Efter att ha fått CC-bågen på plats är nästa steg stol och 6-punktsbälte. Har en fråga om monteringen av fästplattorna för de 2 "grenfästena". Tänkte sätt dem i golvet på respektive sida om förstärkningsbalken som går i längsriktningen under bilen. Behöver man fästa dem mer än med själva bulten med ögla? Min tanke var att sätta plattorna så att ena sidan av plattan ligger an mot kanten på förstärkningsbalken (vilket hindrar plattan från att kunna rotera). Jag tycker att det borde räcka för att säkerställa att de inte lossnar.
Hur har ni andra gjort?
/Andreas K
Fråga om fastsättning av plåtar för 6-punktsbälte
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Fråga om fastsättning av plåtar för 6-punktsbälte
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
Jag har gjort som du beskrev. De sitter på vardera sidan om balken. Plattorna är köpta och uppfyller regeln.
Det följde med fjäderbrickor men jag ville dra åt öglebulten ordentligt och använder gänglåslim istället.
Det som kan bli lite bökigt är att justera grenbältena. Låsningen hamnar under stolen som nu sitter lågt = 10mm från golvet (2xplattjärns tjocklek som är det nya stolsunderredet). Jag skulle ha kunnat sätta öglebultarna längre fram. Men det hade inte helt hjälpt ändå... Jag chansar på att man justerar dem en gång och att man alltså inte behöver dra åt dem när man satt sig i stolen.
Det följde med fjäderbrickor men jag ville dra åt öglebulten ordentligt och använder gänglåslim istället.
Det som kan bli lite bökigt är att justera grenbältena. Låsningen hamnar under stolen som nu sitter lågt = 10mm från golvet (2xplattjärns tjocklek som är det nya stolsunderredet). Jag skulle ha kunnat sätta öglebultarna längre fram. Men det hade inte helt hjälpt ändå... Jag chansar på att man justerar dem en gång och att man alltså inte behöver dra åt dem när man satt sig i stolen.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det gäller att få låset lagom högt. Under normalt midjebälte men högre än känsliga delar kan ju vara ett tips.
Om sidobältena får gå lite nedåt för att komma i låset så är det riktig bra (då greppar de bra runt höfterna).
Men att justera in är ett mindre h-vete. Jag tror jag ska korta lite inför säsongen när stolen ändå är loss.
Sen ska man ju låsa snäpplåsen med ståltråd eller liknande (genom det lilla hålet i spännet). Jag kör med små buntband i glada färger (tack Per).
Om sidobältena får gå lite nedåt för att komma i låset så är det riktig bra (då greppar de bra runt höfterna).
Men att justera in är ett mindre h-vete. Jag tror jag ska korta lite inför säsongen när stolen ändå är loss.
Sen ska man ju låsa snäpplåsen med ståltråd eller liknande (genom det lilla hålet i spännet). Jag kör med små buntband i glada färger (tack Per).