Page 1 of 1
Oljetryck
Posted: Tue 01 Apr 2008, 14:53
by Svederud
Någon som vet hur mycket oljetryck man ska ha på en -91:a?
Jag har 4bar vid tomgång kall
och ca 1bar vid tomgång varm.
1bar låter lite i underkant,
kan det vara fel olja (vet inte vad verkstaden hällde i
)
Eftersom oljetrycket hänger med varvtalet upp så verkar ju pumpen var ok.
Re: Oljetryck
Posted: Tue 01 Apr 2008, 17:04
by Crazy Ivan
Svederud wrote:Någon som vet hur mycket oljetryck man ska ha på en -91:a?
Jag har 4bar vid tomgång kall
och ca 1bar vid tomgång varm.
1bar låter lite i underkant,
kan det vara fel olja (vet inte vad verkstaden hällde i
)
Eftersom oljetrycket hänger med varvtalet upp så verkar ju pumpen var ok.
Känns bekant....
Posted: Tue 01 Apr 2008, 18:04
by Peter Sandström
Fick också nåt konstigt fenomen vid mitt sista oljebyte. Hade tidigare Castrol Egde Sport 10w60 och slog i 0w40 istället. Har "normalt" tryck när motorn är kall, dvs nästan 4 bar på tomgång, och över 5 bar om man varvar till ngt! Upp till 70 grader beter den sej normalt i tryck men vid ca 75 grader så ser man att trycket faller med ca 0.2-0.5 bar mot tidigare. Har nu 1,9 bar vid 1000 rpm och 3.6bar vid 3000 rpm. Innan hade jag 2,1 resp 4,1 vid motsvarande varv/temp. Motorn vill gärna gå varmare med denna oljan....
Ska nog byta tillbaka till min vanliga olja....
Posted: Wed 02 Apr 2008, 07:14
by Svederud
Tja, det är väl bara att byta olja och hoppas det blir bättre.
1 bar vid tomgång känns inte riktigt bra.
Posted: Wed 02 Apr 2008, 09:46
by Josen
Farligt att ge sig in i debatt om oljor
- men själv kör jag bara på mineral baserad racing olja. Sen jag bytte från syntet-baserad har jag något ventil-slammer som man ofta hör på miator som har gått hårt på bana med syntet olja.
Utan att vara någon expert så tror jag syntet oljor har för mycket tillsatser som gör dem sämre vs en bra mineral olja.
Nu tål nog en standard miata motor rätt mycket ändå så biltema oljor funkar säkert också
/Joachim
Posted: Wed 02 Apr 2008, 09:51
by Svederud
Jag börjar nog med en syntet-olja som inte blir lika tunn vid hög värme,
men jag ska ha mineraloljan i åtanke om det inte hjälper
Posted: Wed 02 Apr 2008, 11:51
by Cyberoid
Josen wrote:Farligt att ge sig in i debatt om oljor
- men själv kör jag bara på mineral baserad racing olja. Sen jag bytte från syntet-baserad har jag något ventil-slammer som man ofta hör på miator som har gått hårt på bana med syntet olja.
Utan att vara någon expert så tror jag syntet oljor har för mycket tillsatser som gör dem sämre vs en bra mineral olja.
Nu tål nog en standard miata motor rätt mycket ändå så biltema oljor funkar säkert också
/Joachim
Är det Quaker State du kör? Jag ska testa den i år också. Men hur menar du ovan? Har du, eller har du INTE ventilslammer? Har för mig att du predikade om tyst motor vid någon träff förra sommaren.
Posted: Wed 02 Apr 2008, 12:06
by Josen
Cyberoid wrote:Josen wrote:Farligt att ge sig in i debatt om oljor
- men själv kör jag bara på mineral baserad racing olja. Sen jag bytte från syntet-baserad har jag något ventil-slammer som man ofta hör på miator som har gått hårt på bana med syntet olja.
Utan att vara någon expert så tror jag syntet oljor har för mycket tillsatser som gör dem sämre vs en bra mineral olja.
Nu tål nog en standard miata motor rätt mycket ändå så biltema oljor funkar säkert också
/Joachim
Är det Quaker State du kör? Jag ska testa den i år också. Men hur menar du ovan? Har du, eller har du INTE ventilslammer? Har för mig att du predikade om tyst motor vid någon träff förra sommaren.
Quaker State racing oil 20/50 tror jag det är - kanon olja. Motorn tyst (lyftarna är tysta ), verkar hålla för värme/plåga byter jag till typ
Mobile 1 eller liknade så slammrar det på bra.
Så för min del blir det aldrig en syntet olja i racing, däremot är säkert syntet bättre för en gat-bil med mycket kallstarter. På mina bruks-bilar kör jag Biltema semi-syntet fungerar kanon där.
Posted: Thu 03 Apr 2008, 09:24
by Cyberoid
Josen wrote:
Quaker State racing oil 20/50 tror jag det är - kanon olja. Motorn tyst (lyftarna är tysta ), verkar hålla för värme/plåga byter jag till typ
Mobile 1 eller liknade så slammrar det på bra.
Så för min del blir det aldrig en syntet olja i racing, däremot är säkert syntet bättre för en gat-bil med mycket kallstarter. På mina bruks-bilar kör jag Biltema semi-syntet fungerar kanon där.
Som sagt: "Farligt att ge sig in i debatt om oljor..."
Men det låter ju lovande.
Jag har inte haft några problem med tickande motor med SLX 0W-30 heller men vi får väl se om jag märker någon skillnad.
Posted: Thu 03 Apr 2008, 09:29
by Niklas Falk
Josen wrote:Quaker State racing oil 20/50 tror jag det är - kanon olja. Motorn tyst (lyftarna är tysta ), verkar hålla för värme/plåga byter jag till typ
Mobile 1 eller liknade så slammrar det på bra.
Så för min del blir det aldrig en syntet olja i racing, däremot är säkert syntet bättre för en gat-bil med mycket kallstarter. På mina bruks-bilar kör jag Biltema semi-syntet fungerar kanon där.
Nu är garaget tomt på QS Mineral Racing 20-50, jag får hämta en ny kartong (eller två) nästa gång jag passerar sponsorn så vi har en liten buffert.