EGR-rör
Posted: Sun 07 Mar 2010, 23:23
Hej Miatister,
Nu när tempen har närmat sig 0 grader då är det äntligen läge att börja pilla med bilen igen i kallgaraget, håller just nu och drar om kylsystemet, såg förövrigt en bra video på Mike's Place (http://www.mikes-place.biz) hur man kan gå till väga.
Och som videon visar så behöver EGR-röret modifieras för att gå fri från termostathuset. Jjag har även tillverkat en jigg som röret har monterats på för att modifieringen ska gå smidigt utan att rörets anslutningar rubbas. Min tanke var att kapa röret nära anslutningarna och förlänga röret genom att använda ett grövre rör som skarvmuff och förlängning och slutligen hårdlöda ihop bitarna. Men jag undrar håller om hårdlödning håller för temperaturen som uppstår i EGR-röret eller måste det svetsas? vill helst hårdlöda eftersom det är väldigt lätt.
Förresten, skulle man inte kunna ta bort EGR-röret helt och hållet, vad händer om man gör det? motorn borde gå bättre utan en massa återmatade avgaser.
Nu när tempen har närmat sig 0 grader då är det äntligen läge att börja pilla med bilen igen i kallgaraget, håller just nu och drar om kylsystemet, såg förövrigt en bra video på Mike's Place (http://www.mikes-place.biz) hur man kan gå till väga.
Och som videon visar så behöver EGR-röret modifieras för att gå fri från termostathuset. Jjag har även tillverkat en jigg som röret har monterats på för att modifieringen ska gå smidigt utan att rörets anslutningar rubbas. Min tanke var att kapa röret nära anslutningarna och förlänga röret genom att använda ett grövre rör som skarvmuff och förlängning och slutligen hårdlöda ihop bitarna. Men jag undrar håller om hårdlödning håller för temperaturen som uppstår i EGR-röret eller måste det svetsas? vill helst hårdlöda eftersom det är väldigt lätt.
Förresten, skulle man inte kunna ta bort EGR-röret helt och hållet, vad händer om man gör det? motorn borde gå bättre utan en massa återmatade avgaser.