Page 1 of 2

Vagnboksbesiktning

Posted: Tue 01 Apr 2008, 18:00
by Fredrik Henriksson
Efter att ha skrivit flera mail till Rallynutz ringde jag idag och frågade vart tusan mina grejer är, det börjar ju dra ihop sig. :shock:
Jag fick då svaret att det är min raceoverallen som gör att det drar ut på tiden. Overallen kommer vara i Italien om ca 2-3 veckor sedan ska den till UK för att sändas vidare till mig. :(


Det är bara hoppas att grejerna är framme till första racet. :shock: Hur som, jag undrar vad som gäller vid vagnsbokbesiktningen, dom besiktigar väl inte den personliga utrustningen där också?(borde inte vara så) Det räcker väl med att grejerna kollas innan tävling? Många frågor men va tusan de mkt nytt. :?

/Fredrik

Posted: Tue 01 Apr 2008, 19:06
by Niklas Falk
Vagnboksbesiktingen är bara bilen och dess säkerhetsutrustning (brytare, bälte, stol, båge, bogseröglor) samt kat (som alltid är Mazda original eller SBF-kat (oavsett vad som sitter där), inget annat accepteras i vagnboken).
Tävlingsbesiktningen är både bilen och din personliga utrustning.

Posted: Tue 01 Apr 2008, 19:36
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:Vagnboksbesiktingen är bara bilen och dess säkerhetsutrustning (brytare, bälte, stol, båge, bogseröglor) samt kat (som alltid är Mazda original eller SBF-kat (oavsett vad som sitter där), inget annat accepteras i vagnboken).
Tävlingsbesiktningen är både bilen och din personliga utrustning.
Finns det någon checklista för vagnsboksbesiktning?

Posted: Tue 01 Apr 2008, 19:52
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Finns det någon checklista för vagnsboksbesiktning?
Det finns ju SBF's blankett som besiktarna använder (inget elektroniskt inmatande där inte):
Arbetsprotokoll RA/RC
Om du kan fylla i den efter bästa förmåga i förväg (iaf jaga reda på alla data) blir nog Besiktaren glad.

Posted: Tue 01 Apr 2008, 20:00
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Finns det någon checklista för vagnsboksbesiktning?
Det finns ju SBF's blankett som besiktarna använder (inget elektroniskt inmatande där inte):
Arbetsprotokoll RA/RC
Om du kan fylla i den efter bästa förmåga i förväg (iaf jaga reda på alla data) blir nog Besiktaren glad.
Tack, det var inte mycket. Bilspec, stol, bälte, tank, släckare, skyddsbåge samt kat. Är det allt som kollas? Jag hade iofs inte tänkt vagnsboksbesiktiga i år men det är alltid intressant att veta hur man ligger till.

(Ps. Du kan splitta tråden till en vagnsbokstråd om du vill kanske?)

Posted: Tue 01 Apr 2008, 20:25
by Niklas Falk
Bogseröglorna samt uppmärkningen av öglor, yttre brytarhantag mm kollas också.
Samt infästningen av bältet, stolen etc etc. Hur noga och petigt (påpekan och du fixar själv eller efterkontroll) beror på besiktningamannen.

Posted: Tue 01 Apr 2008, 21:20
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:Bogseröglorna samt uppmärkningen av öglor, yttre brytarhantag mm kollas också.
Samt infästningen av bältet, stolen etc etc. Hur noga och petigt (påpekan och du fixar själv eller efterkontroll) beror på besiktningamannen.
Varför ska det vara så dyrt då? :twisted: :)

Posted: Tue 01 Apr 2008, 23:05
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Varför ska det vara så dyrt då? :twisted: :)
Jadu, SBF's avgifter göder kanslit är väl det bästa svaret.
Om Besiktarnas administration kunde elektrifieras hade det förenklat jobbet för dem iaf (Jag har för mig Bosse nämnde 2 timmar pappersjobb efter en kväll med fem besiktningar).

Elektroniska vagnböcker (chip i bilen) hade varit en bra lösning (men billigare blir det inte, alla besiktningsplatser skulle då behöva internetuppkoppling).
Det suraste är ju besiktningen för kontrollmärket (den varje år när du har bok). 650:- för ett litet klistermärke... Besiktningsmannens avgift tillkommer ju alltid.

Posted: Wed 02 Apr 2008, 00:36
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Varför ska det vara så dyrt då? :twisted: :)
Jadu, SBF's avgifter göder kanslit är väl det bästa svaret.
Om Besiktarnas administration kunde elektrifieras hade det förenklat jobbet för dem iaf (Jag har för mig Bosse nämnde 2 timmar pappersjobb efter en kväll med fem besiktningar).

Elektroniska vagnböcker (chip i bilen) hade varit en bra lösning (men billigare blir det inte, alla besiktningsplatser skulle då behöva internetuppkoppling).
Det suraste är ju besiktningen för kontrollmärket (den varje år när du har bok). 650:- för ett litet klistermärke... Besiktningsmannens avgift tillkommer ju alltid.
Ja, det går att mjölka ut hur mycket pengar som helst ur oss biltokar. Vi skulle ju aldrig få för oss att försöka hitta en ersättnings hobby. Vad skulle det vara? :D :wink:

Men ibland undrar man ju bara... :roll: Det låter inte direkt effektivt.

