Laddproblem

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Laddproblem

Post by Emberglow66 »

Hej almighty forum
Fick problem när jag körde landsväg idag
Fick en larmsignal och ABS lampan började lysa
Sedan fick instrumentpanelen spatt. Varvtalsräknaren och hastighetsmätaren
gick i botten och hoppade fram och tillbaka
Sedan dog bilen, ingen hände när jag tryckte ner gaspedal.

Slog av ljuset och bilen samt intrumentpaneler tillbaka till vanlig funktionalitet
Körde vidare ett par km men sedan dog bilen helt. Intrumentpanel helt död.
Lyckade rulla av motorvägen in på en avfart.

Nytt batteri inköpt
Bilen startar utan problem och går bra men...

Batteri har 12.6v, tändning av
Slår startar bilen
Till generator kommer 12.6V
Ut från generator kommer 18.8V
Plus på batteri endast 12.6V????
Hade förväntat mig drygt 14V

Laddlampan lyser ej, mao bilen anser att den laddar
Men enbart 12.6V till batteriet.
Har kollat alla säkringar
Försökte titta på ett elschema men inser att jag inte är en elektriker

Någon som vet, kan tipsa om något. Eftersom jag får ut 18.8V från
Generatorn så väl den ok i detta fall?
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Laddproblem

Post by Niklas Falk »

Laddstyrningen från ECU verkar ha fått spatt eftersom du kan mäta mer än 14.4V.
Ingen av de kablarna som fått problem?

En generator kan utan problem leverera 20+ V om styrningen lägger av på fel vis. Och då är det mycket elektronik som lägger av eller går sönder.
En liten digital voltmeter är en mycket billig grunka för funderingar som dessa.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Laddproblem

Post by Emberglow66 »

Kollade kablar till och från generator och startmotor, de ser ok ut, tyvärr så "försvinner" de in i den stora kabelhärvan.

Men normalt skall således generator enbart ladda 14.4 ifall signaler är rätt till den, då skall jag försöka lista ut varför den är dom som det är.

Felsökning blir mao att kontrollera alla utgående signaler från ECU? Då jag enbart kör standard har jag inte behövt bry mig om detta med "elekronik" tidigare

Fundering, om generator ger 18.8, varför har jag ändå bara 12.6 till batteriet, torde innebära att någon typ av laddregulator finns som hanterar detta problem som en "säkerhetsventil" för att inte "bränna" all annan elektronik.
Sitter även denna "laddregulator" i ecu

Voltmeter har jag, tyvärr inte kunskaperna hur man skall använda den :mrgreen:, hur och vart jag skall felsöka
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Laddproblem

Post by Niklas Falk »

Laddregleringen sker med pulsviddsstyrning från ECU, det finns inget mellan ECU och de två tunna kablarna in i generatorn.

Varför du inte ser mer än 12.8 vid batteriet känns konstigt.
Det går ju kabel direkt från batteri till startmotor och sen till huvudsäkring.

Men jag skulle försöka att korsbyta generator och ECU med fungerande enheter för att utesluta dem (generatorn först eftersom ECU kan kräva nyckeljox för startspärren).
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Laddproblem

Post by Emberglow66 »

Okej, får börja laborera.

Men grundprincipen torde vara att jag kan köra utan risk för större haveri, så länge jag ser till att ladda batteriet mellan kval och rejs. Dvs ingen risk att bränna sönder något eller skall jag häkta av remmen?

Batteriet har i alla fall inga skador, satte det på rekond och all celler är ok

Banträff på lördag och Mx5cup nästa lördag. Tight med tid mao :(
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Laddproblem

Post by chriss »

NA generator har reglering i generatorn. Du kan byta till en sån och slippa krångla .
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Laddproblem

Post by Niklas Falk »

Hänga av remmen är ingen lysande idé eftersom den driver vattenpumpen.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Laddproblem

Post by Anders S »

Inget konstigt med din huvudbrytare? Jag tänkte att om batteriet kopplas bort när motorn går så lär väl inte spänningsregleringen fungera så bra. Bara en tanke :-)
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Laddproblem

Post by Anders S »

En teori är att det kan bero på att generatorn, + kabeln, är bortkopplad på något sätt (kabelfel, jordfel, huvudbrytare?). Då kommer ECUn att mäta spänningen på batteriet, som är för låg, och ge order till generatorn att ladda mer. Men batterispänningen ökar inte för generatorn är bortkopplad, så då går generatorspänningen i topp.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply