger ner mer pengar/tid, så den fajten får man välja sin egen nivå inom.
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 11:22
by Josen
6 Klass Roadsport
Roadsportklassen har en lång tradition, grundtanken var att sportvagnsägare skulle kunna deltaga med
sin bil i tävling på helgen och använda den för transport i veckans övriga dagar. Reglerna upprätthålles
i stor utsträckning genom gentlemens agreement. Eftersom grundtanken är att bilarna är avsedda för
gatbruk sätts de ramar som reglementet utgör så att allt för stora modifieringar ej ska göras.
Reglerna har tre huvudsyften, säkerhetsmässiga aspekter, undvikande av kostnadsdrivande
modifieringar och sportslig rättvisa mellan bilar av olika konstruktion. Om tävlande medvetet bryter
mot dessa regler kan SPVM besluta om sanktioner, som sker enligt SBF:s regelverk.
Det finns inget kostnadstak för nån racing, det finns alltid nå som lägger ner mer pengar/tid, så den fajten får man välja sin egen nivå inom.
Tänk jag trodde du var klass-pappa ?
Men OK vi summerar igen då
-> Allt du kommer igenom med i SBP är OK ( oavsett...) förutom miss-match i throttle-husen 1.6 vs 1.8
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 11:40
by Torkel k
Superbra Niklas! Tack för detta, det hjälper säkert många som vill uppdatera sina bilar. Fler snabba bilar = bra racing = roligare för alla.
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 15:38
by Niklas Falk
Josen wrote:Det finns inget kostnadstak för nån racing, det finns alltid nå som lägger ner mer pengar/tid, så den fajten får man välja sin egen nivå inom.
Tänk jag trodde du var klass-pappa ?
Men OK vi summerar igen då
-> Allt du kommer igenom med i SBP är OK ( oavsett...) förutom miss-match i throttle-husen 1.6 vs 1.8
Det finns inga regler i världen som kan sätta tak på kostnader, eller hur "dum" man får va (om nån tex betalar dubbelt för samma sak kan väl ingen annan hjälpa).
Däremot kan man jobba för att sänka trösklarna för deltagande samtidigt som man inte tullar på "sportslig rättvisa mellan bilar av olika konstruktion". Det ska inte kosta skjortan att vara med under rimligt jämförbara förhållanden (simplare att byta motor än att kapa ur ytterligare 100kg).
Med tanke på den bredd som finns bland tilltänkta sportvagnar blir det lite svårt att petstänga för en del saker medan man tillåter det på bilen bredvid eftersom den hade det från fabrik.
Eller som du vill, glida på reglerna i ett sammanhang och sen tokgnälla på allt annat
En av de stora grunderna i sportslig rättvisa som reglementet använder är vikt/effekt, och vill du påstå att du kör efter en spec från en motortillverkare så är det ganska bra om du gör just det och inte plockar ihop en egen hybrid (om du inte gör 100+ per år och klassar den som egen motor). Därför all hårdvara enligt spec, oavsett om skillnaden råkar vara funktionellt väldigt obetydlig.
Av samma anledning får du inte byta plenum på en Sigma om du ska köra efter originaleffekt i en Seven. Caterham har ett annat plenum som passar bättre, men då tvingas du justera insugskammen till Caterhams spec och får då köra med deras specade effekt (+20% om jag minns rätt). Det finns lixom en röd tråd när det gäller standardmotorer, de ska vara mätbart standard (med mikrometer mot verkstadsmanual etc).
Det finns några begränsningar som kan användas för att minska kostnaderna i en serie och två av de enkla är antal tillåtna set däck per säsong och träningsförbud/begränsning. Av två så är det bara däcksbegränsning som fungerar riktigt bra (annars ska man ha spioner på banorna och träning på gatan vill iaf inte jag bidra till). Men två set per säsong (annars måste man börja på färska varje vår) begränsar inte mycket i dagens läge (inte för MX5orna iaf).
Men att tro att det går att begränsa viljan att pilla i garaget för att bli lite snabbare (eller bara ha skoj i garaget) är naivt.
