Page 1 of 1

Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 00:26
by ephas
Nåja, dags för mig att ta upp denna fråga och hoppas på att någon kan bidrag med lite matnyttig info.
Som de flesta vet så kör varken jag eller Pihl med någon diffbroms. Jag har en helt öppen 4,1:1 och Pihl har en 4,3:1 med Viscobroms dock utan verkan (bara att lyssna på hans videos)

Nu är det ju som så att vi båda även kör Civinco (alla tycker väl att detta har olika stora fördelar) och båda ligger och fightas om topplaceringar bland en massa bilar med diffbroms. Just på Knutan märker jag en tydlig förlust i idioten samt lito men jag tjänar på andra ställen där bilen inte spinner. (NGK, vänstern innan idioten mfl)

Enligt den information jag har så stjäler diffbroms effekt men då är ju funderingen om den stjäler mer effekt där du inte behöver den än vad du förlorar på taskiga utgångar ur tighta kurvor?

Som många vet så jobbar jag väldigt mycket med min chassisetup och visst börjar det ge resultat nu med vettiga däck. Det känns juh initialt som att en diffbroms bara tar bort ditt problem (hjulspinn) inte symptomen (för lite belastning på ett av hjulen) så om man gör en superstyv kaross med hårda fjädrar för att minska krängningen så borde helt enkelt behovet av diffbroms utebli helt?

Jag har laborerat en hel del med dropstops och jag kan med dessa få bort en hel del av hjulspinn dock på bekostnad av att jag får understyrning vilket innebär att jag just nu kör helt utan dessa inkopplade (max drop).

Att "köpa och testa" hur pass bra en diffbroms fungerar har jag inte riktigt ekonomin till.

Är det någon med vetenskaplig kunskap som kan yttra sig?

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 08:12
by Måns Wilke
Mycket beror nog på körstilen. Uppenbarligen så har du lärt dig att köra effektivt utan diff på Knutan. Själv så är jag övertygad om att jag med min körstil drar nytta av en diff. Jag är ganska "digital" på gasen ibland. :D

Det går nog att justera sig runt de flesta problem, antingen med bilen eller med sig själv. Frågan är bara hur.. :think2:
Tidigare hade jag stora problem med understyrning pga diffen i bla idioten och La Source och Rivage på Spa, men bara i dessa långsamma hårnålar. Nu är den borta i idioten och den enda justering jag gjort är cambern . R-däcken förändrar väl inget mellan fram/bak, de har bara flyttat fram greppnivån och uppenbarligen så är jag inte uppe på gränsen än .. :?

Att styva upp ännu mer med stenhårda fjädrar kan väl säkert rätta till diffproblemet, men eventuellt skapa nya?
Efter att ha tittat på foton så skiljer det en hel del i krängning mellan er i toppen, vem som kränger hur mkt minns jag inte riktigt ( 8) ), men det ger kanske lite att fundera kring.


Stel bakaxel och luta dig ut i kurvorna kanske? :lol:

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 09:58
by Kimmen
Finns olika typer av diffspärrar oxå.
Lamelldiff, som jag gissar tar mest effekt men som kanske har mest justeringsmöjligheter.
Viskodiffen, vet jag inte mycket om man antar att det är en snikvariant av lamelldiffen som låser av slir och inte av belastning och utan några egentliga justeringsmöjligheter.
Torsendiff, levererar mest effekt till hjulet som har mest grepp och är så gott som outslitlig (mekanisk). Inga justeringsmöjligheter, blir en öppen diff om det ena hjulet är i luften. Snor nog minst effekt.

/Kimmen

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 11:35
by Niklas Falk
Vill man mäta effektförlust så är det bra att mäta tempskillnaden mellan två diffar (den tappade effekten blir ju värme).

Alternativt kör man 10 svep med och utan på Rototest/Dynapac och noterar skillnaderna i effekt på naven. Min satsning ligger på att du inte märker det i mätfelet.

Skulle jag köra flygande kilometern så är ju diffen bara ivägen (utan att ge nån fördel), men om man ska hänga med den framför ut ur svängar så kan den hjälpa till.
Kör Mumm utan i sin Mallock?

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 12:54
by ephas
Kimmen wrote: Torsendiff, levererar mest effekt till hjulet som har mest grepp och är så gott som outslitlig (mekanisk). Inga justeringsmöjligheter, blir en öppen diff om det ena hjulet är i luften. Snor nog minst effekt./Kimmen
Hur menar du att det blir en öppen diff om det ena är luften? Innebär det att jag inte har någon nytta av den om min bil skulle 3-hjular eller syftar du på att den är "öppen" utan belastning på pallbockarna?
Niklas Falk wrote: Vill man mäta effektförlust så är det bra att mäta tempskillnaden mellan två diffar (den tappade effekten blir ju värme).

