Jag har fått bytt beläggen på bilen nu. XP8 fram och AX6 bak. När Jag provkört så känns det som om ABS´n går in väldigt tidigt fram. Har det nåt att göra med att beläggen är vassare fram och att de tar mer av bromskraften och därmed låser tidigare eller är det bara Jag som letar fel och upplever det som att det låser tidigare?
Jag har svårt att känna om retardationen är högre innan låsning än innan. Känslan är lite att det tar inget i början och sen bettar det rejält.
Tilläggas kan att det är +2 ute och Jag rullar på sommardäcken nu.
Det känns inte kul if man tror att man har gjort en uppgradering men egentligen är det tvärtom också har man lagt ut närmare 6000 spänn på bromsarna...
Carbotech + ABS
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Carbotech + ABS
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Carbotech + ABS
JAg svarar själv
Var ute och tog en kontrollrunda nu och inser att Jag inte kan ha varit riktigt nykter vid senaste provkörningen
Det bettar åta h****e. Retardationen är betydligt högre än original och det låser faktsikt väldigt sent.
Jag tramapde ju som vanligt på bromsen innan och då bettar de nya klossarna max.
Bilen niger mycket mer än innan också gnisslar det en hel del (men det visste jag ju). Nigningen är Jag lite orolig för inför bankörning. Bilen är vääääldigt låg fram och ska den stå på huvet så som den gör så undrar Jag om det inte kan ta i asfalten fram
Var ute och tog en kontrollrunda nu och inser att Jag inte kan ha varit riktigt nykter vid senaste provkörningen
Det bettar åta h****e. Retardationen är betydligt högre än original och det låser faktsikt väldigt sent.
Jag tramapde ju som vanligt på bromsen innan och då bettar de nya klossarna max.
Bilen niger mycket mer än innan också gnisslar det en hel del (men det visste jag ju). Nigningen är Jag lite orolig för inför bankörning. Bilen är vääääldigt låg fram och ska den stå på huvet så som den gör så undrar Jag om det inte kan ta i asfalten fram
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Carbotech + ABS
ABSen går in tidigare eftersom det är snorhalt vid +2 och performancesommardäck. Bromsbeläggen påverkar inte däckens grepp i asfalten
Testa och se om antisladd/spinn går in lättare ut ur rondeller...
Du har ju inte bara ABS, du har minst EBD och bakbromsarna kör så hårt de kan alltid (dvs ingen bromsreducering förrän de börjar låsa). Med detta i tankarna så borde samma belägg runt om inte vara fel.
En snabbanalys är ju att du uppgraderat bromsförmågan mera fram, men chassit och ABSen är oförändrade. Med ett hårdare chassi (som skiftar vikten framåt lite brutalare) så kan det vara mer befogat med mjukare belägg bak, men eftersom du har elektronik som sköter balansen hade du lika gärna kunnat ha greppigare belägg bak.
Jag kör med samma runt om och då har jag bara 3kanals ABS utan EBD på 99an, jag känner igen EBD-beteendet från 03an, trevligt "undersökande" svansviftningar vid varje hård inbromsning.
Nigningen finns det ett jättebra recept på Men vill du köra till vardags så krävs det vältunade dämpare för att göra det trevligt att åka runt med hårda fjädrar. Men kanter och linjer gör sig påminda i alla fall.
Sen är ju NCn mer en RX8a än en NA/NB när det gäller chassituning, men genrella råd fungerar ju (som till vilken bil som helst med vettigt chassi).
Testa och se om antisladd/spinn går in lättare ut ur rondeller...
Du har ju inte bara ABS, du har minst EBD och bakbromsarna kör så hårt de kan alltid (dvs ingen bromsreducering förrän de börjar låsa). Med detta i tankarna så borde samma belägg runt om inte vara fel.
En snabbanalys är ju att du uppgraderat bromsförmågan mera fram, men chassit och ABSen är oförändrade. Med ett hårdare chassi (som skiftar vikten framåt lite brutalare) så kan det vara mer befogat med mjukare belägg bak, men eftersom du har elektronik som sköter balansen hade du lika gärna kunnat ha greppigare belägg bak.
Jag kör med samma runt om och då har jag bara 3kanals ABS utan EBD på 99an, jag känner igen EBD-beteendet från 03an, trevligt "undersökande" svansviftningar vid varje hård inbromsning.
Nigningen finns det ett jättebra recept på Men vill du köra till vardags så krävs det vältunade dämpare för att göra det trevligt att åka runt med hårda fjädrar. Men kanter och linjer gör sig påminda i alla fall.
Sen är ju NCn mer en RX8a än en NA/NB när det gäller chassituning, men genrella råd fungerar ju (som till vilken bil som helst med vettigt chassi).
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Carbotech + ABS
JAg tyckte att ABS gick in tidigare jämfört med de senaste dagarna med samma förutsättningar, men det var för att Jag bromsade som Jag gjort med de vanliga beläggen.
Att Jag har olika fram och bak är för att Jag följt Per Stackes rekommendationer.
Vi får se hur den beter sig på Knutstorp på Fredag, då det är premiär. (Ringenresan har Jag fått ställa in då det är 0´ och snö där nere nu och de kommande dagarna... )
Att Jag har olika fram och bak är för att Jag följt Per Stackes rekommendationer.
Vi får se hur den beter sig på Knutstorp på Fredag, då det är premiär. (Ringenresan har Jag fått ställa in då det är 0´ och snö där nere nu och de kommande dagarna... )
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp