Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Post by Andreas E »

Efter att haft läckage av kopplingsolja en längre tid (har fått fylla på ett par gånger sedan i somras) tog jag mig tid att kika på bilen och det var slavcylindern som läcker. Har beställt en ny från mx5parts - har jag tur hinner den dyka upp så jag kan fixa det innan jobbet börjar igen på allvar efter helgerna.

När det gäller bytet av slavcylindern, är det något speciellt som man ska tänka på? Eller är det tok-enkelt att ta bort den gamla och skruva dit den nya?

/Andreas K

PS. För alla er som ställer av bilen på vintern - ni missar något. Det är rikigt roligt (och mysigt) att cabba ner, sätta på värmen och ge sig ut i vinterlandskapet när det är nysnö och -10.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Post by Cyberoid »

Själva bytet är inget konstigt men luftningen kan däremot vara ett bekymmer. Men var noga med att bara öppna avluftningen väldigt lite så att det inte smyger sig in luft "bakvägen" så ska det nog gå bra.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?

Post by Torkel k »

Vill också påminna om att fetta in pistongen där den möter "skålen" på växellådan riiiktigt ordentligt, för annars kan de gnissla ordentligt och det är ju lite snopet efter att man installerat en ny slavcylinder.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply