Har ganska akut fått problem att få växlarna, speciellt backen och ettan...
Måste ibland stänga av motorn för att få i ettan eller backen. När jag trycker ner kopplingen med motorn igång och försöker tvinga i ettan eller backen känns det som bilen vill börja röra sig innan växeln går i. Dragläget tar i så fort jag lättar minsta lilla på kopplingen och vid växling till 4:an skrapar det lätt i bland.
Tog bort mittkonsolen och konstaterade att båda gummidamaskerna till växelspaken var trasiga. Toppade upp med Redline MT-90. Kändes lite bättre men nästa dag hade olja läckt ut vid damasken och samma visa upprepar sig igen!
Är det slavcylindern till kopplingen som behöver bytas (förutom damaskerna såklart)?
Svårt få i växlarna
- Hans Hjertén
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 22
- Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
- Location: Lidingö
Svårt få i växlarna
Mazda MX-5 NB MP62 -98
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Svårt få i växlarna
Låter helt klart som det är slavcylindern som behöver bytas (har själv hamnat i samma sits där jag hade svårt att få i ettan när bilen hade gått lite hårt på Eksjö igår så nu blir det att skruva lite innan MX-5 Cup premiären på Gelleråsen till helgen - perfekt timing att jag åker på tjänstresa till Tyskland imorgon ).Hans Hjertén wrote:Har ganska akut fått problem att få växlarna, speciellt backen och ettan...
Måste ibland stänga av motorn för att få i ettan eller backen. När jag trycker ner kopplingen med motorn igång och försöker tvinga i ettan eller backen känns det som bilen vill börja röra sig innan växeln går i. Dragläget tar i så fort jag lättar minsta lilla på kopplingen och vid växling till 4:an skrapar det lätt i bland.
Tog bort mittkonsolen och konstaterade att båda gummidamaskerna till växelspaken var trasiga. Toppade upp med Redline MT-90. Kändes lite bättre men nästa dag hade olja läckt ut vid damasken och samma visa upprepar sig igen!
Är det slavcylindern till kopplingen som behöver bytas (förutom damaskerna såklart)?
Det finns billiga att köpa från mx5parts och Il motorsport.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Svårt få i växlarna
Som sagt, troligen slavcylindern. Har du kollat nivån i kopplingscylinderns behållare? Kolla också om det läcker från slavcylindern (det hamnar på balken så det är inte säkert att det droppar ned på marken under bilen).
Jag köpte den billiga slavcylindern på IL Motorsport (typ 160 kr tror jag den kostade, finns även på MX-5 Parts) och den funkar fortfarande nu tre år senare. Gummidamasken runt kolvstången är lite småsprucken på ytan men är hel än så länge.
Jag köpte den billiga slavcylindern på IL Motorsport (typ 160 kr tror jag den kostade, finns även på MX-5 Parts) och den funkar fortfarande nu tre år senare. Gummidamasken runt kolvstången är lite småsprucken på ytan men är hel än så länge.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Svårt få i växlarna
Byter man slavcyliner måste man såklart lufta systemet också och det kan vara lite meckande. Eftersom delarna är ganska billiga rekommenderar jag att byta mastercylindern också. Det tar 10min längre tid, inte mer, så är det gjort.
Ang. olja, bara för info om någon sökt på "får inte i växlarna" och läst tråden vid ett senare: På den 5-växlade lådan delar inte tornet och drevsatsen olja. Den olja som man häller i tornet är endast för att smörja spaken och för att vara en barriär mellan lådan och coupén. Förutom att bilen blir lite mera högljudd och lite varmare (jo, faktiskt) inuti skadar det egentligen ingenting att damaskerna går sönder och oljan i tornet rinner ut. På den 6växlade lådan delar däremot spakstället och drevsatsen olja och om man häller olja ned i tornet rinner det rakt ned till drevsatsen.
Det är mycket (!) vanligt att de båda gummidamaskerna runt växelspaken går sönder på Miatan.
Ang. olja, bara för info om någon sökt på "får inte i växlarna" och läst tråden vid ett senare: På den 5-växlade lådan delar inte tornet och drevsatsen olja. Den olja som man häller i tornet är endast för att smörja spaken och för att vara en barriär mellan lådan och coupén. Förutom att bilen blir lite mera högljudd och lite varmare (jo, faktiskt) inuti skadar det egentligen ingenting att damaskerna går sönder och oljan i tornet rinner ut. På den 6växlade lådan delar däremot spakstället och drevsatsen olja och om man häller olja ned i tornet rinner det rakt ned till drevsatsen.
Det är mycket (!) vanligt att de båda gummidamaskerna runt växelspaken går sönder på Miatan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Hans Hjertén
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 22
- Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
- Location: Lidingö
Re: Svårt få i växlarna
Tack för era snabba och initierade tips!
Väntar nu på nya grunkor från MX5parts...
Väntar nu på nya grunkor från MX5parts...
Mazda MX-5 NB MP62 -98
Re: Svårt få i växlarna
Garanterat slavcylinder. Enkel att byta man kommer åt rätt bra både underifrån och genom hjulhuset. 2st bult (10mm har jag för mig).Hans Hjertén wrote:Tack för era snabba och initierade tips!
Väntar nu på nya grunkor från MX5parts...
Jobbigaste brukar vara att få ur luften då det ej går lufta på samma sätt som bromsystemet.
jag flera gånger kört med tryckluftsmunstrycke och trasa och trycksatt systemet från behållaren i motor-rummet.
Har nu köpt en sånhär: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... re-191531/ Vilket borde funka bra tillsammans med att man pressar ihop slavcylindern för hand.
Bromsluftare kan jag i övrigt rekomendera starkt till alla rejsare som byter bromsvätska ofta.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Svårt få i växlarna
För mig med tummen mitt i handen, ett trångt garage och brist på bra verktyg var det inte helt enkelt att byta - krånglade en hel del att få de två bultarna (som är 12mm) på plats efter att ha monterat röret från huvudcylindern. Men efter en hel del svordomar är en ny slavcylinder på plats i min bil och ska förhoppningsvis ska det funka på MX-5 Cup premiären imorgon.Myran wrote: ...
Garanterat slavcylinder. Enkel att byta man kommer åt rätt bra både underifrån och genom hjulhuset. 2st bult (10mm har jag för mig).
Lycka till med dit byte Hans
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Hans Hjertén
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 22
- Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
- Location: Lidingö
Re: Svårt få i växlarna
Sådär! Då var slavcylindern bytt. Nu funkar det perfekt igen! Tack för den knivskarpa diagnosen.
Så här gjorde jag!
Förberedelser
- Ny cylinder från MX5parts
- 0,5 l Bromsvätska DOT 4
- Verktyg för hjulbyte inkl pallbock
- Torkpapper och uppsamlingsskål för bromsvätskan som rinner ut
- 8 mm nyckel
- 10 mm nyckel
- 12 mm spärrnyckel
- Spärrhandtag, 10 mm, 12 mm hylsa och 25 cm förlängare
- Avluftare tillverkades av en 33 cl PET-flaska och genomskinlig slang (ca 6 mm innerdiameter) som man sticker genom ett tajt hål i skruvlocket och skarvar på slangen med en smalare gummislangbit som passar att trycka fast på avluftningsnippeln.
Mekade såhär
1. Efter att ha tagit bort höger framhjul och placerat torkpapper och en skål under bilen för att ta hand om spillet, lossade jag den övre bulten som håller cylindern med spärrskaft, 25 cm förlängare och 12 mm hylsa.
2. Sen lossade jag den undre bulten med 12 mm spärrnyckel som jag stack upp underifrån.
3. Kopplade loss hydraul ledningen från cylindern med 10 mm nyckel, lät vätskan rinna ut.
4. Medan systemet var tomt, torkade ur behållaren som var svart i botten med torkpapper av bra kvalitet som inte släpper fibrer.
5. Förberedde nya cylindern genom att lossa gummimanschetten och stoppa i tryckstången med den tjocka änden med styrpiggen utåt. Smorde stångens utvändiga ände med fett.
6. Anslöt hydraul ledningen till den nya cylindern. För att inte skada gängorna valde jag att hålla i cylindern med högra handen och gänga in anslutningen med vänster hand tills den tog riktigt gäng. Trångt men det går. Jag tog också tillfälligt bort klamman som håller hydraulledningens slinga för att få mer slack i ledningen (10 mm hylsa) och avluftningsnippeln för att få mer plats (8 mm nyckel). Försiktigt så det inte kommer skräp i avluftningshålet, återmonterade nippeln asap!
7. Tryckte in tryckstången i cylindern, passade in den på plats och skruvade fast den.
8. Drog åt hydraulanslutningen och klamman när cylindern satt fast.
Avluftade hydraulsystemet såhär
9. Fyllde upp ca 5 cm bromsvätska i avluftningsflaskan och satte på locket. Såg till att slangen gick ner i botten av flaskan så att luft hindras från att sugas tillbaka upp i slangen.
Tryckte fast andra änden av slangen på cylinderns avluftningsventil.
10. Öppnade avluftningsventilen ett halvt varv knappt (fast 8 mm nyckel).
11. Fyllde på behållaren med bromsvätska. Var försiktig för att undvika vätska på lacken!
12.Trampade på kopplingen samtidigt som jag såg till att behållaren inte blev tom och kollade vad som kom ut ur slangen.
13. Fortsatte trampa och fylla på behållaren ett par-tre gånger så systemet spolades ur ordentligt. Fick säkert pumpa minst 100 gånger. Därefter kändes pedalen fast och endast ren vätska utan bubblor kom ut.
14. Efter att ha dragit åt avluftningsnippeln, lossat slangen och torkat av var det klart! Kom ihåg att skruva på locket på behållaren också.
Så här gjorde jag!
Förberedelser
- Ny cylinder från MX5parts
- 0,5 l Bromsvätska DOT 4
- Verktyg för hjulbyte inkl pallbock
- Torkpapper och uppsamlingsskål för bromsvätskan som rinner ut
- 8 mm nyckel
- 10 mm nyckel
- 12 mm spärrnyckel
- Spärrhandtag, 10 mm, 12 mm hylsa och 25 cm förlängare
- Avluftare tillverkades av en 33 cl PET-flaska och genomskinlig slang (ca 6 mm innerdiameter) som man sticker genom ett tajt hål i skruvlocket och skarvar på slangen med en smalare gummislangbit som passar att trycka fast på avluftningsnippeln.
Mekade såhär
1. Efter att ha tagit bort höger framhjul och placerat torkpapper och en skål under bilen för att ta hand om spillet, lossade jag den övre bulten som håller cylindern med spärrskaft, 25 cm förlängare och 12 mm hylsa.
2. Sen lossade jag den undre bulten med 12 mm spärrnyckel som jag stack upp underifrån.
3. Kopplade loss hydraul ledningen från cylindern med 10 mm nyckel, lät vätskan rinna ut.
4. Medan systemet var tomt, torkade ur behållaren som var svart i botten med torkpapper av bra kvalitet som inte släpper fibrer.
5. Förberedde nya cylindern genom att lossa gummimanschetten och stoppa i tryckstången med den tjocka änden med styrpiggen utåt. Smorde stångens utvändiga ände med fett.
6. Anslöt hydraul ledningen till den nya cylindern. För att inte skada gängorna valde jag att hålla i cylindern med högra handen och gänga in anslutningen med vänster hand tills den tog riktigt gäng. Trångt men det går. Jag tog också tillfälligt bort klamman som håller hydraulledningens slinga för att få mer slack i ledningen (10 mm hylsa) och avluftningsnippeln för att få mer plats (8 mm nyckel). Försiktigt så det inte kommer skräp i avluftningshålet, återmonterade nippeln asap!
7. Tryckte in tryckstången i cylindern, passade in den på plats och skruvade fast den.
8. Drog åt hydraulanslutningen och klamman när cylindern satt fast.
Avluftade hydraulsystemet såhär
9. Fyllde upp ca 5 cm bromsvätska i avluftningsflaskan och satte på locket. Såg till att slangen gick ner i botten av flaskan så att luft hindras från att sugas tillbaka upp i slangen.
Tryckte fast andra änden av slangen på cylinderns avluftningsventil.
10. Öppnade avluftningsventilen ett halvt varv knappt (fast 8 mm nyckel).
11. Fyllde på behållaren med bromsvätska. Var försiktig för att undvika vätska på lacken!
12.Trampade på kopplingen samtidigt som jag såg till att behållaren inte blev tom och kollade vad som kom ut ur slangen.
13. Fortsatte trampa och fylla på behållaren ett par-tre gånger så systemet spolades ur ordentligt. Fick säkert pumpa minst 100 gånger. Därefter kändes pedalen fast och endast ren vätska utan bubblor kom ut.
14. Efter att ha dragit åt avluftningsnippeln, lossat slangen och torkat av var det klart! Kom ihåg att skruva på locket på behållaren också.
Mazda MX-5 NB MP62 -98
Re: Svårt få i växlarna
Kul o höra att det funkar!. bra skrivet går nästa klistra som guide då detta är vanligt problem.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.