Page 1 of 1

6p-bälte + originalstolar, ja eller nej?

Posted: Wed 31 Mar 2010, 18:04
by Victor
Efter licenskursen känns behovet av att sitta mer still i bilen med ens något större, trots att CG-Locken gjorde ett bra jobb (anordning som låser midjedelen av bältet, som på ett flygplansbälte). Dock är jag inte så sugen på att sätta i skalstolar (än i alla fall) så därför undrar jag om man kan köra med 6p-bälte till originalstolarna?

Jag har båge med bältessträva där jag kan fästa axelbanden och eftersom bilen är en 99:a så sitter nackstöden "på skaft" så det borde inte vara några problem att få axelbanden där man vill ha dem. Dock ser jag ett problem med "grenremmarna" eller vad de nu heter eftersom de brukar komma upp genom stolen. Blir de verkningslösa om de går upp i framför sittdynan istället?

Sleipner/Torkel, du kör(de) väl med denna kombination? Funkade det?

Re: 6p-bälte + originalstolar, ja eller nej?

Posted: Wed 31 Mar 2010, 22:26
by Torkel k
Denna lösning kommer från tiden då bilen och jag bodde tillsammans i USA. Trackday-klubbarna krävde 5 eller 6 punktbälten och jag använde bilen på gatan och till längre turer på helgerna. Det funkar om målet är att få bättre stöd med original stol. Hur säkert det egentligen är förblir upp till debatt. Just risken att glida ned under subbältena vid en krock har framförts vid olika tillfällen. Jag hade faktiskt en instruktör som hellre använde originala bältet.

Mina subbälten har varit fästa vid stolens främre bultar och det har kännts hyfsat bra. Känns klart säkrare än med bara vanligt 3 punkt, men det är ju bara en känsla. Jag har inte provkrockat bilen, som tur
är. Men det kan inte jämföras med en riktig racingstol när det kommer till att sitta kvar på plats!

Men... Riktiga stolar har blivit både billigare och bekvämare på sista tiden. Jag köpte min Sparco-sprint för 600kr på blocket och när man väl byggt fästen tar det 30min max att byta den mot originalstolen. Om du ändå ska köpa bälten tycker jag du ska överväga en stol också.

Re: 6p-bälte + originalstolar, ja eller nej?

Posted: Thu 01 Apr 2010, 20:35
by TPR
Det är två stora problem med denna lösning.
För det första finns det inget som håller axelremmarna på rätt plats, dvs de kan glida av från axeln.
För det andra är risken för underglidning stor om inte de "grenremmarna" sitter på rätt sätt och plats, samma problem som med 4-punkts bälten.
Vid en frontalkrock åker kroppen framåt och axelremmarna lyfter midjebältet uppåt, dvs större risk för underglidning.
Med andra ord absolut inget att rekommendera.

Re: 6p-bälte + originalstolar, ja eller nej?

Posted: Fri 02 Apr 2010, 22:30
by Niklas Falk
TPR wrote:Det är två stora problem med denna lösnin.
Det finns fler (grunder till samma effekt), en standardstol flexar enormt mycket bakåt, då har du lösa band som du lätt slinker ut.
Det finns ju inga FIAstolar emd ställbarhet, stolen skall vara ett stelt skal som är en bra grund/stomme för bälten att jobba emot (dvs du spänner dig fast emot stolen, då ska den inte flexa).

3pt + standardstol är en fungernade enhet för sitt syfte (men så still sitter man inte när det svänger).

Re: 6p-bälte + originalstolar, ja eller nej?

Posted: Fri 02 Apr 2010, 22:44
by gokarting.nu
Hej Victor.

Vet inte varför du inte vill ha racestolar.

Mina Sparco sprint är monterade på orginal stolsunderedet.
Så dom kan fortfarande ställas i längdriktningen.

Jag behöver sedemera inte ställa om bältena vid midjan. :mrgreen: slö?

Två ryck i axelbanden vid i och ur, och fram med stolen vid start, bak vid urstigning.
Funkar kanon.

Re: 6p-bälte + originalstolar, ja eller nej?

Posted: Sat 03 Apr 2010, 23:56
by TPR
gokarting.nu wrote:Funkar kanon.
Förutom att du sitter för högt... :D