Rapportera av hur det går, Andreas! Tekniskt nyfiken: Hur tänkte du utföra amputationen så klumpen sitter kvar? Vet inte hur en ABS-klump funkar...

Preciiiis det jag syftar påJosen wrote: Vi är visserligen i MX5 forumet men roadsport C är liiiite mera än MX5:or
Om man råkat modifiera sitt fordon utanför det reglementet tillåter måste man nog vara beredd på att "vrida tillbaka klockan".Torkel k wrote:Att önska att det ”var som förr” eller önska att saker och ting utvecklats på ett annat sätt är ju inte helt ovanligt. Men som vanligt så går det inte att stoppa utvecklingen eller vrida tillbaka klockan.
Helt rätt! Detta gäller för både SBP och SPVM och i detta fallet har SPVM sagt nej.Bernie wrote:Att en modifiering inte upptäcks är inte likställt med ett godkännande.
Problemet är ju att om vi räknar lagen som SBP ska följa har vi redan kommit en bra bit förbi den punkten. Vi följer väl snarare den de facto-standard som i realiteten råder på kontrollstationerna och det är en väldigt inkonsekvent mätsticka. Bilar slinker igenom SBP med både det ena och det andra monterat. Medlemmar i Miataklubben kan ju t o m vittna om att komma igenom SBP med en kompressor monterad. Lagen godkänner egentligen inte coilovers som är inställbara i höjdled, race-cat eller de grenrör vi har på våra bilar, absolut inte ombyggda chassikomponenter med flyttade infästningspunkter, inte burarna i Pers eller Niklas bilar, inte de rattar utan airbags vi kör med osv osv. Ändå kör vi glatt med detta och våra bilar kommer igenom SBP.Bernie wrote:När all utveckling som reglementet tillåter är gjord, kommer naturligt utveckling av det reglementet inte tillåter.
Torkel da man, bujakascha! wrote:Problemet är ju att om vi räknar lagen som SBP ska följa har vi redan kommit en bra bit förbi den punkten.
Det ligger såklart en hel del i det. Men det är ändå ganska orealistiskt att nu införa dessa regler a la bokstavstroende katolik i den hedniska grupp som kör Roadsport C idag. Inte en bil skulle ju bli kvar! Jo, kanske min, för den har inget helbilsgodkännande. Jag vinner cupen! Och då är vi tillbaka på "kan inte stoppa utvecklingen / vrida tillbaka klockan". Du får starta en egen klass, Jonas: Roadsport O, för "Ortodox".Bernie wrote:Precis min poäng. Roadsport my ass.
Som sagts förut, utvecklingen började inte 2007, det har alltid funnits håriga saker som flörtat mer med tävlingsoptimering än med originaloptimering för SBPs skull.Bernie wrote:-har utvecklingen redan tagit rejäla kliv bort från Roadsports grundtanke
Visserligen inte, men det är inget nytt och tävlingsorienterade människor försöker att komma före på alla vis som går/accepteras (med rimlig insats).Bernie wrote:Niklas, two wrongs don't make no right. Att rättfärdiga regeltänjningar á la bama med referens till att det hänt förut håller inte. Sorry, mate!
Håller helt med dig JonasMin spontana åsikt är att man måste behålla originalutförandet. Jag lever inte helt som jag predikar, men jag tycker så ändå.
En stor del av grejen med Roadsport är, om jag förstått det rätt, att bilarna på banan faktiskt skall vara som bilarna ute i verkligheten. En del av tjusningen bör vara att välja sitt "vapen". NA, NB, NC, Boxster, Alfa, 944, MR2, årsmodell, utrustning osv utifrån det man tror passar racing. Så som det bultades ihop från början. Har man tagit fan i båten, får man ro honom i land. Eller kanske: Har man tagit ut alfan på bana, får man skruva som fan?
Jag tycker inte Roadsport skall vara en silhuettklass. Egentligen är väl KlassII-specen ungefär nivån där man borde nöjt sig med miatorna. Vill man modda mer, finns en klass som börjar på nåt med mod... Ju mer vi tänjer på gränserna, desto mer förstör vi för dem som roadsport egentligen är tänkt för. De som vill köra lite weekend racing med sin sommarbil. Vill man förbi det stadiet kanske det är läge att byta klass.