Posted: Sun 13 Apr 2008, 22:19
by Per Hammarsjö
SBF kunde ju kanske göra det lättare för folk att börja tävla. Visst är vagnbok bra men man borde kunna skilja på serier och serier.. Våra enkla bilar besiktigas ju vid varje tävling och så mycket grejor är det inte att kolla på..

Lite dumt i huvet är det ibland....

Posted: Mon 14 Apr 2008, 01:08
by Cyberoid
Per Hammarsjö wrote:SBF kunde ju kanske göra det lättare för folk att börja tävla. Visst är vagnbok bra men man borde kunna skilja på serier och serier.. Våra enkla bilar besiktigas ju vid varje tävling och så mycket grejor är det inte att kolla på..

Lite dumt i huvet är det ibland....
Ja, det känns onekligen som om tröskeln in i den enklaste formen av racing är onödigt hög. När man summerat alla "måsten" så blir man ganska förvånad över hur mycket man kommit upp i. Men om man tar det "pö om pö" så svider det bara lite hela tiden. :wink: :D

Posted: Mon 14 Apr 2008, 01:15
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:
Per Hammarsjö wrote:SBF kunde ju kanske göra det lättare för folk att börja tävla. Visst är vagnbok bra men man borde kunna skilja på serier och serier.. Våra enkla bilar besiktigas ju vid varje tävling och så mycket grejor är det inte att kolla på..

Lite dumt i huvet är det ibland....
Ja, det känns onekligen som om tröskeln in i den enklaste formen av racing är onödigt hög. När man summerat alla "måsten" så blir man ganska förvånad över hur mycket man kommit upp i. Men om man tar det "pö om pö" så svider det bara lite hela tiden. :wink: :D
Det tar väl ungefär tre år att komma ut till startlinjen i princip (och då måste man vara kunskapssvamp och ganska målmedveten).

Posted: Tue 08 Jul 2008, 21:38
by peter dahlqvist
Hoppas att ni kan hjälpa mig med några saker nu när jag skall slutspurta klart bilen;

1. är vagnboksbesiktningen varje kalender år eller ett år mellan besiktningarna? Anledningen till frågan är om jag kan skaffa vagnbok i höst och gäller den då över nästa säsong eller måste man besiktiga närmare före varje säsong? Jag tänkte att det kan vara smidigare att ha det på hösten än på våren.

2. Krävs det att burens fästplattor är svetsade i chassit? Jag vet att det nämndes i Burtråden att vissa har gjort det och andra har gjort det till viss del.

3. Om jag har monterat en CC båge själv räknas den då som egentillverkad? Jag tänker på att jag i båda fallen måste få information från CC. Antingen om materialet eller ett intyg från dem att bågen är från dem. Jag har idag inga papper från dem eftersom vi gjorde ett gruppköp och det är väl Andreas som har kvittot. CC är väl certifierad av SBF...

Posted: Tue 08 Jul 2008, 21:51
by Niklas Falk
peter dahlqvist wrote:1. är vagnboksbesiktningen varje kalender år eller ett år mellan besiktningarna? Anledningen till frågan är om jag kan skaffa vagnbok i höst och gäller den då över nästa säsong eller måste man besiktiga närmare före varje säsong? Jag tänkte att det kan vara smidigare att ha det på hösten än på våren.
Kalenderår, vänta med bes till januari (eller prata med besiktaren om det så kan du säker göra bes i höst och ta ut boken i januari).
Om du har bilen klar och vill testtävla så är MGCC KM under hösten bra tillfällen (Knutan 20/9 tex), där behövs inte vagnboken.
peter dahlqvist wrote:2. Krävs det att burens fästplattor är svetsade i chassit? Jag vet att det nämndes i Burtråden att vissa har gjort det och andra har gjort det till viss del.
Förstärkningsplattorna skall svetsas till chassit och burens fästplattor skall bultas till dem med 3xM8. Man får svetsa fästplattorna till förstärkningsplattorna om man vill men bultarna skall vara där iaf.
Det finns några ritningar där försärkningsplattorna är på baksidan av chassit (som då kläms mellan fästplatta och försärkningsplatta), i dessa fall har jag för mig att förstärkningsplattan inte behöver vara svetsad (iaf inte för bakåtsträvor, osäker på huvudbågen).
Vagnboksbesiktare är mycket bättre lämplade att svara på dessa frågor.

Posted: Tue 08 Jul 2008, 22:46
by Anders Ohlsson
peter dahlqvist wrote: 3. Om jag har monterat en CC båge själv räknas den då som egentillverkad? Jag tänker på att jag i båda fallen måste få information från CC. Antingen om materialet eller ett intyg från dem att bågen är från dem. Jag har idag inga papper från dem eftersom vi gjorde ett gruppköp och det är väl Andreas som har kvittot. CC är väl certifierad av SBF...
När det gäller Roadsport så behöver du inget intyg, certifiering etc. Reglementet säger ju bara huvudbåge med 2 bakåtstöttor vilket CC bågen uppfyller. Roadsport går ju inte efter TR 5.8 fullt ut.

Sedan är det tydligen väldigt olika vad besiktningsmännen tittar på har jag förstått. Vid min vagnboksbesiktning kollades att förstärkningsplattorna var svetsade i karossen. Jag fick även borra upp hålet för koll av godstjocklek som anges enligt TR 5.8.3 (6 mm i diam. 5 cm upp från bågens nedre fäste.

Posted: Tue 08 Jul 2008, 22:58
by Per Hammarsjö
Säker på det? Tror att man måste visa upp homologerade papper på bågen/buren om man köper av tillverkare..
Ex är den helbur från OMP jag tittar på.. Där informerade dom noga om detta. En kille hade köpt en helbur och monterat men "förlorat" alla papper. Han fick köpa en till bur eftersom tillverkaren inte skickade ut intygen separat..

Men jag vet samtidigt att dom inte är så noga utan kollar bara att det är gjort på rätt sätt. Dvs infästning, val av material, mått etc..

Posted: Wed 09 Jul 2008, 10:56
by Anders Ohlsson
Som jag skrev tror jag det blir väldigt individuellt beroende på vem som besiktar. Vill man vara säker måste man nog kolla med den besikningsman man anlitar för att höra hans åsikt.

Hur gjorde du med din hemmabygda båge? Där har du väl inga cerifieringar t.ex.

Det är säkert skillnad om man kör en klass som kräver fullbur enligt TR 5.8. Då måste nog allt vara "by the book".

Posted: Wed 09 Jul 2008, 11:47
by Per Hammarsjö
Jag sa bara att den var amatörbyggd.: Trots att jag använde mig av en licenserad svetsare.

Posted: Thu 10 Jul 2008, 09:21
by peter dahlqvist
Tack för hjälpen!
jag gör som ni föreslår och säger att den är hemmabyggd men på samma sätt som andras bågar. Jag svetsade själv dit bältessträvan så det är ju inte så långt från sanningen.
Jag skall också försöka att få den godkänd utan att svetsa förstärkningsplattorna. Alla bultar är ju genomgående och med förstärkningsplattor på båda sidorna.

Posted: Wed 03 Sep 2008, 07:26
by Andreas E
Vad är det vanligaste man missar när det gäller vagnsboksbesiktning? Tittade på Arbetsprotokoll RA/RC som Niklas hänvisade till för att se vad de granskade. Men tyckte inte den var komplett - t.ex. saknades huvudbrytaren i protokollet.

Ni som har vagnsbok, vad upplever ni som det vanligast de slår ner på eller som man missar (måste t.ex. dekalerna vara på plats)?

/Andreas K

Posted: Wed 03 Sep 2008, 08:35
by Cyberoid
Du behöver nog inte vara orolig.

Om vi säger så här: Är det någon här som blivit underkänd på vagnsboksbesiktning?

Posted: Wed 03 Sep 2008, 09:33
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Är det någon här som blivit underkänd på vagnsboksbesiktning?
Påpekanden som man fixar på egen hand har förekommit (storlek på bogserögla tex). Nu var Bosse ändå förbi med boken och kommenterade storleken ("Nu tog du väl i lite"). :)

Posted: Wed 03 Sep 2008, 17:48
by Josen
Cyberoid wrote:Du behöver nog inte vara orolig.

Om vi säger så här: Är det någon här som blivit underkänd på vagnsboksbesiktning?
Vagnsboken är ett skämt - inget alls att vara orolig för det handlar i grunden om att mata SBF med stålar ;)

Posted: Wed 03 Sep 2008, 18:40
by Niklas Falk
Josen wrote:Vagnsboken är ett skämt - inget alls att vara orolig för det handlar i grunden om att mata SBF med stålar ;)
Vill man var snäll så kan man lyfta fram historiken mellan besiktningar av olika besiktare (tex saker man skall fixa till nästa tävling).
Men för det så hade den inte behövt vara så dyr. Varför skall ny bok vara 3ggr dyrare än den årliga bes+märke? Den är ju inte ens induviduellt tryckt (utan massframställd med löpnummer).

Posted: Wed 03 Sep 2008, 20:17
by Josen
Vill man var snäll så kan man lyfta fram historiken mellan besiktningar av olika besiktare (tex saker man skall fixa till nästa tävling).
Jo visst men när inser SBF att det inte går att hålla på och blåsa folk med ett klipp-och-klista system med en ritbok som håller samma nivå som Björnboken för min sju-åriga son. Det dräller ju av enkla IT-system att använda ? En web-databas och lite enkla gränssnitt så kan alla räser bilar lätt administreras Hela STCC/JTCC har ju ingen vagnsbok - varför det ?