tips på vevstakslager

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

tips på vevstakslager

Post by rschneberger »

Hej,
Jag behöver byta lager i motorn och funderar på om det finns någon leverantör som är att föredra?
Sist köpte jag lager från Kingbearings men vill veta om det finns bättre lager som tål mer än dessa?
Samma fråga gällande kolvbultar... Jag vet att det finns "HeavyDuty" men jag vet också att 90% av det som erbjuds till MX5 är "awsome", "magic" och "best at the market"..dvs mer bling än nytta.

mvh //Ricky
hälsningar
Ricky Schneberger
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: tips på vevstakslager

Post by chriss »

Nu har jag tyvärr inga tips på lager men hur va din erfarenhet med King då jag själv har monterat dessa men inte använt motorn ännu.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: tips på vevstakslager

Post by rschneberger »

chriss wrote:Nu har jag tyvärr inga tips på lager men hur va din erfarenhet med King då jag själv har monterat dessa men inte använt motorn ännu.
Hej,
Jag vet inte ännu. Jag återkommer med hur vevlagren ser ut efter att jag lyft ur motorn. Det kan likväl vara en kolvbult som väsnas.

mvh //Ricky
hälsningar
Ricky Schneberger
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: tips på vevstakslager

Post by Niklas H »

King är väl inte dumma, acl stoppas i de flesta högeffektsbp's (inklusive min).

30k-milstester på sådana lager är det rätt ont om.
Niklas Holmlöv
User avatar
rschneberger
Posts: 29
Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
Location: Borensberg

Re: tips på vevstakslager

Post by rschneberger »

King verkar hålla.
Så nu ska motorn isär, vilken vecka som helst. Är dock inte riktigt säker på var knacket finns.
-vevlager kollade
-axiallager kollat
-kompression kall motor kollat

Motorn är tyst och fin så länge den är kall, men så snart den blir varm så får jag ett typiskt vevlager/kolvbultknack direkt vid gasavsläpp....ett snabbt rattlande.

Finns det något som är känt för att vilja ge sig när man åker med högt komp?

//R
hälsningar
Ricky Schneberger
Post Reply