Page 1 of 1
Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 07:00
by fischlein
Skulle montera av undre bärarm bak men stötte på patrull. Det yttre nedre fästet, det som sitter i navet, är problemet. Det ser ut att vara en genomgående bult med mutter i andra ändan. Muttern får jag av men sen? Kan man slå ut bulten, eller den ska gängas ut... eller kapas?
Eller det funkar att värma, och i så fall vad ska man värma?
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 08:58
by Torkel k
Samma problem som jag hade. De stora genomgående bultarna har tydligen en tendens att rosta fast i hylsorna inuti bussningarna. Därför funkar inte heller mutterknackare på dem, bussningarna fjädrar bara med. Jag tog loss alltihop som ett paket från bilen, spände fast i skruvstäd och vred loss dem. Lycka till!
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 10:47
by fischlein
Sleipner wrote:Samma problem som jag hade. De stora genomgående bultarna har tydligen en tendens att rosta fast i hylsorna inuti bussningarna. Därför funkar inte heller mutterknackare på dem, bussningarna fjädrar bara med. Jag tog loss alltihop som ett paket från bilen, spände fast i skruvstäd och vred loss dem. Lycka till!
Tackar, verkar vara samma problem då som jag har. Tog du loss drivaxlen inne vid växellådan eller ute vid navet?
Fler som har några erfarenheter och råd hur man gör?
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 10:54
by Torkel k
Jag lossade axlarna ute vid navet och lät dem sitta kvar i diffen (jag gissar att du menar diffen, inte vxl-lådan?). M32 muttern tog jag med knackare.
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 11:14
by Josen
Tackar, verkar vara samma problem då som jag har. Tog du loss drivaxlen inne vid växellådan eller ute vid navet? Fler som har några erfarenheter och råd hur man gör?
Detta kan strula massor
- För att få loss genomgående bult vid yttre bärarm
CRC Frost-rostlösnings-spray brukar kunna fungerar, används aggressivt från båda hållen
Drivaxel rostar ibland fast i yttre hub, då helt omöjligt att få loss
, bärarm och drivaxel får tas bort i ett paket och tas till press/skruvstäd för att lossas.
/Joachim
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 12:25
by Torkel k
"Vilken storlek på hammare använde du? Har du en större hammare?"
Glömde säga (skriva) att jag använde en vanlig 3-arms avdragare för att pressa loss axeln ur navet. På min bil gick det lätt, men den har i och för sig levt i en torr och skyddad tillvaro i North Carolina 80% av sitt liv.
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Thu 11 Mar 2010, 22:19
by kroegarn
Började titta på samma sak nu ikväll. Har ju bilen redan upphissad för renovering av bakre bromsok.. men fick ni loss drivaxelbulten utan att ha bilen på backen eller utan att kunna bromsa?
Bussningarna i hubben får man loss dem utan att slita sitt hår eller bättre att lämna in till någon verkstad som kan pressa ur dem? Borde ju gå att lösa även om en drivaxel skulle råka sitta kvar??
Re: Bärarm bak - Akut
Posted: Wed 14 Apr 2010, 08:45
by fischlein
kroegarn wrote:Började titta på samma sak nu ikväll. Har ju bilen redan upphissad för renovering av bakre bromsok.. men fick ni loss drivaxelbulten utan att ha bilen på backen eller utan att kunna bromsa?
Bussningarna i hubben får man loss dem utan att slita sitt hår eller bättre att lämna in till någon verkstad som kan pressa ur dem? Borde ju gå att lösa även om en drivaxel skulle råka sitta kvar??
Lite återrapport ang detta. Drivaxelbulten lossades med bilen upphissad och en assistent som höll emot i hjulbultarna med ett bräckjärn. Funkade bra. Att dra loss navet med en andragare funkade inte förr oss i alla fall. Krökte yttersta biten på axeln...
Att sedan få ut bussningarna ur bärarmarna funkade sedan jättebra med ELD
En liten gasolbrännare och tillslut blev gummit varmt, tog eld, smälte och knackades enkelt ut med en hammare och en liten mejsel...