Alternativt kör man 10 svep med och utan på Rototest/Dynapac och noterar skillnaderna i effekt på naven. Min satsning ligger på att du inte märker det i mätfelet.

Skulle jag köra flygande kilometern så är ju diffen bara ivägen (utan att ge nån fördel), men om man ska hänga med den framför ut ur svängar så kan den hjälpa till.
Jag tror heller inte att du märker skillnaden om du gör det på ett rototest/dynapac eftersom du då inte "använder" diffen. Det jag funderar på är om jag kommer tappa den där lilla marginaleffekten (för så noga börjar det bli) över NGK och i snabba partier och även får mer understyrning med samma gång?
Jag har även en del problem ut ur T1 men jag går lite bredare så att jag får med lite mer speed ut så brukar det lösa sig. På rakan tror jag inte det spelar någon roll, det är i de kurvor där bromsen inte behövs jag är rädd för att jag tappar effekt eftersom den inte tar bort något hjulspinn (för den spinner juh inte där). I kurvor där jag spinner har jag säkert glädje av den, men överallt annars då?

Jobbar en torsendiff vid minsta lilla differens mellan hö/vä (som en stel axel, typ gokart) eller börjar den jobba första när det blir X differens mellan hjulen?
Niklas Falk wrote: Kör Mumm utan i sin Mallock?
Nej, det gör han inte och så vitt jag vet så får man inte ha diffbroms i Clubman.

Eftersom bilarna är så jämna som de börjar bli så är minsta detalj viktig. Jag justerar mina vinklar etc in i minsta detalj, roterar hjul efter varje heat, tejpar springor i fronten av aerodynamiska själ etc. Många skrattar nog åt en del saker jag gör men många bäckar små kommer till slut göra skillnad.

Jag blev ju frånåkt av Halbig i Final 2 men körde ifrån Henriksson och de båda kör med diffbroms. Många andra kör med diffbroms så det känns juh samtidigt inte som om det kan gå åt "pipan" om jag monterar en sådan.

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 13:09
by Niklas Falk
En torsen är ingen friktionsdiff (som lameller), det är en kontinuerligt momentflyttande.
Som exempel så är Miatans Torsen-I (94-95, den med stubaxlar) designad med 2.4 som tranfertal, dvs du kan ha momentskillnad på 2.4:1 mellan hjulen innan det hjul med minst grepp spinner.

Om du får effektförlust vid kurvtagning så påverkar det ju bara de kurvor där du håller stumt, annars är det ju bara att peta ner den högra pedalen lite till.
Jo, en torsen beter sig som en öppen diff när du inte har tillräckligt moment som håller emot, tex när innerhjulet är på vått gräs eller i luften.

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 16:21
by ephas
Niklas Falk wrote:En torsen är ingen friktionsdiff (som lameller), det är en kontinuerligt momentflyttande.
Som exempel så är Miatans Torsen-I (94-95, den med stubaxlar) designad med 2.4 som tranfertal, dvs du kan ha momentskillnad på 2.4:1 mellan hjulen innan det hjul med minst grepp spinner.

Om du får effektförlust vid kurvtagning så påverkar det ju bara de kurvor där du håller stumt, annars är det ju bara att peta ner den högra pedalen lite till.
Jo, en torsen beter sig som en öppen diff när du inte har tillräckligt moment som håller emot, tex när innerhjulet är på vått gräs eller i luften.
Är det Torsen som alla kör runt med i Miatagänget?
Finns det några klara fördelar mellan T1/T2 (har inte sett fler alternativ till just miatan)
Hmm, vet inte om jag förstår dig korrekt här.
Innebär det att innerhjulet fortfarande kan rotera fortare än ytterhjulet men så länge det har belastning X så kommer differensen inte bli mer än 2.4:1 mellan hjulen?

Det jag funderar på är om Torsen försöker jämna ut hastigheten mellan hö/vä vid kurvtagning och gaspådrag innan det spinner?
I min värld så borde bilen bli mer understyrd ju mer du tvingar innerhjulet att rotera med samma hastighet som ytterhjulet. Jag har läst lite på nätet om just Torsen men jag är inte helt övertygad om att jag förstår dess funktion och hur den jobbar.

Ser du några uppenbara nackdelar med diffbroms?

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 16:58
by Niklas Falk
ephas wrote:Det jag funderar på är om Torsen försöker jämna ut hastigheten mellan hö/vä vid kurvtagning och gaspådrag innan det spinner?
I min värld så borde bilen bli mer understyrd ju mer du tvingar innerhjulet att rotera med samma hastighet som ytterhjulet. Jag har läst lite på nätet om just Torsen men jag är inte helt övertygad om att jag förstår dess funktion och hur den jobbar.

Ser du några uppenbara nackdelar med diffbroms?
Torsen justerar efter moment, inte hastighet.

Men visst skjuter det på till understyrning i långsamma svängar så setupen får justeras därefter.

Hur Torsen fungerar mekaniskt är det ingen större ide att klura ut, det fungerar så länge man håller hjulen på asfalten och den behöver inte servas eller justeras, bara byta olja varannat år.

Vill man klura ut hur Miatadelar fungerar under längre racinganvändning är det bara att terrorisera SpecMiatafolket med frågor, de har gjort det mesta med de delarna de får använda.

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 18:04
by ephas
Niklas Falk wrote:Torsen justerar efter moment, inte hastighet.
Vilket skulle innebära att jag till stor den kan reglera understyrningen med gasen?

Ser du några uppenbara nackdelar med Torsen?

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 18:11
by Niklas Falk
ephas wrote:Ser du några uppenbara nackdelar med Torsen?
"Men visst skjuter det på till understyrning i långsamma svängar så setupen får justeras därefter."

Du kan mao koncentrera setupen på annat än att inte tappa drivgrepp bak. Du kan ju ha lägre tryck på inner bak under sväng än du kan utan LSD (en faktor 2.4 :)) så mer kränginshämmare bak går att använda.

Sen har ju den bil du inte hänger med på rakan både torsen och 5% mer vikt till effekten, så bägge dessa faktorer måste väl vara viktiga (börja lasta i vikt igen ;)).

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Thu 08 Jul 2010, 19:24
by Josen
MIn erfarenhet är att det går att åka lika fort utan diff men det kräver lite mera jobb med bilen/setup för att fungera. Det blir lättare att köra med en diff. Sen beror det också på vilken typ av körstil man har

Öppen : Mjuk körning ach aldrig köra på curbs osv som 'stör' bilen - min med krängare
Torsen : Också mjuk körningen men mera förlåtande och sitter bättre i utgångar - mera krängare
Lamell : Tål hårdare körning, mera till drifthållet - max krängare

Dennis diff tror jag är lamell

Jag skulle välja en Torsen men har jag 1.6 diff en lamell ( racing ), Torsen diffen lugnar klart ner bilen i utgångar
Har jag en öppen inte har slantar till diff funkar det med :)

Elisen har ingen diff - Lotus folket: "Byggare man bilen rätt behövs ingen diff" :mrgreen:

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Wed 14 Jul 2010, 11:41
by ephas
Hej,

Tack för all hjälp alla :)

Det känns som att man borde kunna köra fortare med diff eftersom man kan börja labba med kränghämmare/fjädrar på ett helt annat sätt. Jag kan tex inte ha k-hämmare bak alls eftersom det bara spinner men istället har jag den på max fram.

Nåja, vi får la se :)

MVH Robert

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Wed 24 Nov 2010, 19:38
by Andreas E
Hur ska en frisk diff på en svensksåld 91:a fungera? Var ute till sommarstugan och tog upp båten och stängde igen (jättekul när det är duggregnar, är runt nollan och det är 10 cm is i båten :? ). När vi skulle därifrån så fastnade vi i snön med miatan och noterade då att hur lugnt vi än gasade så var det hela tiden höger som drev (=spann) medans vänster hjul inte rörde sig alls. Även om jag gasade på riktigt ordentligt så var det samma resultat (höger spann som f-n och vänster stod still). Är detta normalt beteende av en fungerande diff?
Har under senare delen av säsongen upplevt det som att bilen spinner på innerhjulet vid kurvtagning och har gissat att diffen blivit sliten. Men efter att vi satt fast en stund i snön och jag så hur hjulen betedde sig då har jag blivit lite nojig och när jag tänker efter så undrar jag om inte bilen kännts kass när man gasar sig ut ur högerkurvor men fungerat lite bättre i vänsterkurvor :think2: :think2: :think2:
Jan det vara så att något gått sönder så att bilen driver mer eller mindre bara på ett hjul?

/Andreas K

Re: Diffbroms eller inte?

Posted: Wed 24 Nov 2010, 20:46
by Niklas Falk
Viskodiffen fungerar sämre och sämre med åren, efter 20 år och en hel hög med mil så är nog skillnaden mot helt öppen diff minimal.

Viskoenheten är sluten och även om det förmodligen teoretiskt kan gå att fixa till den (byte av silikonoljan i den, obs, inte samma som den omgivande diffoljan)) så har iaf jag inte läst om nån som gjort det. Byte till annan diff är mycket vanligare (annan diff i lilla huset eller byte till 1,8ans torsen).