102dB...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

102dB...

Post by Måns Wilke »

Ja, då har man fått mätt ljudet på bilen. Svart flagg på Knutstorp för ljudnivå över tillåtet värde :?
Det blev till att lägga sig i en högre växel och lätta lite förbi mätpunkten vid huvudposteringen.
Frågan är vad man ska göra för att rätta till det, ljudnivån lär väl inte gå ner 7dB sådär utan vidare till nästa gång man ska köra...

Är det 95dB på alla svenska banor? Hur är det på NS och SPA, nån som vet?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: 102dB...

Post by Joakim Winkler »

Man får nog till och med räkna med att gränserna blir lägre än 95dB så småningom, så om du har 102dB så lär du få göra något åt det om du ska kunna köra på svenska banor. Och taktiken med att lätta vid mätpunkter funkar inte så bra på känsliga grannar.

Du måste nog vara första Miata-förare att bli svartflaggad för ljudnivån någonsin. :wink:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 102dB...

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:Du måste nog vara första Miata-förare att bli svartflaggad för ljudnivån någonsin. :wink:
Nädå, men inte med rimligt fungerande avgassystem. Men endast en utbränd Simonsburk i änden av ett grovt system så hamnar du över.

95dB är det på alla banor om det inte är speciell bullerdag (det är det få av så då är det ingen MX5a som kör).
I år så har många banor investerat i identisk mätutrustning så det skall vara enklare att fixa problemen (är du över på ett ställe så är du över överallt).

Men 102dB är HÖGT (lite som en välljudande Lotus Elan), med rejäl glipa mellan grenrör och kat kom jag inte över 95 i höstas.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 102dB...

Post by Måns Wilke »

Har mailat Larini angående att få köpa en fördämpare till av dem. Det finns gott om plats på röret mellan katten och den ordinarie fördämparen. Sen återstår det att se om det finns utymme under bilen.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 102dB...

Post by Måns Wilke »

Jag har nu kollat under bilen och det finns gott om utrymme för ännu en dämpare. Enda stället det blir lite tight på är neråt mot det kryssformade förstärkningsstaget som är fastskruvat under bilen. Det rör sig om ett par mm isf. :?
Är det någon som vet om det är möjligt att skimsa dessa fyra skruvar med distansringar på ett par mm tjocklek, utan att det påverkar vridsyvheten på bilen för mycket?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 102dB...

Post by Josen »

Bilen måste låta MYCKET med 102 db ? Är det 3" rören och insuget som gör det tror du ?
Märkte du stor skillnad när insuget kom på ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 102dB...

Post by Måns Wilke »

JAG tror att det är en kombiantion. Insuget låter inte mycket i sig men bidrar till den ökade luftmängden.
Grenröret och den borttagna katten är nog den största boven.
2,5" systemet är bara 0.5" grövre än original, men å andra sida så är dämparna små och av fullflödestyp.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Re: 102dB...

Post by Svederud »

Måns Wilke wrote: 2,5" systemet är bara 0.5" grövre än original, men å andra sida så är dämparna små och av fullflödestyp.
2,5" rör har en area på ca 50% mer än 2" rör, så det är ganska så mycket grövre :roll:
Det kan påverka ljudet .
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 102dB...

Post by Josen »

Grenröret och den borttagna katten är nog den största boven
OK du kör utan katt ? ( pipa rätt igenom ) Du borde du få CEL

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 102dB...

Post by Måns Wilke »

100cells racekat har Jag nu. JAg menar att jag tagit bort den restriktiva originalkatten som sitter 1,5dm från avgasventilerna.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: 102dB...

Post by Måns Wilke »

Larini har mailat tillbaka och de kommer att skicka mig en ljuddämpare istället för de £80 de är skyldiga mig. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply