Ta bort skiten, är bara ivägen och hjälper inte till med något, åker man race belägg så skall värmen/dammet bort inte hållas kvar. Kan väl möjligen hjälp att hålla broms-ok prylar lite rena i dåligt väder men hur ofta händer det ?
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.
Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan bort med dem också
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Josen wrote: Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan bort med dem också
Menar du "skruvkorkarna" på ventilerna? Jag har dem inte på längre, men visst har jag skruvat av och på dem på banan tidigare...
Josen wrote:Ta bort skiten, är bara ivägen och hjälper inte till med något, åker man race belägg så skall värmen/dammet bort inte hållas kvar. Kan väl möjligen hjälp att hålla broms-ok prylar lite rena i dåligt väder men hur ofta händer det ?
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.
Man kanske ska lämna biten där fram som riktar in luft? Om du å andra sidan inte har upplevt behovet så lär väl knappast jag göra det heller...
Jag har kvar mina iaf. Peter S hade ett resonemang om orginalprylarna och kylningen för nåt år sedan som jag tyckte lät rätt vettigt. Att sen spoilerläppen är gjord för att lira med sköldarna gör ju inte saken sämre...
Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Josen wrote:Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen
Hmm... jo jag vill egentligen ha en jag med - inte minst för utseendets skull
Josen wrote:Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen
Osäker här, har aldrig varit den som tar majoritetens val som det rätta... Hmm Niklas XP10 glasserar, mina gör det inte, är han utan sköld och är det värmeproblem som orsakar glasseringen?...
Osäker här, har aldrig varit den som tar majoritetens val som det rätta... Hmm Niklas XP10 glasserar, mina gör det inte, är han utan sköld och är det värmeproblem som orsakar glasseringen?...
Men så bra då - sätt din sköldar så är vi alla nöjda På min och några tusen andra räser bilar har vi dem inte, smaken är som baken
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Misstänker att det inte är något nytt under solen, men lyfter tråden igen.
Efter ett misslyckat projekt om att få in kylning till bromsarna så funderar jag på att ta bort bromssköldarna i sambande med att jag sätter på nya origianlskivor runt om.
Bilen, Vilma, går ca. 1000 mil per sommarhalvår fördelat på en blandning av trackdays, nöjesåkning samt en tur till ringen och har just nu carbotech XP10 fram och XP8 bak.
mina sköldar ersattes av bromskylning med slangmatning. Misslyckat projekt? ganska elkelt att bygga om du har en svets. om du inte har det har singulair t.o.m. färdiga 2,5 och 3"-kit.
Niklas H wrote:mina sköldar ersattes av bromskylning med slangmatning. Misslyckat projekt? ganska elkelt att bygga om du har en svets. om du inte har det har singulair t.o.m. färdiga 2,5 och 3"-kit.
jag satsade på 3" slang och hade svår att få den att få plats med hämmare mm. men om / när jag åker till USA så kanske det blir att jag köper adaptrar....
Jag har inga skydd kvar men det jag skulle vilja ha om nån med 3d skrivare vill skriva ut ett gäng är nåt liknande det Porsche använder.
Detta tycker jag verkar riktigt smart och smidig.
carrera rear brake cooling duct 1.jpg (172.92 KiB) Viewed 9197 times