Efter att halva dagen ha kontaktat:
Mekonomen, K-Rauta, Meca, Silvan, Jula, Autoexperten, Micro, Öbergs färg samt Runes färger gav jag upp.....det finns ingen sidenmatt svart Hammerite i Västerås!
Sagt och gjort - köpte istället de två sista små burkarna av den blanka svarta varianten som fanns på Jula. (Som f.ö. hade extrapris på sin racingdomkraft - blå och fin och 995:-)
Har du tömt hela Västerås på svart Hammarlack?...
Hade tänkt mig mörkgrå eller matt svart men det kanske får bli blank svart med tanke på din erfarenhet av utbudet i stan.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Efter att halva dagen ha kontaktat:
Mekonomen, K-Rauta, Meca, Silvan, Jula, Autoexperten, Micro, Öbergs färg samt Runes färger gav jag upp.....det finns ingen sidenmatt svart Hammerite i Västerås!
Sagt och gjort - köpte istället de två sista små burkarna av den blanka svarta varianten som fanns på Jula. (Som f.ö. hade extrapris på sin racingdomkraft - blå och fin och 995:-)
Har du tömt hela Västerås på svart Hammarlack?...
Hade tänkt mig mörkgrå eller matt svart men det kanske får bli blank svart med tanke på din erfarenhet av utbudet i stan.
/Andreas K
Blank svart på sprayburk fanns i alla fall kvar efter mina inköpsräder......
Sanningen att säga ringde jag runt för att hitta sidenmatt och det gick ju inte så bra.
Däremot verkade det som ett antal butiker tidigare hade Hammerite men nu slutat föra det fabrikatet.
Men hur mycket blank svart som fanns på hyllan frågade jag inte efter.
PS Det var på Jula som jag tog de sista burkarna.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
här är en bild. Jag använde också hammarlack. Om jag fick en andra chans så skulle jag välja en 'vanlig' färg. Den hamrade ytan är inte så rejsig...
Ni kan ockås från bilden se hur mycket som skavs av pga cabben tar i.
Attachments
IMG_0020_1.jpg (15.49 KiB) Viewed 5680 times
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
peter dahlqvist wrote:här är en bild. Jag använde också hammarlack. Om jag fick en andra chans så skulle jag välja en 'vanlig' färg. Den hamrade ytan är inte så rejsig...
Ni kan ockås från bilden se hur mycket som skavs av pga cabben tar i.
peter dahlqvist wrote:här är en bild. Jag använde också hammarlack. Om jag fick en andra chans så skulle jag välja en 'vanlig' färg. Den hamrade ytan är inte så rejsig...
Ni kan ockås från bilden se hur mycket som skavs av pga cabben tar i.
Jag använder inte Hammarlack utan slätlack från Hammerite som väl uppfann hammarlacken.
Den har samma tåliga uppbyggnad som hammarlack och är lätt att arbeta med men har ingen hammarstruktur.
Sökte också deras sidenmatta svarta slätlack men den stod inte att uppbringa.
Skall stryka tredje lagret idag eller i morgon.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
peter dahlqvist wrote:här är en bild. Jag använde också hammarlack. Om jag fick en andra chans så skulle jag välja en 'vanlig' färg. Den hamrade ytan är inte så rejsig...
Ni kan ockås från bilden se hur mycket som skavs av pga cabben tar i.
Har du prövat med att lägga emellan brickor eller en extra plåt vid de bakre fästena för bågen, så den höjs i bakkant och får en annan vinkel det kan räcka med det. Det gjorde en del såg jag när jag monterade min båge.
Nu är bågen målad och vi håller på att dra bultarna.
Funderar nu hur blir det med plastkåporna på sidorna vid bältena?
Går dom dit överhuvudtaget eller skippar man dom?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Crazy Ivan wrote:Nu är bågen målad och vi håller på att dra bultarna.
Funderar nu hur blir det med plastkåporna på sidorna vid bältena?
Går dom dit överhuvudtaget eller skippar man dom?
Jag gick loss med kniv på mina och skar bort en del (på den "inre" plasthalvan) så att det gick att få den på plats.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
På torsdag åker jag ner till Lund och hämtar en CC-båge! Har redan börjat plocka ur stolar o mattor o plåtar o sånt! Hoppas nu allt går vägen så jag kan använda bilen på Kinnekulle nästnästa helg!
Martin Wahlberg wrote:Då ligger bågen i garaget och tuben med svetsgas till MIGen är påfylld!
På lördag börjar allvaret.
Ska man demontera och lyfta av cabben också?
Gjorde inte vi. Behövs inte.
(Fast bilen blir lättare utan cab...... )
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Crazy Ivan wrote:Nu är bågen målad och vi håller på att dra bultarna.
Funderar nu hur blir det med plastkåporna på sidorna vid bältena?
Går dom dit överhuvudtaget eller skippar man dom?
Jag gick loss med kniv på mina och skar bort en del (på den "inre" plasthalvan) så att det gick att få den på plats.
/Andreas K
Jag fegar med att skära i plastkåpan,
Får inte till det i teorin hur jag ska skära,
en praktisk bild kanske hjälper.
har du någon bild på hur det blev
Dåså! Efter en heldag i garaget är CC-bågen monterad! Dvs ordentligt åtskruvad, alltså varken svetsad eller lackad, det får vänta till efter licenskurs!
Men den funkar väl egentligen inget vidare på NBn med fast glasruta..
Har funderat under dagen på om jag ska byta till en softtop med blixtlås och plastruta som på NAn, har ju faktiskt inget behov av "lyxen" med eluppvärmd glasruta.. Bilen används ju ändå bara på sommaren.
Vad tycker ni, verkar det vettigt?
Last edited by Martin Wahlberg on Sun 13 Apr 2008, 00:49, edited 1 time in total.
Martin Wahlberg wrote:Dåså! Efter en heldag i garaget är CC-bågen monterad! Dvs ordentligt åtskruvad, alltså varken svetsad eller lackad, det får vänta till efter licenskurs!
Men den funkar väl egentligen inget vidare på NBn med fast glasruta..
Har funderat under dagen på om jag ska byta till en softtop med blixtlås och plastruta som på NAn, har ju faktiskt inget behov av "lyxen" med eluppvärmd glasruta.. Bilen används ju ändå bara på sommaren.
Vad tycker ni, verkar det vettigt?
GRATTIS Martin! Det tar tid men det går......ärligt talat, ja vad skall man med värmetrådar till??
Hmmm... min sitter bara lättskruvad ännu, men det kommer när tiden rinner till.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Är det någon som har lust att mäta bredden mellan bakåtsträvorna på CC-bågen?
Jag ska montera 6p bälte snart men har insett att stolen kommer behöva förskjutas in mot mitten av bilen samt hamna på plattjärn istället för originalskenorna. Behöver måttet för att se om mina bakåtsträvor står ungefär lika brett.
Eric wrote:Är det någon som har lust att mäta bredden mellan bakåtsträvorna på CC-bågen?
Jag ska montera 6p bälte snart men har insett att stolen kommer behöva förskjutas in mot mitten av bilen samt hamna på plattjärn istället för originalskenorna. Behöver måttet för att se om mina bakåtsträvor står ungefär lika brett.
mvh
Var ute och mätte nu, och måttet är 880 mm mätt på centrum av rören.
Nu har jag jävlats med min CC-båge i säkert 2 arbetsdar. Fick såga bort 3mm på ytterkant på foten på bakåtsträvorna. Bockat in bältet så mycket det går, ändå passade inte bågen särskilt bra. Tog bort bältena helt, bågen passar som en smäck
Nu återstår "bara" att få bältena tillräckligt långt in, nån som vet hur???