Tror ni det är farligt för ban-dedikerad bil ?
Skall ju rätt mycket till för att det skall komma in något större objekt.
Köra utan luftfilter ?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det finns gott om grus mm som virvlar runt (eller är ditt motorrum dammfritt). Du får ju extra slitage på ventiler och annat rörligt (en del hittar nog fram till lagren också).
Större pappfilter är ju grundtipset (traktor eller buss eller liknande storlek).
I en motor som rivs/byggs om var 10-15e gångtimme så kan man ju köra med öppna trattar (med galler för att förhindra småfåglar ). Men en motor som man hoppas ska ha ungefär samma effekt ett par år till så är det enklare att köra med pappfilter.
Större pappfilter är ju grundtipset (traktor eller buss eller liknande storlek).
I en motor som rivs/byggs om var 10-15e gångtimme så kan man ju köra med öppna trattar (med galler för att förhindra småfåglar ). Men en motor som man hoppas ska ha ungefär samma effekt ett par år till så är det enklare att köra med pappfilter.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Själv skulle jag nog inte ens tänka tanken på att en köra bilen utan luftfilter. Det sliter som Niklas säger, på ventiler/säten, men även på kolvringar/cylinderlopp, och det vääääldigt fort...
En bekant köpte en relativt ny Alfa 156 som hade gått ett litet tag utan filter och den motorn saknade ett antal kilo i komp på samtliga cylindrar, så dom få hästar man ev vann i början förlorades ganska omgående, med råge! Likaså gick LMM sönder pga detta, tråden slogs sönder..
Stora pappersfilter används flitigt inom racingen just pga effektiv rening men har ändå bra flöde med tillräckligt stor area..
Läs nedan vad en av landets duktigaste motortrimmare inom rally/racing/formelbilar säger om filter! (och om att köra utan...)
http://www.stahlmotor.se/filter.htm
En bekant köpte en relativt ny Alfa 156 som hade gått ett litet tag utan filter och den motorn saknade ett antal kilo i komp på samtliga cylindrar, så dom få hästar man ev vann i början förlorades ganska omgående, med råge! Likaså gick LMM sönder pga detta, tråden slogs sönder..
Stora pappersfilter används flitigt inom racingen just pga effektiv rening men har ändå bra flöde med tillräckligt stor area..
Läs nedan vad en av landets duktigaste motortrimmare inom rally/racing/formelbilar säger om filter! (och om att köra utan...)
http://www.stahlmotor.se/filter.htm
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Hur ofta rengör ni era skumfilter? Årligen eller rent av efter varje deltävling?Dennis Kullman wrote:njae, har nog mest varit för att jag inte gjort rent filtret än...Cyberoid wrote:Märks det någon skillnad? Det känns som om det kostar mer än det smakar faktiskt?Dennis Kullman wrote:jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Cyberoid wrote:Hur ofta rengör ni era skumfilter? Årligen eller rent av efter varje deltävling?Dennis Kullman wrote:njae, har nog mest varit för att jag inte gjort rent filtret än...Cyberoid wrote:Märks det någon skillnad? Det känns som om det kostar mer än det smakar faktiskt?Dennis Kullman wrote:jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
öööh... aldrig
elle m a o innan säsongen 2008