Page 1 of 1

Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Posted: Sun 27 Dec 2009, 20:14
by Andreas E
Efter att haft läckage av kopplingsolja en längre tid (har fått fylla på ett par gånger sedan i somras) tog jag mig tid att kika på bilen och det var slavcylindern som läcker. Har beställt en ny från mx5parts - har jag tur hinner den dyka upp så jag kan fixa det innan jobbet börjar igen på allvar efter helgerna.

När det gäller bytet av slavcylindern, är det något speciellt som man ska tänka på? Eller är det tok-enkelt att ta bort den gamla och skruva dit den nya?

/Andreas K

PS. För alla er som ställer av bilen på vintern - ni missar något. Det är rikigt roligt (och mysigt) att cabba ner, sätta på värmen och ge sig ut i vinterlandskapet när det är nysnö och -10.

Re: Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Posted: Sun 27 Dec 2009, 20:28
by Cyberoid
Själva bytet är inget konstigt men luftningen kan däremot vara ett bekymmer. Men var noga med att bara öppna avluftningen väldigt lite så att det inte smyger sig in luft "bakvägen" så ska det nog gå bra.

Re: Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Posted: Tue 05 Jan 2010, 21:54
by Torkel k
Vill också påminna om att fetta in pistongen där den möter "skålen" på växellådan riiiktigt ordentligt, för annars kan de gnissla ordentligt och det är ju lite snopet efter att man installerat en ny slavcylinder.