Efter att haft läckage av kopplingsolja en längre tid (har fått fylla på ett par gånger sedan i somras) tog jag mig tid att kika på bilen och det var slavcylindern som läcker. Har beställt en ny från mx5parts - har jag tur hinner den dyka upp så jag kan fixa det innan jobbet börjar igen på allvar efter helgerna.
När det gäller bytet av slavcylindern, är det något speciellt som man ska tänka på? Eller är det tok-enkelt att ta bort den gamla och skruva dit den nya?
/Andreas K
PS. För alla er som ställer av bilen på vintern - ni missar något. Det är rikigt roligt (och mysigt) att cabba ner, sätta på värmen och ge sig ut i vinterlandskapet när det är nysnö och -10.
Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?
Själva bytet är inget konstigt men luftningen kan däremot vara ett bekymmer. Men var noga med att bara öppna avluftningen väldigt lite så att det inte smyger sig in luft "bakvägen" så ska det nog gå bra.
Re: Att tänka på vid byte av slavcylindern till kopplingen?
Vill också påminna om att fetta in pistongen där den möter "skålen" på växellådan riiiktigt ordentligt, för annars kan de gnissla ordentligt och det är ju lite snopet efter att man installerat en ny slavcylinder.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.