Att många av oss redan lurar SBP och därmed SPVM är inget bra argument till att legitimera mer fusk. Det känns som en slippy-slope-argumentation som om någon säsong kan leda till kompressor-matade Viper-10:or i varenda Roadsport C-miata. Bara det påstås ha rullat genom en besiktning och ingen lämnar in en protest.
Nu när jag tänker på det, det låter ju gôrskoj!!! MX-5 SRT10 Cup.
Du kör inte MX-5Cupen och har ingen avsikt att göra det inom det närmaste så har du kritik mot hur Roadsport C hanteras så är det nog bättre du vänder dig till ansvariga i SPVM eller lobbar för dina åsikter på SPVMs forum.Fredrik Henriksson wrote:Jag tror inte vi förstör någonting. Roadsport C var i princip död för några år sedan, nu är C flagskeppet!
Att största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".
Går du tillbaka i SPVMs roadsport C historia så hittar du några riktigt håriga byggen. Så det är ingen nyhet att bilarna utvecklas i C (naturligt i alla klasser) men då som nu går förarna vidare till nya projekt när idéerna inte längre får plats i klassen...
...Och Jonas, som till skillnad mot dig kör med oss, fick också många svar som du kan se tidigare i denna tråd...bemeco wrote:
Nu var det ju Jonas inlägg som var aktuellt
???????????????? Har inte sagt ett ljud om att de som åker MSCC inte skulle ha erfarenhet av nationella tävlingar. Det blir lite knepigt att ha en dialog när du vrider och vänder och lägger ord i munnen på mig.bemeco wrote: Sen va det ju ett j...a tjat om att inte MSCC har Roadsportåkare på nationell nivå, MSCC har åkare på denna nivå
Fredrik tycker det är taskigt att nedvärdera MSCC KM race och den organisationen och klassa ner dem som söndag-åkare. Du är i min bild bara en tyckar som alla andra och vet egentligen inte mer eller mindre än oss andraAtt största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".
Det var inte min avsikt att klassa ner någon när jag skrev "söndagsrejsa". En del av dem som åker KM gör det för att lufta sina bilar på bana och fokuserar mindre på tävlingsmomentet, men jag skriver också att det är en jättebra inkörsport för dem som vill tävla (jag kör själv ett antal KM vart år). Sen går det inte att bortse från att det finns en skillnad i ambition när man jämför Sportvagnsmästerskapet och Klubmästerskapet och vad de olika tävlingarna vill vara. Men det ena behöver inte vara bättre än det andra då det är mer upp till vad som passar individuellt...Josen wrote:Fredrik tycker det är taskigt att nedvärdera MSCC KM race och den organisationen och klassa ner dem som söndag-åkare. Du är i min bild bara en tyckar som alla andra och vet egentligen inte mer eller mindre än oss andraAtt största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".![]()
Fredrik Henriksson wrote:Fattar inte att diskussionen fortfarande förs. Vi skaffade ju klass 2 för att dom som vill köra standardbetonat skall ha chans att vinna.
Att jag får svar på mina inlägg betyder inte alltid att jag får svar på mina frågor, eller köper det som skrivs rakt av för den delen.Fredrik Henriksson wrote:...Och Jonas, som till skillnad mot dig kör med oss, fick också många svar som du kan se tidigare i denna tråd...
Diskutera är ju det vi gör (och än så länge på en saklig nivå oss "tyckare" emellanBernie wrote:Man kan troligtvis inte hitta en lösning som passar alla, men måste väl kunna diskutera och vädra olika åsikter?
...Att jag får svar på mina inlägg betyder inte alltid att jag får svar på mina frågor, eller köper det som skrivs rakt av för den delen.
Code: Select all
1. ABS bromsar +10% i stället för +5%, motivering klar fördel med ABS bromsar, både torr och våt körning
2. Högerstyrd bil +5%, fördel på alla banor utom Sturup Raceway (banor som går högervarv)
3. Ändra Vikt effektförhållandet i Roadsport C kanske till 8kg/hästkraft, billig (gratis) åtgärd för att öka avståndet mellan Roadsport B och C
4. Införa ett däcksreglemente dvs ange några däckstyper och antal / säsong
5. Skriva ett reglemente för roadsport som inte alls bygger på om en bil kan slinka igenom svensk bilprovning eller ej, dvs ett helt fristående reglemente typ Clubman