Hjälp med handbroms och konstigt läckage

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Hjälp med handbroms och konstigt läckage

Post by mickeh »

Nu sitter mina nyrenoverade ok på plats! Men efter jag monterat, luftat, justerat kolvarna bak samt justerat inställningen vid handbromsspaken så får jag inte handbromsen att ta över huvudtaget... Bromsfunktionen fungerar som den ska, det är bara handbromsen som inte fungerar. Tips på vad som gått snett?? :bang2:

Sen en annan fråga:
När jag har motorn i gång så läcker det olja ur ett konstigt hål i framkant av växellådan. Se röd ruta i bild. Vad kan det bero på?
IMG_1890_small.jpg
IMG_1890_small.jpg (45.54 KiB) Viewed 1008 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hjälp med handbroms och konstigt läckage

Post by Josen »

Handbromsen är något med vajern om du har justerat in kolvarna

Oljan är förmodligen från packboxen till veven ut ( sitter bakom svänghjulet ) ingen fara men blir det mycket olja och det blir varmt kan koppling börja slira, att det är ett litet hål i sprängkåpan är ingen fara, händer lätt. Du kan köpa lite kemisk metall och täta upp om det stör dig. Annars låt det vara och byt koppling/packbox ( inget kul jobb men inte svårt.. ) bara brottas med låda och bil en dag ;)

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Hjälp med handbroms och konstigt läckage

Post by mickeh »

Urk, var lite som jag befarade...
Vad menar du med att det händer lätt angående hålet i kåpan? Har det uppstått efter hand? Ser ju ut som om det är nån form av inspektionshål, eller?

Räcker det att byta packbox eller är bästa alternativet är att byta kopplingen när man ändå håller på?


Ang. handbromsen så hoppas jag också att det bara är vajern så det inte är jag som klantat mig när jag monterade ihop oken igen. Kan bara inte förstå vad det kan vara då den tar stopp efter 5-8 klick i spaken och känns fast å bra...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hjälp med handbroms och konstigt läckage

Post by Josen »

Räcker det att byta packbox eller är bästa alternativet är att byta kopplingen när man ändå håller på?
Ja man tar inte isär det bara för packboxen ;) Då kan det lika gärna läcka lite olja så kul är det inte att riva det ;)
På med lättare svänghjul/svarva också när du ändå är där :)
Hålet kan bero på massa saker men är ingen fara :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Hjälp med handbroms och konstigt läckage

Post by mickeh »

Fullösning a 'la fulmek klart! Pluggade hålet för denna säsong... Får hålla lite koll och tömma emellanåt. :wistle:

Handbromsen var lätt åtgärdat. SBS... Jag hade bara inte justerat in oken tillräckligt... :oops:
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Post Reply