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 15:51
by Josen
Eller som du vill, glida på reglerna i ett sammanhang och sen tokgnälla på allt annat
Niklas - jag har en åkikt och du en annan, punkt. Tacksam om du slutar med att dra in rygg-säckar i allt så skall jag undvika att dra in mina jag har på dig.
Att ställa upp en mod-sport miata (ingen nämnd) bredvid en enkel bil med bara fel 'throttle' hus (som inte ger någon effekt ökning) och dömma ut den enkla till en A/B-bil är i min vy fjantigt. Men som sagt min åsikt och den får du respektera liksom jag respekterar din - OK ?
Menar att när nu valet är taget att släppa motor-config fria med "vilken 4-cyl motor som helst bara det är Mazda" är det inte rimligt att föra ditt resonomang kring throttel-husen.
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 16:02
by Conny Lundell
Lite OT. Men med tanke på variabel TPS och modifiera mekaniskt vs elektroniskt. Jag har modifierat med en adapterplatta på mitt spjällhus så jag kan ha variabel TPS till min MS PNP och jag plockade min TPS från en Volvo 850 på returbilen. Det funkar fint.
Conny
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 17:17
by Niklas Falk
Josen wrote:Menar att när nu valet är taget att släppa motor-config fria med "vilken 4-cyl motor som helst bara det är Mazda" är det inte rimligt att föra ditt resonomang kring throttel-husen.
Ska du då få mixa vilka delar du vill, med motivationen att det inte är så stor skillnad, eller att ingen vet hur stor skillnad det ger?
Gränsdragningen är jättesvår (precis om i SBPavseendet) om man går utanför den spec som faktiskt finns (och som hänvisas till i vagndeklarationen när du skriver speceffekten).
Vem säger att speceffekten på en 131hk Miatamotor med 1,6 trottelhus är 131hk? Adaptern gör ju dessutom att plenumet blir lite större (för att ta en annan liten skillnad).
Samma sak gäller MZR, om den skall ner i motorrummet och köras enligt originalspec, så ska det inte sitta ett spjällhus från en 1,6 Miatamotor på den. Att insug och avgas sitter på motsatt sida och en hel drös andra skillnader kommer att göra det bökigt har inte så mycket att göra med standardeffektbedömningen.
Samma sak gäller om det är en Miata, en Elise, en Corvette, ett amatörbygge, eller nåt annat.
Sannolikheten att åka igenom SBP med en hybridmotor är jättestor, men det är inte samma fråga (besiktningsbarhet kontra standardmotoreffekt).
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 17:23
by Niklas Falk
Conny Lundell wrote:Lite OT. Men med tanke på variabel TPS och modifiera mekaniskt vs elektroniskt. Jag har modifierat med en adapterplatta på mitt spjällhus så jag kan ha variabel TPS till min MS PNP och jag plockade min TPS från en Volvo 850 på returbilen. Det funkar fint.
Ganska On topic iaf
Problemet är att i detta fall vill man göra tvärt om, att pilla dit en TPS med 1,6ans funktioner (binär signal för tomgång och fullgas) på en trottelaxel som skiljer.
Det kan finnas andra TPSer som har samma funktion som passar bättre på 1,8ans trottelaxel (nån äldre BMW har nämnts nån gång, men jag kan minnas fel). Variabla TPSer (vanlig trimpot) är ju det vanligaste så att du hittat nån som passar 1,6ans trottelhus är inte helt magiskt (mycket enklare än att hitta en automat1,6a på svenska skrotar).
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 20:52
by Cyberoid
Josen wrote:
Tänk jag trodde du var klass-pappa ?
Det är ju precis vad han är.
När vi hade den här diskussionen förra året så lyssnade Niklas på vad klassen ville och framförde det till SPVM.
Jag förstår inte vart skon klämmer?
Re: 131hk BP i en 90-93 lite enklare
Posted: Mon 25 Oct 2010, 22:21
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:
Att ställa upp en mod-sport miata (ingen nämnd)...
Mig veterligen har det bara funnits en Miata med modsportvagnbok genom tiderna och det är min rödsvarta, vad den nu har med saken att göra...