Sparco Sprint installation i NB

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Sparco Sprint installation i NB

Post by Torkel k »

Det har varit många frågor om installation av Sparco stolar på sista tiden, så jag postar min installation som blev färdig i helgen.

I min sekt/familj är det synd och hädelse att köpa något som är helt/nytt/fullt fungerande. Därför köpte jag en begagnad stol som tidigare suttit i en tävlingsbåt. Förutom att rensa gängorna med en gängtapp behövde också en reva lagas.
Stol 1.JPG
Stol 1.JPG (33.78 KiB) Viewed 4260 times
Problemet med en liten reva är att den alltid förr eller senare växer upp till en stor ful reva och en stor ful reva kan man ju inte ha i stolen. Jag är knappast kung på att sy, men instruktionerna från min mamma var så enkla att t o m mina vinkelslipsfingrar kunde följa dem: Sy runt öppningen för att stärka kanterna… Och slut sedan med stygn runt den tråd du just lagt till.
Stol 2.JPG
Stol 2.JPG (76.7 KiB) Viewed 4262 times
Resultatet kanske inte håller NC-finish (blink blink Måns) men det duger till en 10 år gammal Mazda.
Kyra är inte död, hon sover bara väldigt tungt
Kyra är inte död, hon sover bara väldigt tungt
Stol 3.JPG (65.07 KiB) Viewed 4261 times
Så själva installationen: Efter diverse ambitiösa koncept (som alla inte riktigt funkade) gav jag upp och använda originalstolens skenor. På NBn sitter dessutom bälteslåset på ena skenan. Sparco stolens bottenmonteringar sitter ett par mm bredare isär än Mazda stolens, så någon av skenorna kan inte monteras direkt i bottenmonteringen. Jag valde att förskjuta min stol något mot bilens mitt, eftersom jag har ”door bars” från Hard Dog installerade.

Den yttre skenan monterades direkt i Sparco-stolens bottenmontering. Ett extra hål i Mazda skenan behövs. Den inre skenan (den närmast kardantunneln) måste alltså sitta närmare mitten än Sparcons bottenmonteringar. Men skillnaden är så liten att ett enkelt plattjärn inte funkar; bultskallarna i bottenmonteringen krockar med rälsen. Lösningen blev två stycken L formade stålbitar som skruvas i rälsen och i Sparcons sidomonteringar. Monterade på rälsen blev det såhär:
Notera hålet för skenans bultöra
Notera hålet för skenans bultöra
STOL 4.JPG (65.47 KiB) Viewed 4263 times
Och i bilen ser det ut såhär:
Stol 5.JPG
Stol 5.JPG (37.04 KiB) Viewed 4262 times
Avstånd till door bars: 0mm. Avstånd till dörren: 2mm
stol 6.JPG
stol 6.JPG (80.69 KiB) Viewed 4263 times
Stol  7.JPG
Stol 7.JPG (59.55 KiB) Viewed 4264 times
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Sparco Sprint installation i NB

Post by Måns Wilke »

Nice, nice, Torkel. Då ligger Du ännu ett steg före mig och mina moddar :evil: :wink:

Själv har jag inte ens hämtat mina plattjärn till stolen än... :roll:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply