ATS DTC

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

ATS DTC

Post by Peter Sandström »

Var hittar man ATS DTC superlight till vettiga priser? Är på jakt efter 7,5-8x17 ET 45 med 5 x114,3.

Image

Såg att PEAN har börjat sälja Enkei, och dom har ju lite intressanta fälgar i sitt program som tex Good-win säljer..

http://www.gruppe-s.com/Enkei/Enkei_rpf1.htm

BTW: NC har väl 5x114,3 i bultcirkel, och man ser ofta 5x 114 på vissa fälgar. Har även sett att man anger 5x114 på NC:n?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ATS DTC

Post by Niklas Falk »

http://www.automoderna.lt/?l=en&m=3&cid=311 kanske?

http://www.black-wheels.com/ATS-DTC-Sup ... all-silber

http://www.mbalurad.de/index.php/cat/c4 ... d53csrl1u5

Men om de kan leverera är ju en annan fråga. Är inte bultcirkeln (och ET) custom för dessa förresten?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: ATS DTC

Post by Peter Sandström »

Niklas Falk wrote:http://www.automoderna.lt/?l=en&m=3&cid=311 kanske?

http://www.black-wheels.com/ATS-DTC-Sup ... all-silber

http://www.mbalurad.de/index.php/cat/c4 ... d53csrl1u5

Men om de kan leverera är ju en annan fråga. Är inte bultcirkeln (och ET) custom för dessa förresten?
Hittade en till, och det verkar som sagt vara valfri Offset på dessa.

Lär hamna på ca 1800-2000 kr st + frakt!

http://www.xlraceparts.com/ats-dtc-1358-p.asp
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ATS DTC

Post by Niklas Falk »

Vilka fälgar är billiga med dagens kronkurs... :bang2:
Jag är rätt glad att Nille släppte ett set 6UL för $1k (enligt sommarens kurs). De är "lite" dyrare idag.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: ATS DTC

Post by Peter Sandström »

Skulle precis skriva att Pundet fortfande ligger väl till och fälgar brukar vara ganska billiga i England, och så såg jag att även Pundet har dragit iväg nästan 10% senaste månaden. 1GBP = 12,48 SEK ...

Blir att åka med originalfälgar i sommar....
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: ATS DTC

Post by Måns Wilke »

Det är 5x114,3 som Du anger först.
Vilken däckdimension har Du tänkt dig?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: ATS DTC

Post by Peter Sandström »

Måns Wilke wrote:Det är 5x114,3 som Du anger först.
Vilken däckdimension har Du tänkt dig?
Eftersom dessa ska bli enbart för gata så blir det förmodligen 235/40-17 på en 8 tums fälg alt 225/35-18 om jag skulle få för mej att handla 18x8 tummare..

Då blir det troligtvis TOYO R-888, 205/40-17 på dom lätta originalfälgarna då detta däcket är några hekto lättare än ett 205/50-15 av samma modell... (Om detta nu skulle märkas för min egen del...)

Men med dagen valutakurser blir det nog till att nöta slut på originalgummina i sommar...

Dessutom väntar jag på besked ang nuvarande NC Mazdaspeed fjädrar om dessa passar då det är ganska mycket ändrat i framvagnen... Enl MX5parts passar dom inte nämligen (höjdmässigt)..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: ATS DTC

Post by Måns Wilke »

Om Du ska sänka bilen och köra på 8" fälg med 225or så akta dig för att gå för lågt i ET. Jag har ET50 med 45mm sänkning och MAX 5mm till funkar om man inte ska ha mer än 2 grader camber. Det är möjligt att t o m ET45 är för mycket beroende på hur däcket ser ut.
Mina contidäck har en ganska rund skuldra och smal slitbana så de funkar.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: ATS DTC

Post by Peter Sandström »

Kommer nog att testa Mazdaspeeds fjädrar (När dom blir klara). Dessa sänker ca 35 mm på en NC, men nu är ju nya NC-sport betydligt lägre från fabrik så vi får se hur det ser ut innan jag bestämmer mej..

Jag läste lite om maxbredder och Offsetar på Brian Goodwins forum så det tror jag mej ha koll på. Kommer nog att hålla mej på ET 48-50 med en 8-tumsfälg..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: ATS DTC

Post by Måns Wilke »

Det är möjligt att t o m ET45 är för mycket beroende på hur däcket ser ut. Jag har ET50 med 45mm sänkning och MAX 5mm till funkar om man inte ska ha mer än grader camber.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply